Gå til innhold

Bygge PC for Battlefield 3, budsjett på 10000

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal bruke min kommende fete lønn på å skaffe meg en PC som kan dra BF:3 relativt bra. Jeg snakker da om et budsjett på maks 10.000kr. PC'n jeg har nå kan nok kjøre det, men langt unna optimalt. Vil gjerne vite om jeg egentlig behøver å kjøpe ny PC?

Den jeg har nå er bærbar (hehe) med følgende specs:

Acer Aspire 5741G

i5-430M prosessor

ATI Mob. Radeon HD5470 (up to 2235MB HyperMemory)

4GB DDR3 RAM

64-bit Windows 7

Hvis det er nødvendig, har dere noen forslag på en stasjonær PC jeg kan bygge selv (er lenge siden sist) for maks 10 høvdinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den laptopen vil nok slite godt med BF3.

Se her:

i5-2500k

P8Z68-V PRO

Crucial M4 64GB eller Intel 320 series som SSD. Dette burde du absolutt kjøpe.

Samsung Spinpoint F3 1TB eller en annen 1TB 7200RPM HDD

GTX 560 Ti eller HD 6950 1GB

650W strømforsyning, Chieftec Nitro eller Corsair GS/TX/HX er gode valg

8GB DDR3 1600MHz CL9, raskere RAM har ikke noe å si på ytelsen. Dette pleier å koste rett rundt 400kr, så du kan likegodt gå overkill med 8GB.

Kabinett kan du velge det du syns er pent :)

DVD-brenner?

Tilsammen burde dette bli ca 8500kr vil jeg tro. Se på www.komplett.no og www.dustin.no siden disse har best service og omdømme.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Strømforsyning du har valgt er rent skummel å kjøre en maskin på, bytt til TX V2 650W så slipper du eksplosjoner og annet rart.

Kabinettet du har valgt vil holde, men jeg vil anbefale deg å bytte til et litt bedre, Fractal Design Core 3000 f. eks.

Kjøp heller skjermkort fra ASUS, det er en bedre kjøler på denne og den vil støye mindre.

Ellers har ikke jeg noe å si på dette.

Lenke til kommentar

Dette får jeg på Dustinhome for den nette sum av 7525,- inkl frakt. Vurderer det sterkt. Ser etter forrige post at jeg kanskje bør ha bedre strømforsyning, det blir vel et par hundre ekstra. Ellers er vel dette en god PC til grei pris? :)

ADATA 599-SERIES 2.5" 64GB SSD SATA/300 MLC

ASUS P8P67-M PRO B3 P67 S-1155 M-ATX

BENQ G2420HDBE 24" WIDE TFT BLACK

COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 310 ATX BLACK/GREY

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10666 1333MHZ (4X2GB)

CORSAIR VX 550W ATX12V 2.2 / EPS12V

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

MICROSOFT SIDEWINDER X4 KEYBOARD USB

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

ZOTAC GEFORCE GTX 470 AMP! 1280MB PCI-E DVI/HDMI

Noen har foreslått XFX isteden for ASUS, så det er litt blandet tilbakemelding. De fleste sier derimot at det kortet jeg har valgt her er bedre mtp overklokking. Denne var også på tilbud, så den er billigere enn HD 6870.

Endret av villvin
Lenke til kommentar

650W var mest så du kunne oppgradere til CFX/SLI senere. Med et 470 må du opp i 750W-800W for dette og etter overklokking blir det så sterkt at du ikke vil trenge SLI før det har kommet nye, og langt bedre kort.

VX 550 er faktisk en ganske grei PSU, så du kan godt bli værende på den. Cooler Master har et ganske dårlig omdømme, så det viktigste var å ikke kjøpe den GX-modellen.

Ellers har du valgt et mATX-hovedkort, men ikke noe kabinett. Hvis du ønsker å beholde den lille formfaktoren går du for et mATX-kabinett som Fractal Design Arc Mini.

Hvis du ønsker å ha en vanlig ATX-størrelse kan du gå for Define R3. Eller noe annet.

GTX 470 er et monster etter overklokking. Virkelig skremmende god ytelse mott prisen etter overklokking.

Lenke til kommentar

Kabinett:

COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 310 ATX BLACK/GREY

Så du mener jeg har nok med VX 550 på dette oppsettet? Jeg føler denne PCn blir veldig bra mtp prisen. Og hovedkortet, er det greit? For å være ærlig så er det mange år siden jeg skrudde på PC selv, så jeg er litt rusten.

Lenke til kommentar

Bytt til det mATX-kabinettet jeg linka til Fractal Design Arc Mini. Det er langt bedre å bygge i og vil også ha skikkelig med plass for maskinvaren din. Det Elite-kabinettet er søppel, hold deg unna det.

Angående bygging av PC er dette lettere enn noen gang, nesten alle tilkoblingene har sine egne fasonger. Det eneste stedet du må være litt obs er på CPU 8-pin og PCIe 8-pin (til skjermkort), men dette ser du fint forskjell på når du har dette foran deg siden den som skal til CPU er 4+4 og den som skal på skjermkort er 6+2 ;)

VX 550W vil dra den riggen lett.

Hovedkortet er skikkelig god kvalitet.

Dette blir bra pris/ytelse ja.

EDIT:

viser i stor grad det meste som er "vanskelig" ved å bygge selv. Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halla, tenkte å poste ein ny tråd, men fant jo denne!

Det er ikkje kommet nokon offiseiele krav på Battlefield 3 frå DICE/EA, men nokon trur at desse blir krava for å kjøre BF3 optimalt:

Recommended System Requirements

Processor: Quad-core Intel or AMD CPU

RAM: 4GB

Graphics card: DirectX 11 Nvidia or AMD ATI card, GeForce GTX 460, Radeon Radeon HD 6850

Graphics card memory: 1 GB

Hard drive: 15 GB for disc version or 10 GB for digital version

DÅ lurer eg på følgande! Klarer denne dataen -> http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10461

Å kjøre BF3 på det høgaste? Eller er det berre små endringar som skal til? som nytt skjermkort, betre prossesor etc?

Og kjører den dataen direct 11?

Lenke til kommentar

Umulig å si om den klarer BF3 på høyeste innstillinger, men jeg tviler sterkt. GTX 570 klarte akkurat High på Alphaen og det var ikke de høyeste innstillingene spillet vil kjøre.

Kjøp gjerne den du har linket til, for den er ikke et dårlig kjøp, men ikke forvent å kjøre på maks (det kan bli et vanvittig dyrt prosjekt forresten.) Det er mye lurere å kjøpe et grafikkort med god ytelse nå og oppgradere når du føler du trenger mer ytelse.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det har vært flere postere og oppsett her lurer jeg på hvem du henvender deg til, og hvor du får CL8-RAM til 40-50 kr ekstra.

Om ikke annet er oppgitt, kan du regne med at det er trådstarter man snakker til. Tipset om Z68 i stedet for P67 deler jeg gladelig med alle mann, dog.

Ang. CL8-brikkene, ser jeg at Netshop har fått tømt lageret sitt, og justert opp prisen i påvente av nye. Om jeg ikke tar helt feil, kostet de 539,- senest tirsdag denne uken. Det er riktignok en liten 50-lapp mer enn det CL9-settet i samme serie koster hos Komplett, og ikke 30-40 som jeg nevnte. Beklager forsinket og dermed utdatert info.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Ang. CL8-brikkene, ser jeg at Netshop har fått tømt lageret sitt, og justert opp prisen i påvente av nye. Om jeg ikke tar helt feil, kostet de 539,- senest tirsdag denne uken. Det er riktignok en liten 50-lapp mer enn det CL9-settet i samme serie koster hos Komplett, og ikke 30-40 som jeg nevnte. Beklager forsinket og dermed utdatert info.

Det er 150 kr mer enn det komplett tar for sine CL9-brikker. 539 kr - 385 kr = 154 kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...