Gå til innhold

Tran til hund eller ikke?

Anbefalte innlegg

Tidligere har eg hørt at tran er godt for pelsen til hunder. Min hund sin pels er skinnende blank og fin.

Har servert hunden min en skvett med tran i hundeforet nesten hver morgen, men nå fikk eg beskjed fra en som selger hundemat, at hunder ikke skal ha tran. Det inneholder visstnok a-vitamin, som ikke er bra for hunder. Han hadde visstnok hørt det fra en veterinær.

Noen erfaringer på dette?

Endret av sector
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe som er bra for husdyr som hund og katt er det Omega-3. Vanlig mat til disse inneholder store mengder fettstoff med Omega-6 som dominerende fettkilde, men lite Omega-3. Ubalanse mellom disse kan føre til betennelser. Derfor er det absolutt smart med tilskudd av KrillOmega-3 rikt på EPA og DHA.

Ellers er hunder og katter svært like oss i og med at de ikke kan lagre alle de essensielle fettsyrene de trenger. Tran inneholder riktignok A-vitamin, men Omega-3 fra fiskeolje eller krillolje gjør vanligvis ikke det, om det ikke er tilsatt. Dermed kan du like gjerne putte 1-2 kapsler med dette i maten.

Endret av Nik0
Lenke til kommentar

Det selges Omega 3-olje på klinikker som du kan kjøpe. Jeg jobber på klinikk, og mener jeg har hørt at tran ikke skal gies pga A-vitaminen (dette avhenger sikkert av dosen, så de ovenfor som har gitt tran har sannsynligvis gitt en liten dose). Forhør deg med din veterinær :-) Fiskeolje er bra for hund i form av ledd, hjerne, pels +++

Lenke til kommentar

Det selges Omega 3-olje på klinikker som du kan kjøpe. Jeg jobber på klinikk, og mener jeg har hørt at tran ikke skal gies pga A-vitaminen (dette avhenger sikkert av dosen, så de ovenfor som har gitt tran har sannsynligvis gitt en liten dose). Forhør deg med din veterinær :-) Fiskeolje er bra for hund i form av ledd, hjerne, pels +++

Jeg lurer på; er det mulig at veterinærklinikker kommer med skrøner enkelte ganger for å få folk til å få resept og kjøpe medisin og lignende spesielt til dyrene? For det høres jo ut som skrøner, enkelte ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Tran er sunt - men for mye tran er ikke sunt! Årsaken til dette er det høye innholdet av de fettløselige vitaminene A og D som er giftige i for store mengder. Det er derfor viktig å ikke gi for mye - og hvor mye som er riktig avhenger av hundens vekt.

Tran produseres av lever fra mager fisk. Fiskeoljer til hund (og menneske) som vi tar for å få i oss omega 3 fettsyrer produseres av kjøtt fra fet fisk. Det inneholder lavere doser av vitamin A og D, og vi kan derfor gi større mengder og dermed tilføre mer omega 3. Ved å gi fiskeolje i stedet for tran, får du derfor bedre effekt på hud og pels!

Hilsen fra veterinær Cecilie Strømstad AlternatiVet Dyreklinikken for hund og katt www.alternativetdyreklinikk.no"

Pga Vitamin D ville jeg ikke gitt tran,da det er vanskelig å dosere rett ,Gi heller tilskudd som selolje,fiskeolje (dr.badakys f.eks)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på; er det mulig at veterinærklinikker kommer med skrøner enkelte ganger for å få folk til å få resept og kjøpe medisin og lignende spesielt til dyrene? For det høres jo ut som skrøner, enkelte ganger.

I dyrebutikker vil nok dette forekomme at de prøver med såkalt mersalg, men om du drar til dyreklinikken så vil jo veterinærer kun råde til det som vil gi gode og helsemessige råd som vil øke livskvaliteten til dyret ditt, så det handler ikke om å presse på kunder produkter som egentlig ikke gjør en dritt :) Det er jo opp til deg om du velger å skaffe det eller ei, men akkurat Omega 3-oljen ville jeg investert i, for den er jo godt for så å si alt!:)

Lenke til kommentar

Nei. Hunder skal ikke ha tran. De klarer ikke nyttliggjøre seg med innholdet slik vi mennesker kan. Dette fører til akkumulering av stoffene og kan gjøre hunden din syk over tid. Bruk heller Dr. Baddakys fiskeolje. Evt. kan du bruke solsikkeolje i maten, om du vil ha blank pels.

Kilde: Jeg studerer til å bli veterinær og har diskutert dette på jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...