Gå til innhold

Vil begynne med styrketrening, noen bekymringer.


Anbefalte innlegg

Kort bakgrunn (Bare hopp over hvis du ikke vil høre syting):

 

 

Har prøvd meg på styrke trening ca 2 ganger i mitt liv. Begge gangene endte det med at det dabbet av når det rundet seg rundt 1 måned. Det var hovedsakelig ting som var, til en viss grad, utenfor min kontroll som gjorde at treningen måtte slutte. Har også prøvd meg litt hjemmetrening og prøvd meg på diverse greier som "100pushups.com", uten de alt for store resultatene. Det er egentlig ikke motivasjonen min det er noe galt med, det er bare at jeg vet så lite om treningen og at ting bare har krøllet seg til (Flytting, stening av treningssenter osv.).

 

 

Har nå tatt saken i egne hender og meldt meg på 1års medlemskap på en gym. Jeg har bestilt time til fredag med personlig trener så jeg skal få satt opp et ordentlig program og ikke bare trene i blinde.

 

Litt om meg:

 

Høyde: 1.78 (ish)

Vekt: 62-63KG

 

Som dere kan se så er jeg relativt tynn, jeg har aldri sett på meg selv om syltynn, men har slitt litt med vekten siden jeg hadde Cøliaki (Tåler ikke gluten, altså mel) i mange år uten at det ble oppdaget. Har gått ganske greit opp i vekt etter at jeg fikk vite det, men ikke så mye som jeg hadde håpet - Skal prøve å ordne bilde i løpet av de neste dagene.

 

Kosthold er en annen ting jeg bekymrer meg litt over.Det har blitt litt tullete nå i sommeren og jeg håper på å ordne litt opp i det. Jeg tenker et bra nok kosthold kunne være noe som dette:

 

 

 

Frokost: Frokostblanding eller Egg og 2 brødskiver. Etterfulgt av proteinshake.

Lunch: 4 brødskriver med kylling (lagt oppo hverandre), 3 med salami. Gulerot og random frukt.

Før trening: En banan?

Etter trening: Proteinshake.

Middag: Det som blir servert hjemme.

Kvelds: Frokostblanding/knekkebrød, brødskvier.

 

 

 

Virker det som jeg har satt et greit utgangspunkt for treningen? Jeg er egentlig ganske bekymret for at jeg skal ende opp med å dette ut av treningen av en eller annen grunn. Vurderer å investere 400kr for 4 ekstra timer med personlig trener, bare for sikkerhets skyld. Er det noe spesielt jeg absolutt burde spør om på første treningstime? Tenker jeg vil ha en "overall" veltrent kropp fra topp til tå, vil så klart få litt bredde, men til en viss grad, Idealt sett så tenker jeg vel noe i duren Brad pitt i fightclub, høhø... Jeg kommer nok til å trene med 2 andre kompiser, men denne gangen overlater jeg ingenting til tilfeldighetene. Om de detter av så skal jeg fortsette, uansett hva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kostholdet: det begynner bra om morgenen for så å dabbe av utover dagen... :hmm:

 

Flytt shaken fra morgenen til kvelden og spis mer egg om morgenen heller. Få i deg noe karbo rett etter trening, banan er bra i så måte. Ellers spiser du bra om du følger det du har satt opp...

 

Hvis jeg kjører 2 egg (eventuelt litt bacon) og 3-4 brødskriver til frokost så er den grei? Jeg er litt usikker på hva jeg burde spise rett etter og rett før trening. Holder det med bare en banan og shake etter treningen? For så å spise middag 30-60 minutter etterpå? Og hva burde jeg prøve å få i meg rett før treningen? Lunchen min blir nok spist opp utover skoledagen, så trenger i vertfall en liten energiboost før treningen...

 

Edit: Og takk skal du ha :)

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Holder det med bare en banan og shake etter treningen? For så å spise middag 30-60 minutter etterpå? Og hva burde jeg prøve å få i meg rett før treningen?

En banan rett før trening (for energi på treninga) og en banan og en shake rett etterpå(for proteiner til restitusjon og karbo til energi til restitusjon).

 

Du kan fint vente 30-60 minutter før du spiser middag, men om du ikke blir sulten på en til to timer etter trening har det ikke så mye å si... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alright, tusen takk.

 

Edit: Da blir vel kosteholdet noe som dette:

 

Frokost: 3-4 Brødskiver 2 egg og eventuelt Bacon. Kommer nok også til å drikke en Smudi.

Lunch: 4 skiver med kylling, 3 skiver med "vanlig" pålegg (Ost, Salami, servelat). Salat på alle skivene.

Før trening: En Banan, eventuelt så hiver jeg i meg en liten yogurt i tillegg.

Etter trening: Banan og Shake.

Middag: Det som blir servert. (Stort sett alltid sunt ettersom jeg er i kokkefamilie)

Kvelds: Brødskiver (Muligens med makrell i tomat)/knekkebrød/Frokostblanding etterfulgt av en shake.

 

Ellers så tenker jeg at det kan være greit å ha noe å knaske på gjennom dagen som f.eks. peanøtter. Kommer også til å prøve å få i meg litt melk i løpet av dagen. Ellers så drikker jeg stortsett bare vann.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Post gjerne her va PTen anbefaler, de fleste har NULL peiling... Spesielt de som jobber på høyprofilerte treningskjeder... :thumbdown:

 

Man må vel ha litt utdanning for å bli personlig trener da? Trodde de fleste hadde gode kunnskaper om kosthold, treningsprogram, kropp og helse osv. Det er jo folk som betaler masse penger for flere timer med personlig trener, og hvis det ikke gir resultater så hadde vel mange flere klagd? :p

Lenke til kommentar

Post gjerne her va PTen anbefaler, de fleste har NULL peiling... Spesielt de som jobber på høyprofilerte treningskjeder... :thumbdown:

 

Man må vel ha litt utdanning for å bli personlig trener da? Trodde de fleste hadde gode kunnskaper om kosthold, treningsprogram, kropp og helse osv. Det er jo folk som betaler masse penger for flere timer med personlig trener, og hvis det ikke gir resultater så hadde vel mange flere klagd? :p

Personlig trener er i skrivende stund ikke en beskyttet tittel i Norge, så hvem som helst kan kalle seg personlig trener uten noe som helst krav til kunnskaper eller skolegang av noe slag. Så en sunn skepsis er nok greit i mange tilfeller :)

Lenke til kommentar

Alright har hatt min første time med Personlig trenger, og jeg har også hatt min første økt. Den personlige treneren virket veldig klok og fornuftig. Han forklarte at det var viktig å ikke begynne for hardt, men bruke litt tid på å bygge opp et grunnlag.

 

Her er programmet (Han mente jeg burde kjøre dette i rundt 2 måneder):

 

Knebøy - 3x8

Sittende nedtrekk - 3x8/3x10/3x12

Sittende roing 2/Pulley - 3x8/3x10/3x12

Benkpress - 3x8

Skrå brystpress/skrå benk - 3x8/3x10/3x12

Dips - 3xSå mange jeg klarer

Scott curl - 3x8

 

Okay først og fremst så er jeg litt usikker på hva 3x8/3x10/3x12 betyr. Sånn som jeg først forsto det så betyr det at jeg først tar 1 gangere 8 så, 1x10 og så 1x12 og så øker vekt på neste treningsøkt og kjører samme repetisjon, men så ble jeg litt usikker på om det faktisk betyr at jeg skal begynne med 3x8 på mandag, så 3x10 på onsdag og til slutt 3x12 på fredag med samme vekt, for så å øke vekt på mandag. Burde kanskje vite det, men husker ikke helt hva treneren min sa, heh. Ellers så lurer jeg på om jeg skal vente litt ann med benkpressen ettersom jeg synes det blir utrolig tungt å ta skråbenk og benkpress på samme økt. Jeg sliter også helt utrolig med Dips, jeg får det bare ikke til. Jeg pleier ikke å ha spesielt problemer med f.eks. pullups, men Dips går bare ikke, det føles helt unaturlig.

 

Så den første økten ble litt rotete, men får prøve å se på det som en litt sånn "prøvings økt". Setter pris på om noen kunne svare på spørsmålene mine og kanskje komme med litt innsyn og råd :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Jeg synes det programmet så litt rart ut. F. eks dips, benk OG skråbenk hver økt tre ganger i uken? Og mangel på en del andre grunnleggende øvelser jeg definitivt ville hatt med.

 

Angående "3x8/3x10/3x12" er jeg veldig usikker på hva det betyr. Kanskje han mener at du begynner på 3x8 og etterhvert som du blir sterkere klarer du mer og mer reps, til slutt 3x12. Da er det på tide å øke vektene og begynne på 3x8 igjen. (?)

Lenke til kommentar

Det mangler skulderøvelser, men ellers ser da programmet ser helt greit ut. Hadde ikke overrasket meg om programmet har endel bryst/triceps fordi trådstarter sa til PT at dette var det han ønsket å jobbe mest med.

 

Når det gjelder tolkning av programmet og "3x8/3x10/3x12": Snakk med PT om hva det PT har sagt betyr. :thumbup:

 

Men hvis du sier dips er så vanskelig, gikk dere ikke gjennom øvelsene da du hadde time med PTen? Han må jo ha sett det om du ikke klarte en eneste en.

Lenke til kommentar

Jeg synes det programmet så litt rart ut. F. eks dips, benk OG skråbenk hver økt tre ganger i uken? Og mangel på en del andre grunnleggende øvelser jeg definitivt ville hatt med.

 

Angående "3x8/3x10/3x12" er jeg veldig usikker på hva det betyr. Kanskje han mener at du begynner på 3x8 og etterhvert som du blir sterkere klarer du mer og mer reps, til slutt 3x12. Da er det på tide å øke vektene og begynne på 3x8 igjen. (?)

Vel sånn som det står på arket da så står det:

3x8/30kg

3x10

3x12

----------

3x/35kg

 

Så jeg tror at han muligens mente:

Mandag: 3x8/30

Onsdag: 3x10/30

Fredag: 3x12/30

--------------

Mandag: 3x8/35

osv.

 

Eller at jeg skulle ta 8 første sett, og så 10 andre sett og til slutt 12 siste sett. Mener å huske jeg har gjort dette tidligere, men det er sannelig ikke godt å si, hadde håpet at dere kunne svare hva som virket mest fornuftig.

 

Jeg synes også det blir en smule hardt med f.eks. Skråbenk og Benkpress på samme dag, har prøvd dette tidligere og da måtte jeg alltid "ofre" en av øvelsene, slik at hvis jeg tok skråbenk først og så benkpress gjorde jeg det dårlig på benkpressen siden jeg ble sliten og omvendt.

 

Ja det var lite variasjon til en som skal begynne å trene... :hmm:

 

Det begynner å bli en klisje, men sjekk ut: RYP

 

Last ned og les alt som har relevans for deg der... :)

Vel jeg vil virkelig ikke virke som en latsabb, men vet ikke om jeg har tid til å lese gjennom mye av Tech Nutrition heftet ettersom studiene tar opp veldig mye tid. Var det sånn at du mener jeg burde prøve ut grunnprogrammet der? Jeg føler meg litt "torn" på hva jeg skal gjøre. Han har vist meg hvordan jeg gjør øvelsene (bortsett fra Dips, som vi ikke rakk), og anbefaler at jeg følger programmet hans. Ser for meg at det blir litt kleint om jeg dulter bort i han også gjør jeg noe helt annet enn han anbefaler.

 

post-132384-0-79455400-1315162921_thumb.jpg

Jeg synes likevel det programmet virker ganske greit egentlig, og det minner meg om et program en kompis ga til meg når jeg skulle trene en gang i fjor. Tror jeg vet hvordan man gjør alle øvelsene der, unntatt "roing bred" og skjønner ikke hva som menes med "Mage", bare situps da?

 

Det mangler skulderøvelser, men ellers ser da programmet ser helt greit ut. Hadde ikke overrasket meg om programmet har endel bryst/triceps fordi trådstarter sa til PT at dette var det han ønsket å jobbe mest med.

Når det gjelder tolkning av programmet og "3x8/3x10/3x12": Snakk med PT om hva det PT har sagt betyr. :thumbup:

 

Men hvis du sier dips er så vanskelig, gikk dere ikke gjennom øvelsene da du hadde time med PTen? Han må jo ha sett det om du ikke klarte en eneste en.

Aiaia, dette blir en lang post. Angående Dips, så prøvde vi først en maskin som skulle trene lignende muskler, men når han skrev programmet anbefalte han Dips så jeg endte opp med det. Det er en maskin i gymmen som du kan gjøre Dips på med litt hjelp, så kan vel kanskje prøve den. Jeg sa til han at jeg var interessert i å trene hele kroppen min fra topp til tå :)

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...