Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny huseier vurdere å sette opp leien. Hvilke rettigheter har vi ?

TorRutl

Anbefalte innlegg

Vi bor i en 45 kvadrats sokkelleilighet litt utenfor Bergen sentrum. Fikk beskjed med huseier for en stund siden at de skal selge, og nå har det fått solgt huset. Vi betaler for øyeblikket 7200kr per mnd og den nye huseier har gitt beskjed om at hun skal se på markedet rundt og justere opp leien etter markedet. Kan vi legge krav på å fortsatt ha den samme leien som med den tidligere eieren, eller kan den nye eieren justere opp og ned så mye hun vil ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom leieforholdet har vart i minst to år og seks måneder uten andre endringer i leien enn indeksregulering så kan utleier justere leien til "gjengs leie". Se husleieloven §4-3.

De kan ikke bare sette en ny pris etter eget ønske. Det må være en reell vurdering og dersom dere ikke blir enige så kan dere kreve at den blir fastsatt etter §12-2.

Men eg er dog litt usikker på hvordan det er nå leieforholdet blir ført over til en ny utleier. Må de da vente to og et halvt år etter overtakelse, eller følger tidsrommet deres leieavtale? Dette er eg usikker på.

Lenke til kommentar

Dersom leieforholdet har vart i minst to år og seks måneder uten andre endringer i leien enn indeksregulering så kan utleier justere leien til "gjengs leie". Se husleieloven §4-3.

De kan ikke bare sette en ny pris etter eget ønske. Det må være en reell vurdering og dersom dere ikke blir enige så kan dere kreve at den blir fastsatt etter §12-2.

Men eg er dog litt usikker på hvordan det er nå leieforholdet blir ført over til en ny utleier. Må de da vente to og et halvt år etter overtakelse, eller følger tidsrommet deres leieavtale? Dette er eg usikker på.

Husleieloven §8-6 sier "Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen." Jeg oppfatter dette som at dersom forrige eier hadde rett til å justere prisen allerede (eventuelt har rett til å justere prisen om la oss si seks måneder), så er det en rettighet som overføres til ny eier. Altså at tidsrommet følger leieavtalen.

(Det alternativet som virker mest rimelig er forøvrig at overføringen fra gammel til ny utleier defineres som en ny avtaleinngåelse, og at kjøper da har mulighet til å sette ny leie uansett når prisen sist ble justert. At kjøper overtar en leieavtale og sitter med færre rettigheter enn selger hadde på salgstidspunktet vil være merkelig.)

Lenke til kommentar

Husleieloven §8-6 sier "Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen." Jeg oppfatter dette som at dersom forrige eier hadde rett til å justere prisen allerede (eventuelt har rett til å justere prisen om la oss si seks måneder), så er det en rettighet som overføres til ny eier. Altså at tidsrommet følger leieavtalen.

Korrekt. Dersom leietaker har bodd der i minst 2,5 år, kan ny eier varsle om justering til gjengs leie om et halvt år. Ny eier kan selvsagt også indeksjustere leia i forhold til konsumprisveksten siden leia sist ble fastsatt, dersom det er mer enn et år siden forrige leiejustering.

(Det alternativet som virker mest rimelig er forøvrig at overføringen fra gammel til ny utleier defineres som en ny avtaleinngåelse, og at kjøper da har mulighet til å sette ny leie uansett når prisen sist ble justert. At kjøper overtar en leieavtale og sitter med færre rettigheter enn selger hadde på salgstidspunktet vil være merkelig.)

Nei, paragraf 8-6 gjør at ny eier har lov til å tre inn i den eksisterende leieavtalen med samme rettigheter og plikter som gammel eier hadde - det gir ny eier nøyaktig samme rettigheter som selger hadde, ikke færre rettigheter. Ny eier kan selvsagt fylle ut en ny leieavtale med sitt navn og kontonummer, men den må videreføre samme betingelser som den gamle + evt. leiejustering som er i samsvar med paragrafene om leiejustering.

Om dette er helt uaktuelt for ny eier, må de si opp avtalen med gyldig grunn, som at de ønsker å bruke disponere boligen som bolig selv, eller skal rive/pusse opp så grundig at boligen ikke kan beboes mens ombygginga pågår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...