PeterB Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Jeg fyller 21 i høst og vil, basert på årets inntak, ha omtrent nok poeng til alle studiene unntatt Oslo høst i 2012 og nok til Oslo høst i 2013 (Oslo høst har vel litt spesielt høyt minstekrav bare fordi de har delt Oslo i to med høst og vår). Hvilke steder/terminer er "best" og hva er evt fordeler/ulemper med de ulike? Hva med Danmark, Sverige, Tyskland? Bergen Oslo høst Oslo vår Tromsø Trondheim ????? Endret 31. august 2011 av PeterB Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Jeg fyller 21 i høst og vil, basert på årets inntak, ha omtrent nok poeng til alle eller nesten alle studiene, unntatt Oslo høst, i 2012 og nok til Oslo høst i 2013 (Oslo høst har vel litt spesielt høyt minstekrav bare fordi de har delt Oslo i to med høst og vår). Hvilke steder/terminer er "best" og hva er evt fordeler/ulemper med de ulike? Hva med Danmark, Sverige, Tyskland? Bergen Oslo høst Oslo vår Tromsø Trondheim ????? Det blir litt som å velge mellom kokosboller og freia melkesjokolade. Hva liker du best? Alle de fire medisinstudiene i Norge er gode. De er satsningsstudier for Universitetene, det investeres mye penger og ressurser og studentene er generelt godt fornøyde. I praksis og i turnustjenestene er det lite som skiller de nyutdannede legene fra de ulike fakultetene. Generelt er de aller fleste godt forberedt til å jobbe i det norske helsevesenet. Det blir på mange måter et valg om hvor du ønsker å bo de neste 6 årene. Oslo er en storby hvor studentprofilen i bybildet er noe ulik de andre 3 studiestedene som på mange måter er utpregede studentbyer. Men Oslo har tilgjengjeld veldig mye annet å tilby. Snakk med bekjente som studere eller bor i de ulike byene og eventuelt medisinstudenter som studerer der. Du kommer sannsynligvis ikke til å angre på valget ditt uansett hva det blir. 1 Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Takk for svaret! Jeg føler meg litt mer avslappet ift dette nå. Er Oslo høst ekstra prestisje (koster meg vel et år ekstra...) eller er det like greit med vår eller Bergen/Trondheim? Er Tromsø litt lavere vurdert pga relativt få studenter og av dem 60% kvoterte......? Jeg bodde der i 3 år som barn/ungdom og likte det ganske bra. Hva med Danmark, Tyskland? Lenke til kommentar
Contris Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Hvilket lærested som er "ekstra prestisje" er vanskelig å sette fingern på. I førstegangskvoten er det NTNU som har høyest poengkrav. Selv kjempet jeg for å komme inn her framfor oslo høst og vår. Nå har jeg ingen erfaring fra noen av de andre studiestedene, men kan iallefall anbefale Trondheim på det sterkeste. Fantastisk miljø, fantastisk by, fantastisk studie. Et stort pluss er hvordan "alt" er integrert på St. Olavs, som forøvring er et av Europas mest moderne sykehus. Som Reipar sier er det veldig få som er misfornøyd med valget sitt. Å vente ett år for å komme inn på Oslo høst når du har mulighet til å komme inn på Oslo vår etter 1/2 år er i alle fall helt meningsløst, synes nå jeg. Endret 31. august 2011 av Contris 2 Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Hvilket lærested som er "ekstra prestisje" er vanskelig å sette fingern på. I førstegangskvoten er det NTNU som har høyest poengkrav. Selv kjempet jeg for å komme inn her framfor oslo høst og vår. Nå har jeg ingen erfaring fra noen av de andre studiestedene, men kan iallefall anbefale Trondheim på det sterkeste. Fantastisk miljø, fantastisk by, fantastisk studie. Et stort pluss er hvordan "alt" er integrert på St. Olavs, som forøvring er et av Europas mest moderne sykehus. Som Reipar sier er det veldig få som er misfornøyd med valget sitt. Å vente ett år for å komme inn på Oslo høst når du har mulighet til å komme inn på Oslo vår etter 1/2 år er i alle fall helt meningsløst, synes nå jeg. Takk for svar! Nå er jeg i "andregangskvoten" pga en stor privatistinnsats (så og si alt på nytt!) i fjor etter budsjettreising(Asia, Amerika) året før. Jeg var middels motivert for skolens opplegg før det, og hadde ikke et definert mål. Nå ville mitt snitt ha vært høyt nok for alle i førstegangskvote. Men der er jeg jo ikke, og derfor må jeg ta med litt alderspoeng og evt noe studiepoeng. På en måte høres Bergen og Trondheim ut som som de "greieste" stedene mht størrelse, konsentrasjon, reisevei etc. Hører hjemme i Oslo og synes kanskje det ville vært spennende å bo borte hjemmefra i en annen by. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå