Gå til innhold

Oppgradering av PC(gaming), trenger innspill

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Vurderer å oppgradere PC-en min. Kommer masse nytt snop i form av spill utover høsten og vil gjerne holde PC-en oppdatert!

Hvordan ser dette ut?

Komplett

De komponentene som ikke er med her, trenger jeg heller ikke.

Budsjettet ligger på ca. 8-10k.

EDIT: oppdatert lista etter anbefalinger

Endret av negnirty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du nå?

Hvis du skal oppgradere nå, ser du heller på i5-2500k og P8P67 PRO enn et AMD-oppsett. 1090T er kanskje 10% sterkere i oppgaver som bruker seks kjerner før overklokking (etter overklokking løper i5-2500k i sirkler rundt 1090T), i spill er i5-2500k langt bedre.

Om du er AMD-frelst burde du vente til 19. september, da AMDs neste generasjons prosessorarkitektur "Bulldozer" kommer ut. Phenom II er i dag uansett sjeldent et godt kjøp for annet enn helt spesifikke oppgaver, langt unna spilling.

Du har også valgt et minnesett med tre moduler, velg heller to moduler. Mer enn 8GB RAM er ubrukelig for gaming, siden spill ikke kan overstige 2GB bruk.

HX 850W er overkill, om du absolutt vil bruke 1400 kr på PSU kjøper du heller AX750W. 750W vil være mer enn nok, selv om du kjøper to 6970 og overklokker dem så langt det går på luft.

SSD og skjermkort er gode valg da :)

Lenke til kommentar

Er forsåvidt AMD-frelst, så jeg kan drøye til ny prosessorfamilie ser dagens lys :)

HX850 fordi jeg vil den skal vare en stund, så jeg slipper å bytte den ut igjen ved neste oppgradering også.

Forsåvidt enig angående minne, men det koster da en slikk og ingenting, dessuten kjører jeg også ofte virtuelle PC-er og servere på PC-en, så kan være greit med litt ekstra.

Takk for tilbakemelding!

EDIT:

Nei, var ikke klar over det super_banan, men hadde nok funnet det ut før jeg trykte "fullfør" ;)

Endret av negnirty
Lenke til kommentar

Slenger meg på AX 750W - har aldri hatt så god straumforsyning nokon gong. Vifta startar ikkje før du dreg 375W, og det gjer eg stort sett aldri.

Skal du gå for AMD-prosessor trur eg du bør vente, ja, etter det eg høyrer har AMD per i dag ikkje nokon prosessor som kan måle seg med Intel til spel.

Lenke til kommentar

AM3+, ja. Da kan jeg jo forsåvidt kjøpe 1090T, og heller oppgradere til Bulldozer når de kommer. For de er vel bakoverkompatible med AM3...

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har sansen for Intel, men det byr meg imot å kjøpe det.

Dessuten er det vel få spill som kjører prosessoren særlig hardt, er det vel? De fleste utnytter vel det meste av GPU?

Lenge siden jeg var i dette gamet nå merker jeg.. :blush:

Lenke til kommentar

AM3+, ja. Da kan jeg jo forsåvidt kjøpe 1090T, og heller oppgradere til Bulldozer når de kommer. For de er vel bakoverkompatible med AM3...

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har sansen for Intel, men det byr meg imot å kjøpe det.

Dessuten er det vel få spill som kjører prosessoren særlig hardt, er det vel? De fleste utnytter vel det meste av GPU?

Lenge siden jeg var i dette gamet nå merker jeg.. :blush:

I BF:BC2 vil en i5-2500k gi deg jevnere gameplay, i strategispill vil du merke god forskjell, i skytespill generelt vil du ha mindre "fall" i harde situasjoner med mye røyk og lignende. Prosessorytelse har kanskje ikke mye å si i forhold til et skikkelig grafikkort, men i dag er selv et GTX 560 Ti noe flaskehalset av en Phenom II.

Om du bestemmer deg for å kjøpe en Phenom II kjøper du den billigste X4-varianten du finner. Seks kjerner er kult, men helt ubrukelig og bortkastede penger om du ikke bruker dem.

Lenke til kommentar

750w PSU er ikke på lager, det er også litt viktig :)

Som sagt så er det ikke bare gaming jeg bruker PC-en til, og har behov for en del minne. Hadde det utelukkende vært en gamer-PC, hadde jeg vært helt enig med deg.

Men takk for innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...