Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mange kalorier i brødmat?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Sluttet på lavkalori for ca to uker siden. Prøver nå å spise normal, sunn kost. I diettperioden holdt jeg meg unna all slags brødmat, spiste kun knekkebrød. Nå som jeg spiser mer normalt, blir det naturlig mer brødprodukter i kosten. Når jeg leser på næringsinnhold i f.eks brød, pølse - og hamburgerbrød samt lefser er det et (i mine øyne) høyt kaloriinnhold. Blir nesten litt oppgitt, da jeg er en brødperson og er veldig glad i brødmat. Spørsmålet er da om det er usunt med slik mat? Velger dog grove brødprodukter, f.eks skal jeg ha magre pølser med fiberrike pølsebrød i morgen. Har så langt holdt meg på en stabil vekt, men så har jeg vært veldig diskré med brødmat, pga kaloriene. Selv om jeg er ferdig med lavkalori, henger det fortsatt i, og jeg teller kcal i hodet. Blir litt paff når det nærmer seg 400 kcal bare i brødmat.

Håper noen kan gi meg noen råd :)

Postet av anonym: 64ace0199ff01b7227d262b9e645fe45

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja moderasjon er stikkordet ja.

Min erfaring med brødmat er at det kan drøye før metthetsfølelsen kommer, og at man derfor risikerer få i seg mer enn man trenger. Et tips da er å velge pålegg med proteiner og fett (av sunne slaget), og helst unngå søte pålegg som stimulerer hjernen på en måte så man (ihvertfall jeg!) blir sugen på mer. Og drikke nok underveis i måltidet.

En annen ting jeg har blitt obs på er at noe brød, også de grove produktene, kan være søte. Har de ikke sukker har de kanskje sirup eller lignende. Det vil vel også stimulere appetitten for de som er glad i søtere mat. Men er jo godt da.

Å bestemme seg for ca hvor mye man skal spise på forhånd er sikkert lurt.

Lenke til kommentar

En god regel er å spise produkter der hele basisvarer er med i maten. Ved brød blir det da hele kornet. Veldig mye av baksten bruker stor del hvetemel (der kun kjernen er med). Som er kun en del av kornet.

Om en finner brød som bruker mye sammalt korn så vil det være det beste.

Dog ikke la deg lure når man skriver sammalt brød f.eks. Se bak på innholdslisten.

Lenke til kommentar

Det beste er å lage brødet ditt selv, da vet du hva som er i det. Så lenge det er mye sammalt mel, kli, frø og denslags fiberrike greier skal det ikke være så galt.

Jeg lagde brød idag, skal være 1 liter mel totalt i oppskriften(stort brød), da hadde jeg cirka 2 dl hvetemel (blir nødt å ha i litt fint hvetemel, ellers blir det murstein), 3dl sammalt, litt rug, 3 dl havregryn (husk å ha de i bløt en stund på forhånd), 1/2 dl linfrø. Tror det er bedre for deg enn loff man kjøper på butikken i allefall :roll:

Det høres kanskje ut som en stor operasjon, men det er kjapt gjort, og deilig med helt ferskt brød :dribble:

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...