Gå til innhold

Lightroom har lagd korrupte filer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Da jeg eksportere foto fikk jeg feilmelding på to filer. Dersom jeg sjekker disk (FAT32) ser jeg de to filene der, men de virker korrupte. Jeg får ikke slettet eller gjort noe annet med de. Noen forslag?

Det er altså bare de ekporterte som er ødelagt, ikke originalene? I så fall kan du prøve å restarte maskinen så slette, i noen tilfeller hjelper det. Jeg har også opplevd å klare å slette filer fra et Cmd-vindu som Windows explorer ikke klarer. Neste skritt er vel å kjøre en diskscan og se om det rydder opp.

Siden du har Fat32, hva slags disk er det? Hvis det bare er en minnepinne kan det vel være like greit å ta backup og reformatere.

Lenke til kommentar

Det er altså bare de ekporterte som er ødelagt, ikke originalene? I så fall kan du prøve å restarte maskinen så slette, i noen tilfeller hjelper det. Jeg har også opplevd å klare å slette filer fra et Cmd-vindu som Windows explorer ikke klarer. Neste skritt er vel å kjøre en diskscan og se om det rydder opp.

Jeg tror jeg ville kjørt diskscan/chkdsk før noe som helst annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle tips. Jeg håper nå saken er løst. Filene lå på en NAS med HD satt opp i FAT32. Jeg benyttet filhåndtering i managment systemet for NAS til å slette filene (i stedet for fra Win XP som ikke fungerte) og det så ut til å fungere.

Restart av PC gjorde ikke noen forskjell, sansynligvis fordi de eksporterte filene lå på NAS. Orginaler (råfiler på PC) ble ikke berørt. De eksportere jpeg filene kunne ikke åpnes fra noen av de programmenen jeg forsøkte.

Jeg har ikke opplevde noe lignende tidligere. Problemet oppstod da jeg satte LR 3.2 i gang med å eksportere de samme bildene til ulike foldere i forskjellige størrelser via 3 prosesser som sto og gikk samtidig i LR, mulig det kan ha forårsaket problemet?

Min gjetning er at FAT32 filallokerings (?) tabeller har blitt korruptert , eller noe sånnt (Win XP). Mulig dette kunne ha vært rettet opp med diskscan/chkdsk. Mulig jeg bør kjøre noe slikt verktøy uansett?

Uansett takk for forslag, og beklager noe mangelfull info i første innlegg!

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...