deaktivert443556 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Min daværende samboer og jeg fikk i 2006 en datter. I 2010 gikk vi fra hverandre. Hun kjøpte meg da ut av leiligheten og jeg kjøpte for enkelhets skyld en leilighet bare 200 meter unna. Siden da har vi hatt et velsmurt maskineri hvor hver av oss har datteren vår annenhver uke, men nå har hun og hennes nye type kjøpt seg en leilighet i nabobyen. Om ett år skal jenta begynne på barneskolen og vi blir ikke enige om hvilken skole hun skal gå på. Jeg er selvfølgelig ikke interessert i å kjøre en ekstra time hver morgen og enda en ekstra time hver ettermiddag. Naturligvis så er ikke dette noe hun ønsker heller. Jeg argumenterer med at siden det er hun som har valgt å flytte til et annet sted, så er det også hun som må ta ulempen med den lange kjøreturen til skolen. Hvordan stiller dette seg rent juridisk? Har jeg loven på min side her? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Avgjørelser om skolegang tas av den barnet bor fast sammen med (den som har hovedomsorgen), men i dette tilfellet er det ingen av dere. Hvilken skole barnet skal gå på avgjøres derfor av hvor barnet bor. I tilfeller der barnet har delt bosted (50/50) vil barnet sogne til to skoler, og foreldrene må bli enige om hvilken skole barnet skal gå på. Det er ingen lovregel som sier at den som flytter må la barnet "bli igjen", skolemessig. Loven opererer ikke med plassering av skyld - "siden du flyttet får du ta skylda". Hva er det som er barnets beste her? Lenke til kommentar
MedaDwor Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Dette blir oftest løst av hvor barnet har sin adresse. Jeg regner med at ditt barn har adresse hos sin mor, det er oftest slik. Dersom dette er tilfelle vil barnet gå på skole i den byen. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 27. september 2011 Forfatter Del Skrevet 27. september 2011 Har lært mye de siste fire ukene. Blant annet har jeg lært om uttrykket "Delt bosted". Vi har i grunn levd som om vi har en slik avtale, bare uten at vi har det skriftlig. Dette skal vi ordne når vi drar på ny mekling på torsdag. Uten en slik avtale er det "Fast bosted" på tross av at ungen er 50/50 hos hver av foreldrene. Da er det den folkeregistrerte adressen som bestemmer dette. Det er tilfeldig at dette er hos mor i vårt tilfelle. Jeg har uansett begynt å belage meg på å måtte flytte ut av byen og nærmere barnemoren. Et krav vil i så tilfelle være med minst én betingelse, og det er at skolen nærmest mitt fremtidige bosted vil være den vi søker datteren vår til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå