Gå til innhold

M-Audio Lydkort, bra?


Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke i forumet etter info om M-Audio lydkortene, men fant ikke noe. Noen som har erfaringer med disse eller anbefalinger av andre bra PCI lydkort til under 1000-lappen? I "Anbefalinger" var det bare Creative lydkort, har hørt litt varierende om disse...

 

Skal brukes til musikk, DVD og spill. Har et Creative 4.1 høytaler sett men bytter sikkert ut det en dag til noe bedre også.

 

Tenker spesiellt på dette kortet :smile:

 

P.S. Lite sannsynlig, men, er det noen som har et M-Audio Revolution 7.1 og Hercules 9800 Pro i en Shuttle? Heatsinkene på Hercules kortet ser ut som om de kan komme i veien...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har ikke kortet, men vurderer det selv. Problemet er at det er sinnsykt vanskelig å bestemme seg. Mitt generelle inntrykk (som sikkert ikke faller i god jord her...) er at dersom musikk er viktigst (spesielt hvis du er litt audiofil) velger du noe annet enn Creative, men dersom spilling er veldig viktig er Creative tingen og muligens TerraTec. Jeg tror som du er inne på at M-Audio ikke er særlig utbredt i Norge, og det er defor kanskje ikke så mange som har erfaringer å komme med.

 

Her er et resultatet av et søk i Hydrogen Audio forumet. Hvis du gidder å lese er det nok endel erfaringer å finne der. Jeg har lest endel av dem tidligere, og mener å huske at det er flere andre kort som bygger på samme chip som Revolution 7.1. Mange av de som poster der er personer med mye teknisk kunnskap og flere er nok litt audiofile, så du kan nok få en litt annen vinkling enn det du får på dette forumet.

 

Andre kort jeg selv vurderer er: TerraTec SoundSystem DMX 6Fire LT og TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 Sky evt Space utgaven, men hvis jeg ikke husker feil er det samme kort (chip) bare 7.1 i stedet for 5.1

 

Det som gjør det ekstra vanskelig å velge er at tester og andre personer, ofte vektlegger ting som for min del har veldig liten betydning. Jeg trenger bare et kort som er bra til å høre på musikk (ser bort fra utsagn som "holder til å høre på MP3" som enkelte kommer med). En annen side av saken er at jeg har en følelese av at uannsett hvilket kort jeg vurderer er det noen som har problemer med drivere. Jeg bruker nå et innebygget, og har ingen tekniske problemer i det hele tatt.

 

Dette ble en lang post, men jeg håper det var noe fornuftig her... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg disponerer selv et M-Audio Delta 66. Dette er kanskje av en litt dyrere utgave av det du selv har tenkt deg. Jeg driver med egen musikkproduksjon, og var derfor på jakt etter et lydkort som støttet ASIO midi drivere. M-Audio kan jeg i alle fall garantere. Driverne funker topp, avspilling av musikk er mye bedre enn mitt gamle Creative Live kort. Og som sagt så er kvalitetyen på komponentene av høyrere kvalitet enn andre i sjangeren, da dette er et kort for musikkfolk :)

 

Har ikke lest gjennom ditt innlegg (snakker i tlf) så godt, men hva trenger du lydkortet ditt til? Avspilling av musikk? midi? spill?

 

Som han andre duden her sa: Creative er for spilling. Alt annet er creative er lavbudsjettkort med en middels utføring. M-Audio er meget bra på avspilling av musikk, men største fordelen er som sagt ASIO drivere som gir midi en hel ny mening.

 

Skriv som sagt en reply på hva du spesifikt trenger detet kortet til, så skal jeg prøve å svare så godt som mulig....

 

MVH Christian

Lenke til kommentar

Hvis du skal høre på musikk, spille spill eller se på filmer anbefaler jeg creative. Jeg leste en sammenligning en gang mellom revolution 7.1 og et av creative audigy kortene (platinum-EX tror jeg det var). Da husker jeg at creative kom best ut. Konklusjonen var at M-audio var bedre til å mekke proff-lydkort i en høyere prisklasse til musikere. Det som var positivt med revolution 7.1 husker jeg at den hadde fargekoder på inngangene i motsetning til creative, hehe. Men dersom du skal bruke kortet til f.eks musikkproduksjon med cubase, soundforge, cakewalk, protools osv anbefaler jeg M-audio. Det har vist seg å være ganske kompatibel med winxp i forhold til andre kort, og noen mener at man kan få latency ned til 1ms på M-audio 2496 som er et av de billigste tror jeg. Terratec derimot har jeg fått en oppfatning av at de er på en måte en blanding av creative og M-audio med tanke på hva du trenger lydkortet til.

 

Ble litt uoversiktlig dette...

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar og meninger :smile:

 

Jeg har også lest litt rundt av tester og funnet ut at creative er best på spill og m-audio er best til musikk. Creative støttet best EAX mens M-Audio støttet noe utdaterte sensaura greier i spill sammenheng. Dette hadde så vidt jeg forstod innvirkning på lydplasseringen (bl.a.) med surround høytalere.

 

Det som plager meg litt er at creative kortet krever orginal CD driverne for å fungere, man kan ikke laste ned fra creative siden. Det syns jeg var både snålt og lite gjennomtenkt.

 

Nå gjenstår bare å bestemme seg for om a) creative kortet passer i maskinen min og hvis det; B) om jeg spiller mer enn jeg hører på musikk eller vice versa.

Lenke til kommentar

Du har jo ikke sagt noe om pris er viktig, men Audigy2 kan du jo få for omtrendt halvparten (ca 700,-) av hva du må ut med for revolution 7.1. (1395,-)

 

Jeg personlig trenger ikke en bundle der jeg ikke har bruk for halvparten engang. Er det noen som vet om noe sted de selger M-Audio i bulk utgave? Jeg regner ikke med det siden det er så få som selger det, men kan jo håpe.

 

Fant forresten igjen en tråd jeg har lest tidligere. Det ser ut til at

M-Audio Revolution 7.1 and Terratec Aureon 7.1 Space og Terratec Aureon 5.1 Sky alle bruker den samme Envy24HT chipen (DSP). Det er vel sikkert andre forskjeller og ting som har betydning, men det gir vel en pekepinn. Sky koster jo omtrent det samme som Audigy2.

Tråden finner du her: Sound Card Recommendations?, Headphones are Sennheiser HD600

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar igjen :) Et siste spm.... med et par gode høre-telefoner (som jo er en del billigere enn gode høytalere) vil det da lønne seg å kjøpe et bra lydkort a'la audigy2? Regner med det er ganske subjectivt men det burde jo være en stor forbedring fra det interne kortet på ordentlig gode høretelefoner?

Lenke til kommentar

Jeg har M-Audio Audiphile 2496. Og er veldig fornøyd!

Kortet har RCA-inn/utganger i stedet for de vanlige minijack-pluggene. Dette gir het klart mye bedre lyd.

Driver også med en del hd-recording, og alle innspillinger er totalt fri for støy.

Genialt, ikke altfor dyrt som anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg M-audio Revolution 7.1 for 2-3 måneder siden og må ærlig talt innrømme at jeg er meget fornøyd. Bruker kortet hovedsaklig til spill, men det blir selvfølgelig endel musikklytting og. Lydkvaliteten med mine Koss UR30 er uplåklagelig og milevis over det jeg hadde med min SB Live.

 

Driverne virker solide, og kan selvfølgelig downloades ifra hjemmesiden til produsenten. De fleste spilla funker bra med kortet, det eneste spillet jeg hadde litt problemer med ytelsen på var Vice City...mulig en patch fixer det problemet.

 

Anyways, har ingen problemer med å anbefale Revolution 7.1 til andre, jeg er iallefall meget godt fornøyd.

 

Regards

 

Raimo S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...