Fx21 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg er stolt eier av både windowsbasert maskin og mac. Til skole er det klart mac jeg foretrekker, selv om begge er like kompatible! Du finner 95% av alle nyttige programmer til mac, forsåvidt så finnes det programmer som mac har, men ikke windows. Jeg synes at det er barnslig og feigt å være fanboy når man ikke har erfaringer med begge deler. Pass deg for å påstå at windows er best når du ikke eller har svært liten erfaring med mac. Hvis du skulle kjøpt deg datamaskin for å redigere HD-videoer hadde jeg nok anbefalt deg windows, og hvis du skulle kjøpt deg datamasin til spilling hadde jeg iallefall bedt deg om å kjøpe en windows maskin. Den maskinen du skal ha er til mac. Mac er best når det kommer til skole! Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Ville heller kjøpt en bunnsolid PC. Crapple er overpriset og har elendig service og de mest grumpy, minst serviceinstilte, og snikete jævler av noen ansatte jeg noengang har kommet over, som prøver å selge deg masse dritt du ikke trenger, samt forsøker å overbevise deg om at alt er din feil, og at du må kjøpe nytt. Stay away from Crapple! Lenke til kommentar
LFL Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg kjøpte meg i fjor en MacBook Pro til skolestart. Var veldig giret på Mac og var av den oppfattelsen at det ikke var mulig å få datatrøbbel med denne. Nå etter et år har ikke Macen støtt på mange problemer, men noen har den hatt, den også. Disse problemene hadde jeg nok også hatt med en Windowsmaskin, men jeg tror på ingen måte at jeg har støtt på færre problemer som følge av at jeg valgte en MBP. Det jeg kan si at jeg er mest fornøyd med er byggekvaliteten, tastaturet og ikke minst trackpaden på MacBooken, den er en drøm å jobbe på. Batteritiden gjør det også mulig for meg å slippe å ta med lader på skolen, noe som jeg ser på som et kjempepluss. Det må nevnes at mye av dette også kan skaffes på om du ikke velger en Mac. Det jeg ikke liker så godt med Macen er OSX! Estetisk sett er dette et etter min mening mye penere å se på dette enn Windows 7, men hva hjelper det når jeg den dag i dag sliter med å finne ut av ting som er enkle å gjøre i Windows. Det er klart at jeg kunne gått inn for å lære meg OSX bedre, men dette har jeg ikke gjort til nå ihvertfall. I tillegg til dette er det flere programmer som jeg gjerne skulle brukt som ikke har en versjon som støtter Mac. Dette kan selvfølgelig omgås på flere måter, bl.a. ved bruk av Parrallels, men dette blir ekstra arbeid og ikke så enkelt som jeg skulle ønske. Jeg tror at mengde problemer du har med maskinen til en hvis grad bestemmes av hvordan du behandler maskin, laster du ned alt slags dritt og kaster PCen rundt vil du selvfølgelig møte på problemer, men er du litt mer forsiktig med hva du laster ned og i behandlingen av maskinen vil du møte på færre hindringer, både i Windows og OSX. Det med å skifte operativsystem er noe jeg innbiller meg at mange ikke tenker godt nok igjennom før de går går til innkjøp av sin første Mac. Jeg ser i ettertid at jeg selv ikke tenkte godt nok gjennom dette og flere jeg kjenner sier at de ikke gjorde det. Det finnes programmer som Word og PowerPoint for Mac, men disse er ikke helt like Windowsversjonen av de samme programmen og kan skape mye frustrasjon i starten. Jeg som bruker Macen på skolen kan av den grunn ikke alltid følge lærerne sine oppskrifter slavisk når de skal vise hvordan man gjør ting i forskjellige programmer. Det er også enkelte av printerne på skolen som ikke er Mac-kompatible, uten at jeg her og nå kan si hvorfor. Jeg anbefaler deg å tenke godt gjennom det å bytte operativsystem og det å bruke et operativsystem som er en minoritet i PC-verdenen før du kjøper en Mac. Og husk at både batteritid, byggekvalitet og det meste annet er mulig å skaffe seg uten å kjøpe en Mac, det gjelder bare å lete litt. Jeg synes i bunn og grunn at det hele koker ned til om du har lyst til å bruke Windows eller OSX. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Apple er den verste i klassen både når det gjelder kvalitet, pris og service. Det mener norske elektronikkforhandlere. Skriver iTavisen i dag. Link: http://www.itavisen.no/876904/apple-verst-paa-nesten-alt 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg selger blant annet Mac, og en ting kan jeg si sikkert: ca 9/10 mennesker blir strålende fornøyd med sin mac. Personlig ser jeg mye positivt med Mac, jeg ville nok først og fremst ikke kjøpt det, men det er fordi en Mac gir meg mindre muligheter enn en PC til samme pris, blant annet spill. Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Les hva han er på jakt etter - En skolepc! Lenke til kommentar
cfg Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg endte personlig opp med Macbook Air til universitet. En Pro veier hakket mer, og er tykkere derfor ble det som det ble. Men kan anbefale Mac til skole, ingen tvil på det. Gode pcer til alt det du har bruk for på skolen. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det kommer vel an på hva du skal gjøre det. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 [quote name='Werchio' timestamp='1314815036' post='18247Mac er best når det kommer til skole! Og hva begrunner du det med? Batteritid? Det finnes en god del Windows-baserte laptop'er med batteritid som Mac. Blant annet den maskin jeg har (Acer TimelineX 3830TG). Ingen problem å få den til å holde gjennom en hel skoledag uten å måtte trekke med seg strømadapter. Asus har også flere gode modeller. Og prisene er langt under tilsvarende spec'et Mac. Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hold deg unna Acer TimelineX. Søsteren min kjøpte en slik, hun har fått to nye pga. mye reprasjon, å hun er ikke akkurat uforsiktig med datamaskinene! Jeg vil si at jeg foretrekker hele oppbyggingen til mac/snøpus til skole, iallefall mot ubuntu/windows Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Apple er den verste i klassen både når det gjelder kvalitet, pris og service. Det mener norske elektronikkforhandlere. Skriver iTavisen i dag. Link: http://www.itavisen.no/876904/apple-verst-paa-nesten-alt Fordi Apple er sjefen i dette forholdet og vet å utnytte det. Forhandlerne må selge det fordi folk vil ha det og Apple sørger for at marginene i forhandlerleddet er syltynne. Selvfølgelig er forhandlerne irritert på Apple. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Selv har jeg tidligere brukt Windows 7 og bruker nå daglig både en MacBook Pro og en annen maskin med Ubuntu. Såvidt jeg kan se sier du ikke hva du studerer så jeg vet ikke helt hva jeg skal vektlegge. Windows 7: Funker greit nok det, og du kan kjøre spill på den. Ha antivirus i orden (Microsoft Security Essentials er gratis og holder) og ikke vær en idiot som klikker på alt av fristende linker og popupvinduer så får du ikke noe problemer. Kan nevne at de som har Windows på jobben sliter noe sinnsykt med ting som dvalemodus, flerskjermsoppsett, docking osv. Det er daglig banning over dette. Dette gjelder sikkert ikke på alle maskiner riktignok. Ubuntu: Relativt stabilt (jeg bruker Unity) og funker fint til mitt bruk som er surfing, se på video og programmere litt. Du bør være forberedt på og være litt glad i å knote litt i kommandolinja og søke på Google etter å fikse ting. Selv synes jeg dette kan være litt sjarmerende fra tid til annen så lenge det ikke er så ofte (og det er det ikke). Diehard Ubuntu-fans vil si at du kan spille på Ubuntu også, men det er en sannhet med modifikasjoner. Du får som regel dårligere ytelse, dårligere grafikk og generelt mer trøbbel enn om du spiller på Windows. Jeg har ikke brukt Ubuntu i det siste på en laptop så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er med dvalemodus, tilkobling til prosjektor og slikt. Erfaringen min er at de som bruker Ubuntu på jobben prøver å skifte tema hvis man begynner å snakke om disse tingene OS X: Litt uvant til å begynne med, fantastisk trackpad (jeg hatet trackpad før jeg fikk MacBook), komplett og totalt elendig filbehandler (men man kan kjøpe noe som fungerer bedre). Totalopplevelsen er at alt er mer polished og velfungerende enn på Ubuntu samtidig som man har gleden av det samme shellet (kommandolinja) som på Ubuntu dersom man er av typen som interesserer seg for sånt. Maskinen er ganske liten og lett og de fleste synes den er pen å se på. Dvalemodus fungerer helt perfekt, smell igjen lokket når du skal flytte på deg og åpne det igjen når du vil fortsette. Maskinen er klar til bruk igjen i løpet av et par sekunder. Prosjektorer og den slags fungerer stort sett bedre enn med Windows så lenge du har med adapter til VGA(!!). Spilling kan du i det store og hele glemme vil jeg påstå. I alle fall hvis vi snakker de tradisjonelle PC-spillene som Battlefield, Call of Duty osv. Du får Office-pakka fra Microsoft til Mac dersom det er noe du har behov for. Privat holder det med Google Docs for meg og jeg prøver å holde meg unna ting som har med Office å gjøre i jobbsammenheng, men det hender jo man får tilsendt noe og da har jeg ikke opplevd noen problemer med å få lest filer. Det var slik jeg opplever plattformene i grove trekk, ikke særlig spisset i forhold til hva slags bruk det er snakk om. Endret 1. september 2011 av _Xorcist Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Når shell først ble dratt opp: Jeg finner shell (vel, de 30min jeg tuklet) på OS X til å være en langt kjipere opplevelse da en del programmer ikke er preinstallert. Det er sikkert bare å installere en hel del av de, men mangelen på en god pakkebehandler/OS X' latterlige måte å installere ting på gjorde det hele nokså kjedelig. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Når shell først ble dratt opp: Jeg finner shell (vel, de 30min jeg tuklet) på OS X til å være en langt kjipere opplevelse da en del programmer ikke er preinstallert. Det er sikkert bare å installere en hel del av de, men mangelen på en god pakkebehandler/OS X' latterlige måte å installere ting på gjorde det hele nokså kjedelig. homebrew er en fin pakkebehandler. Det er en samling ruby-script som laster ned sources, kompilerer de og putter de i path for deg. Jeg sier ikke at det er en fullgod erstatning for shell i Ubuntu, men man kommer ganske langt på vei. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Selv har jeg tidligere brukt Windows 7 og bruker nå daglig både en MacBook Pro og en annen maskin med Ubuntu. Såvidt jeg kan se sier du ikke hva du studerer så jeg vet ikke helt hva jeg skal vektlegge. Windows 7: Funker greit nok det, og du kan kjøre spill på den. Ha antivirus i orden (Microsoft Security Essentials er gratis og holder) og ikke vær en idiot som klikker på alt av fristende linker og popupvinduer så får du ikke noe problemer. Kan nevne at de som har Windows på jobben sliter noe sinnsykt med ting som dvalemodus, flerskjermsoppsett, docking osv. Det er daglig banning over dette. Dette gjelder sikkert ikke på alle maskiner riktignok. ... OS X: Litt uvant til å begynne med, fantastisk trackpad (jeg hatet trackpad før jeg fikk MacBook), komplett og totalt elendig filbehandler (men man kan kjøpe noe som fungerer bedre). Totalopplevelsen er at alt er mer polished og velfungerende enn på Ubuntu samtidig som man har gleden av det samme shellet (kommandolinja) som på Ubuntu dersom man er av typen som interesserer seg for sånt. Maskinen er ganske liten og lett og de fleste synes den er pen å se på. Dvalemodus fungerer helt perfekt, smell igjen lokket når du skal flytte på deg og åpne det igjen når du vil fortsette. Maskinen er klar til bruk igjen i løpet av et par sekunder. Prosjektorer og den slags fungerer stort sett bedre enn med Windows så lenge du har med adapter til VGA(!!). Meget uenig ang særlig dvalemodus. Jeg har Win7 på min nye laptop. Når jeg smekker den sammen, går den i dvalemodus. Når jeg åpner lokket igjen, er laptopen klar på 2 sekunder. Antivirus på Windows har jeg ikke hatt installert på mange år. Har likevel unngått alt som heter virus og lignende (kjører en sjekk en gang iblant). Alt dreier seg om sunn fornuft. Flerskjermsoppsett fungerer også ypperlig. Aldri hatt noe trøbbel med det. Tilkoblingene man finner på laptop'er med Windows er for det meste slik at man slipper å trøble med å gå til anskaffelse av diverse adaptere (f.eks til VGA/DVI eller HDMI) slik man må med Mac. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Hold deg unna Acer TimelineX. Søsteren min kjøpte en slik, hun har fått to nye pga. mye reprasjon, å hun er ikke akkurat uforsiktig med datamaskinene! Jeg vil si at jeg foretrekker hele oppbyggingen til mac/snøpus til skole, iallefall mot ubuntu/windows Null feil så langt med TimelineX for mitt vedkommende. Den er stillegående, meget rask, meget bra batteri, bra lyd. Du har fremdeles ikke argumentert for hvorfor mac/snøpus er så bra til skole. Så hvorfor? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Dette gjelder sikkert ikke på alle maskiner riktignok. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Meget uenig ang særlig dvalemodus. Jeg har Win7 på min nye laptop. Når jeg smekker den sammen, går den i dvalemodus. Når jeg åpner lokket igjen, er laptopen klar på 2 sekunder. Windows er bedre enn det har vært, men fremdeles langt tregere på min svindyre og lynraske Windows 7-laptop med SSD enn på halvgamle Macer med snurrende disk, ser ut til å gå langt mer batteri også. Kjøp MacBook Pro om du synes balansen mellom pris og tilbudt vare er god. Det kommer neppe som noen overraskelse at jeg som kjøper det meste av Apple-produkter og alltid har vært fornøyd synes balansen er god, mens wirrumsen som tilsynelatende kjøper like mange Apple-produkter og konsekvent er misfornøyd har en annen konklusjon. Tror ikke det har så mye for seg å jakte på fasit. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Windows er bedre enn det har vært, men fremdeles langt tregere på min svindyre og lynraske Windows 7-laptop med SSD enn på halvgamle Macer med snurrende disk, ser ut til å gå langt mer batteri også. Kjøp MacBook Pro om du synes balansen mellom pris og tilbudt vare er god. Det kommer neppe som noen overraskelse at jeg som kjøper det meste av Apple-produkter og alltid har vært fornøyd synes balansen er god, mens wirrumsen som tilsynelatende kjøper like mange Apple-produkter og konsekvent er misfornøyd har en annen konklusjon. Tror ikke det har så mye for seg å jakte på fasit. Tja, jeg har en Airport Express fra Apple. Dens stabilitet er elendig. Faller ofte ut. Du må kjøre via Airplay for at den skal reagere noenlunde kjapt (når det gjelder å få musikk ut på anlegget). Dersom du kjører via Airfoil (for å benytte andre avspillingsprogrammer enn iTunes) er det noen sekunders forsinkelse på lyden. Elendig. Min iPhone og iPod Touch må befinne seg maks 5 meter fra Airport Express for at ikke avspillingen stadig skal bli brutt. Elendig. Mine iPod'er (nå 4 i tallet) har stort sett fungert greit, men de taper seg fort i batteritid. iPod Touch er nå 2 år gammel. Ved avspilling via Airplay holder den det gående i ca 2 timer fra batteriet er fulladet til det er tømt for krefter. Ved spilling (Angry birds etc) holder batteriet ca like lenge. Jeg har også ofte opplevd at den henger seg opp. Det at den ipoden henger seg opp hendte også ofte med de to classic'ene jeg har. Ganske irriterende spesielt på den første da eneste muligheten var å vente til den var helt tømt for batteri før jeg kunne få liv i den igjen. Jeg har hatt to docking-stasjoner til mine ipod'er. Begge har lydutgangen blitt ødelagt på. Og jeg er IKKE en som mishandler mine verdigjenstander. iPhone er et kapittel i seg selv. Det er en tragisk dårlig business-telefon hvor funksjonalitet man burde forvente var helt standard på en så dyr telefon, var implementert. Men man må ut for å lete etter app'er for å finne en grei kalender eller programmer som kan vise og redigere office-dokumenter. Ikke kan man rett ut av boksen lagre vedlegg fra mail. Ei heller overføre fra pc'en til telefonen. App'er må til. Og ofte må man kjøpe de. Elendig. Og bedre ble det ikke av at jeg nå sitter her i langtvekkistan med en iphone som plutselig bestemte seg for å slette alt jeg hadde av musikk og videoer. Bedriftslaptop'en nekter meg å installere itunes, og dermed sitter jeg her uten underholdning på telefonen. Artig. Men jeg har en Macbook Air 13" i bestilling. Jeg må jo se hva det går ut på. Impulskjøp på nettet. Snart tre uker siden jeg bestilte den, og ennå har jeg ikke anelse når jeg får den, bortsett fra en uttalelse fra Elkjøp om at den kanskje kommer rundt 22. september. Apple som nekter å levere til Elkjøp fordi de kjørte en kampanje en dag med 20% rabatt? Så får vi etterhvert se hva jeg beholder av TimelineX'en og Macbook'en. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 (endret) Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dine uttalelser. Storfornøyd med både AirPort express og extreme, aldri opplevd at de har hengt seg eller gjort andre kjipe ting. Hva angår iPhone, så handler det vel litt om hva du bruker den til.. Endret 1. september 2011 av Hotel Papa Echo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå