Gå til innhold

Skal på rep. øvelse, kan dette hindre arbeidsteder i å ansette meg?

Murhode

Anbefalte innlegg

Hei

Er innkalt til repetisjonsøvelse nå om 3 uker og er aktiv jobbsøker.

Har søkt jobber i litt over 3 uker og har mange intervjuer linet opp de nærmeste dagene, mange av dem ønsker "snarlig tiltredelse". Håper på å få jobb asap. (Vekter, servitør, butikkmedarbeider, anything)

Jeg lurer på om det er ulovlig av dem og nekte å ansette meg pga at jeg skal på repetisjonsøvelse om bare et par uker.

Håper på tilbakemelding om eventuellt hvordan jeg skal håndtere dette på et intervju :)

Mvh Murhode^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være at de velger noen andre over deg. Hvis du ikke kan begynne med engang, mens noen andre kan. Og de absolutt må ha noen på dagen. Hadde vært en annen sak om du hadde jobb. De kan ikke gi deg sparken da.

Så det er helt opp til arbeidsgiver. Nei det er ikke ulovlig å ikke ansette deg. Ulovlig å sparke deg ja (eller bruke det som grunn). Men de fleste arbeidsgivere ser jo på det å ha fullført førstegangstjeneste som noe positivt. Så kan jo hende det går opp i opp.

Angående intervju så vil jeg anbefale å være ærlig. Hvis de spør når du kan begynne så kan du si at du kan begynne med engang, men at du har rep. øvelse i forsvaret som du må på. En smart arbeidsgiver skjønner at du bare gjør din "plikt". At du ikke kan noe for når den øvelsen ble satt opp. Du kan se det på denne måten. Det er mer negativt å si at du ikke kan begynne med engang eller at du må ha fri om to uker fordi du skal til Syden og drikke deg full ;)

Lenke til kommentar

Ja jeg og har hørt det samme. At det ikke kan tas med i vurdering...men er jo veldig lett for evt. arbeidsgiver og bare ta en annen kandidat. Litt for lett nesten :/

Burde jeg opplyse at rep øvelse ikke kan tas med i vurderingen eller virker det da som jeg presser dem på en måte? At jeg tar stillingen litt for gitt?

Lenke til kommentar

Litt usikker. Hvis jeg var deg så hadde jeg ringt inn til heimevernet. For å være helt sikker

Det er veldig lett. Og det er så lett å få det til å se ut som at det ikke er det som er grunnen til at du ikke får jobben. Kommer bare ann på hvor sleip arbeidsgiver er. Men du kan jo ta med innkalling lappen. Og vise den til de.

Du bør ikke opplyse om det før du er 110% sikker. Du sier du har hørt, trenger ikke å bety at det er sant. Det er ikke pressing hvis du er sikker, da kan det kalles informasjon om dine rettigheter.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Har intervjuer imorgen kl 12 og et til klokken 1330 (ligger nesten rett ved hverandre heldigvis).

Så jeg får vel bare opplyse om det mot slutten av intervjuene og krysse fingrene :)

Sier ifra hvordan det går :) Takk for masse gode tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...