SophiaAustinI Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hei ! Har lenge hatt et lite problem som started rundt 8 års alderen . Hvorfor føler jeg meg bedre når jeg skader meg selv ? Jeg synst selv og få ut følelsene mine og ta det ut fysisk er godt - og andre tider når jeg er frustrert eller aner ikke hva jeg skal gjøre . Er Bipolar ! Men Hvor i hjernen er det som styrer dette ? Hva heter den ? . Er det Limbik systemet ? Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Det limbiske systemet styrer følelser, hukommelse og instinktivt atferd. Om det er akkurat dette som bestemmer om du skader deg selv kan jeg ikke svare deg på. Det kan være forskjellige årsaker til at du føler deg bedre etter du har kuttet deg selv, det kan være rent psykologisk, men det kan også komme av beta-endorfiner som frigjøres i hjernen. Endorfiner er på en måte som naturlige opioder, i mangel av et bedre ord, som fungerer som smertestillende, og det er pga. dette enkelte føler seg bedre etter de har skadet seg selv. Har du noen å snakke med om selvskadingen din, som for eksempel en forelder, lærer, eller annen voksen du kan stole på? Det er absolutt ikke sunt å drive på slik som du gjør. Det er ikke lett å slutte med det, det vet jeg - og derfor er det viktig at du får hjelp til dette. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men helsesøster på skolen kan kanskje hjelpe deg med å få den hjelpen du trenger. 1 Lenke til kommentar
SophiaAustinI Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Det limbiske systemet styrer følelser, hukommelse og instinktivt atferd. Om det er akkurat dette som bestemmer om du skader deg selv kan jeg ikke svare deg på. Det kan være forskjellige årsaker til at du føler deg bedre etter du har kuttet deg selv, det kan være rent psykologisk, men det kan også komme av beta-endorfiner som frigjøres i hjernen. Endorfiner er på en måte som naturlige opioder, i mangel av et bedre ord, som fungerer som smertestillende, og det er pga. dette enkelte føler seg bedre etter de har skadet seg selv. Har du noen å snakke med om selvskadingen din, som for eksempel en forelder, lærer, eller annen voksen du kan stole på? Det er absolutt ikke sunt å drive på slik som du gjør. Det er ikke lett å slutte med det, det vet jeg - og derfor er det viktig at du får hjelp til dette. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men helsesøster på skolen kan kanskje hjelpe deg med å få den hjelpen du trenger. 24 jeg ! :] . Og nei ..... Vil ikke søke hjelp - Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Karl Marx - “The only antidote to mental suffering is physical pain.” Det er en distraksjon, ingenting annet. På sikt må du søke hjelp. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Det limbiske systemet styrer følelser, hukommelse og instinktivt atferd. Om det er akkurat dette som bestemmer om du skader deg selv kan jeg ikke svare deg på. Det kan være forskjellige årsaker til at du føler deg bedre etter du har kuttet deg selv, det kan være rent psykologisk, men det kan også komme av beta-endorfiner som frigjøres i hjernen. Endorfiner er på en måte som naturlige opioder, i mangel av et bedre ord, som fungerer som smertestillende, og det er pga. dette enkelte føler seg bedre etter de har skadet seg selv. Har du noen å snakke med om selvskadingen din, som for eksempel en forelder, lærer, eller annen voksen du kan stole på? Det er absolutt ikke sunt å drive på slik som du gjør. Det er ikke lett å slutte med det, det vet jeg - og derfor er det viktig at du får hjelp til dette. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men helsesøster på skolen kan kanskje hjelpe deg med å få den hjelpen du trenger. 24 jeg ! :] . Og nei ..... Vil ikke søke hjelp - Alright, da dropper vi helsesøsteren. Hvorfor vil du ikke søke hjelp om man får spørre? Lenke til kommentar
SophiaAustinI Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Trenger ikke - har ikke noe i mot det av jeg gjør det Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Hei ! Har lenge hatt et lite problem Trenger ikke - har ikke noe i mot det av jeg gjør det Du motsier deg selv her gitt. Lenke til kommentar
SophiaAustinI Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Hei ! Har lenge hatt et lite problem Trenger ikke - har ikke noe i mot det av jeg gjør det Du motsier deg selv her gitt. Neeei - men du . Les det jeg skreiv en gang til ! Sa ikke noe om at jeg ønsker og få hjelp ? Bare hva det er som styrer - Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Tror kanskje du finner svaret du leter etter her; http://www.webpsykologen.no/artikler/utagering-selvskading/ Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Du høres ut som en machoist. Kanskje du har lyst til å finne noen som har lyst å tortuere deg? Har du flaks så har du en fetish på å være "underdannig" også. Lenke til kommentar
SophiaAustinI Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Du høres ut som en machoist. Kanskje du har lyst til å finne noen som har lyst å tortuere deg? Har du flaks så har du en fetish på å være "underdannig" også. Nei ? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Greit nok. Så spørsmålet mitt er vel egentlig om "smerte er godt" eller "smerte gjør at jeg føler meg glad". Begge deler er machoistiske kvaliteter, selv om ordet ikke har noen betydning. Lenke til kommentar
SophiaAustinI Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Greit nok. Så spørsmålet mitt er vel egentlig om "smerte er godt" eller "smerte gjør at jeg føler meg glad". Begge deler er machoistiske kvaliteter, selv om ordet ikke har noen betydning. Jeg føler meg mer lettet og enklere når jeg gjør det ! Dette har du ingenting med - du vet heller ikke en ting ! Så gå din vei ;] ! Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Greit nok, da er det ikke machoisme Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Greit nok. Så spørsmålet mitt er vel egentlig om "smerte er godt" eller "smerte gjør at jeg føler meg glad". Begge deler er machoistiske kvaliteter, selv om ordet ikke har noen betydning. Jeg føler meg mer lettet og enklere når jeg gjør det ! Dette har du ingenting med - du vet heller ikke en ting ! Så gå din vei ;] ! Les i lenken som vidor ga deg. Der står det mye nyttig. Og du vil ha langt mer igjen for det enn å krangle med en som ikke prøver nok å sette seg inn i hva du spør om. Hilsen Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå