tommen_h Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Heisann! For 6 uker siden kjøpte jeg bruktbil gjennom forhandler. En 08' bmw til over 200k. I kjøpskontrakten står det ingenting om garanti, men fikk vite muntlig at det var 3 mnd. Garanti på den. Nå har bilen begynt å få problemer (Gåen termostat. Verkstedsregningen kommer på 5000 tilsammen). Forhandleren sier at det er en egenandel på 2500kr på garantien, og regningen som overskrider det skal vi dele i to. Syns dette høres meget rart ut. Noen kloke hoder som kan hjelpe meg? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Høres ut som en frivillig bruktbilgaranti. Reklamasjonsretten er 5 år på en bil. Imidlertid har bilen gått langt, og det er slettes ikke sikkert at en slik slitedel er forventet å vare særlig lenger. I så fall vil du ikke nå fram med en reklamasjon, men må godta vilkårene for bruktbilgarantien. Disse bør være nedfelt i kjøpskontrakten. Jeg synes det høres merkelig ut at selger krever egenandel pluss at du betaler det halve overskytende, så det er viktig at du sjekker eventuelle vilkår som du har fått skriftlig. Hvis bilen er paralell/bruktimportert kan også det påvirke reklamasjonsretten negativt. Min personlige gjetning vil være at du ikke får byttet vannpumpe på en bil som er gått 200K på reklamasjon. Endret 30. august 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
tommen_h Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 takk for svar! Bilen er gått 70 000km bare. Termostat er jo ikke en vanlig slitedel har ingen papirer på garantien. kun muntlig. Bilen er importert fra BMW i Tyskland. Dritkjipt å måtte punge ut penger på en så ny og dyr bil rett etter jeg har fått den. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Er ingenting som heter "slitedel". Si til selger at du ikke vil bruke den lovstridige garantien (du får ingen flere fordeler enn det FKL gir deg, så det er ikke en garanti), og heller vil reklamere. Dette er en nyere bruktbil, så reklamasjonstiden er 5 år. Termostat som ryker etter 6 uker er en klar reklamasjonssak. Hvis bilen er paralell/bruktimportert kan også det påvirke reklamasjonsretten negativt. Min personlige gjetning vil være at du ikke får byttet vannpumpe på en bil som er gått 200K på reklamasjon. Det er irrelevant for nåværende kjøper hvor selger har fått tak i bilen. Gråimport eller ikke, det er selgers problem, ikke kjøper. Gjetninger er farlige. Dette kommer an på når bilen er kjøpt, hvilken stand den er, hvor lang tid det tar før delen ryker, osv. 1 Lenke til kommentar
slimer Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Jeg har hatt litt diskusjon rundt dette med en fohandler tidligere. Og som andre her skriver: Den som importerer bilen til norge er garantiansvarlig for denne i 5 år. Dvs. fra første reg. dato i Norge. Dette er infoen jeg har fått fra BMW fohandler som da skulle importere en bil fra bmw ordanet i tyskland for meg. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Garanti må ikke forveksles med reklamasjon... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Det er irrelevant for nåværende kjøper hvor selger har fått tak i bilen. Gråimport eller ikke, det er selgers problem, ikke kjøper. Mener du at det er 5 års reklamasjonsrett på en bil som er ny i utlandet, og bruktimportert til Norge etter 4 år? Vil gjerne se en kilde på dette. Minner også om at om selger går konkurs eller forsvinner av en eller annen grunn har man ikke noe "tidligere salgsledd" som f.eks. importør å rette reklamasjon mot. Mener du at dette ikke påvirker reklamasjonsretten negativt i forhold til en bil som er kjøpt fra norsk forhandler via norsk importør? Er ingenting som heter "slitedel". Dette var en merkelig påstand. Selvfølgelig kan du reklamere på et viskerblad etter 4 år, men reklamasjonen blir åpenbart ikke godtatt. Er ikke det en slitedel? Når det gjelder trådstarters bil gikk det litt fort når jeg leste åpningsinnlegget og jeg trodde at bilen var gått 200K. Synes nok at 70.000 km er for tidlig for at vannpumpa ryker, og det bør gå på reklamasjon etter min mening. Endret 2. september 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Handel mellom en bilforhandler og en forbruker er regulert i Forbrukerkjøpsloven iht. lovens §1. Mangler defineres i lovens §15-16. Reklamasjonsfrist reguleres i lovens §27, og avhjelp/prisavslag/heving reguleres i §29-32. Det er ingenting i loven som begrenser forbrukerens rettigheter ved bruktbilhandel, med mindre bilen er solgt "som den er". Isåfall vil lovens §17 være relevant, men man vil fortsatt ha mulighet til å reklamere på visse mangler. edit: Med det sagt, så er ikke fem års reklamasjonsfrist på en bruktbil som ble kjøpt da den var 4 år gammel ensbetydende med at selger plikter å rette alle mangler frem til bilen blir 9 år gammel. Endret 2. september 2011 av srbz 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Dette var en merkelig påstand. Selvfølgelig kan du reklamere på et viskerblad etter 4 år, men reklamasjonen blir åpenbart ikke godtatt. Er ikke det en slitedel? Du har og to års reklamasjonsrett på frukt, og selvfølgelig kan du reklamere om du vil etter 18 måneder. Hva er poenget? Det eg tror Osse-Mon vil frem til er at det finnes ikke et begrep som heter slitedel i forbrukerkjøpsloven, som er det regelverk som her er gjeldende. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Bilen er gått 70 000km bare. ******* Bilen er importert fra BMW i Tyskland. Jeg har lest at 1/2 av bruktimporterte biler er km svindlet. Kanskje dette er en av dem og reell km stand er 2-3-4x høyere ? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=150622 Om kjøper og selger ikke blir enige, så kan saken også klages til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Her er en linksom viser hvor omfattende dette er idag. Når km er lav og deler som aldri skal rykke på så nye biler rykker, kan det være svindel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå