Gå til innhold

Stabil linje via wireless, problemer når det kommer til wired.

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere lagt inn en tråd ang. et problem jeg ennå ikke har funnet ut av.

Problemet er som følger:

Prøver jeg å kjøre speedtester på f. eks. www.speedtest.net eller itavisen sitt speedometer for å sjekke linja, viser speedometeret ca. den reelle hastigheten jeg har ned, men den klarer ikke å koble til å sjekke opplastingen. Dette gjelder når jeg kjører med ledning. Jeg har prøvd flere maskiner med ledning, og ender opp på samme problem.

Når jeg kjører via trådløs derimot, fungerer alt som det skal (dog får mindre speed). Dette har også blitt testet med flere maskiner.

Jeg sitter på en linje fra Lyse, der jeg har koblet en D-Link DIR655 trådløs router direkte inn i hjemmesentralen. Hjemmesentralen er av den gamle typen iflg. Lyse, og står i bridge mode. Lyse har også kjørt tester på linja, og finner ingenting galt med den.

Jeg har tenkt en stund om det kan være noe på maskinen min, men får vel avkreftet dette når samme problem oppstår på en annen maskin via kabel. Jeg kjører Windows 7 på hovedmaskinen, og kjører Vista på laptopen.

Det eneste jeg kan tenke meg nå, er at det kan være en form for sperring enten i routeren eller i hjemmesentralen.

Ideer tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kunne vært mer spesifikk med hvordan du har kobblet hjemmesentralen til rutern på. det er 2 typer nettverkstilkoblinger bak rutern. en wan og fire lan. om dette står riktig ville jeg prøvd uten brannmur i windows. den innebygde kan man ødelegge ganske greit om man endrer på ting man ikke vet hva er.

Lenke til kommentar

du kunne vært mer spesifikk med hvordan du har kobblet hjemmesentralen til rutern på. det er 2 typer nettverkstilkoblinger bak rutern. en wan og fire lan. om dette står riktig ville jeg prøvd uten brannmur i windows. den innebygde kan man ødelegge ganske greit om man endrer på ting man ikke vet hva er.

Routeren er koblet via internet porten bak på routeren, så det er ikke noe å si på det. Har prøvd både med windows firewall av og på, har prøvd med ekstern firewall (zonealarm m/lisens) uten noe hell. Har prøvd diverse inni routeren for å sjekke om det blir forandringer, men uten hell. Routeren kjører på standard konfigurasjon (altså det den står på når du kjører en factory reset på den). Eneste jeg har slått av er QoS ettersom jeg ikke har behov for det, noen porter står som åpnet i Port Forwarding og det kjøres MAC adressering på routeren. Har forsåvidt prøvd både med og uten QoS og MAC adressering uten forandring.

Lenke til kommentar

veldig merkelig. og alt funker som det skal om du bruker wlan... funker lan som det skal når du bruker kabler, deling av filer fra pc til pc? du kan også prøve å tvinge forskjellige moduser. som 100Mbit full/halv duplex 1Gbps full/halv duplex. regner med at du ikke gidder å teste 10Mbit siden det blir tregere en wlan. du finner det under egenskaper av nettverkskortet i enhetsbehandling

Lenke til kommentar

Pcen er nå koblet direkte i routeren, men har tidligere testet å kjøre den direkte i hjemmesentralen for å sjekke om det ble forandringer da. Resultatet ble det samme som det er nå, da maskinen var koblet direkte i hjemmesentralen.

Har nå testet 100mb full og halv duplex, sammen med gps kobling, uten forandring på resultat.

Lenke til kommentar

Er det trådløse nettverkskortet aktivt mens du bruker kablet nettverk?

Har du testet forskjellige kabler?

På min hovedmaskin kjører jeg kun kablet tilkobling via det integrerte nettverkskortet på hovedkortet. Test via trådløs har blitt gjort via min egen laptop og en annen laptop.

Jeg kan ikke se at kablene skal ha noe med dette å gjøre, ettersom jeg får kontakt i det hele tatt. Hadde en kabel vært defekt, hadde jeg vel heller ikke fått noen tilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...