deejay92 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hei! Har for tiden en liten Acer Aspire One 10,1" som jeg syns funker helt greit, er så greit å ha en liten pc som nesten ikke veier noe. Men ettersom jeg har begynt på studier der tilsynelatende alle har Mac og alle sier at dette er dataen man bør ha, så begynner jeg å vurdere å kjøpe en jeg også. Jeg har lenge sett på Macbook Pro'en (13") og syns den virker veldig bra, og så er den veldig pen også. 2,3gHz og 4GB RAM eller noe, og så har den veldig god batteri kapasitet og er veldig fin til bruk av multimedia som type bilder, film og musikk. Men selvsagt vil den bli brukt mye til studier, dvs generell internettbruk og dokumenter. Spørsmålet mitt er om dette er en god investering? Burde jeg bare holde meg til PC, eller er Pro'en virkelig et godt produkt? På forhånd, takk PS: Har hørt rykter om at Apple er i ferd med å slippe ut en ny Mac til juletider, som en erstatning til den hvite som de nylig har tatt av markedet. Noen som har nærmere info om dette, og om det eventuelt kan være lurt å vente litt med kjøp? Lenke til kommentar
phlake Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Hvis du vil bruke halvparten av beløpet macen koster så sjekk ut denne Samsungmaskina. 13.3" men liten i størrelse. Noen gram tyngre enn Macen, men fin som fjell. Kjøpte denne til kjæresten nylig. Meget god batteritid, Intel i3, 4GB ram osv. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Apples maskiner koster litt mer enn andre, men du får som regel det du betaler for. Det er opp til hver person om det er verdt det, og du vil få mange ulike svar her i tråden. Jeg mener det er verdt prisen, og det gjør også alle jeg kjenner med Mac. Har du prøvd en Mac før? Overgangen til OS X kan bli litt brå for noen. Lenke til kommentar
deejay92 Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Hvis du vil bruke halvparten av beløpet macen koster så sjekk ut denne Samsungmaskina. 13.3" men liten i størrelse. Noen gram tyngre enn Macen, men fin som fjell. Kjøpte denne til kjæresten nylig. Meget god batteritid, Intel i3, 4GB ram osv. En annen ting som tiltrekker meg ved Pro'en er at til tross for størrelsen, har den CD/DVD rom, noe de fleste 13" Pc'ene ikke har av en eller annen grunn. Det er jo kanskje litt sjeldnere at denne blir brukt, men de få gangene man har behov for det, er det fint å vite at det ikke er noe problem. Videre, er Mac'er litt mer pålitelige enn PC'er? Altså har hørt den teorien om at ettersom det er så få versjoner av Mac, så er operativsystemet bedre tilpasset alle maskinene, enn det Windows er til de utallige typene PC'er? Ettersom Windows har mange flere ulike maskiner å forholde seg til, kan det lettere oppstå problemer en hos Snow Leopard som bare har noen få ulike maskiner å forholde seg til og tilpasse seg til. Dessuten er vel virus og lignende et mindre problem hos Mac'er (de har riktignok begynt å komme, men langt fra like mye som hos PC'er)? Det kan sikkert virke som om jeg er overbevist om at Mac "er best", men jeg søker i første omgang etter bekreftelse på det jeg sier. Dersom det er feil, vil jeg gjerne vite det. Å betale 10 000kr for en Mac som kan være like bra som en PC til 5000kr er liksom litt feil .. Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Jeg er selv eier av både en windows7basert datamaskin og en som kjører snøpus. Idet du bytter fra win til snøpus så blir det fort store forskjeller, men du venner deg til det etter en måned eller to. Videre så får du en kraftigere maskin hvis du kjøper en som er windowsbasert, men mac står absolutt ikke svakere av den grunn. Jeg digger OSen og maskinen i seg selv er rålekker. Den fungerer flott til på videoavspilling (vil anbefale at du bruker MPlayerX til dette), dokumentbehandling, nettsurfing, bilderedigering og videoredigering. Hvis du kjøper en maskin for å spille på så er nok ikke mac noe for deg, den har svakt grafikkort og det finnes svært få spill på snøpus. Jeg vil anbefale mac på det sterkeste til deg, hvis du er villig å legge ut det det koster for én. Lykke til med kjøpet! EDIT: ---- Virus kommer tid til annen til maskinen, men disse forsvinner raskt igjen etter en liten oppdatering! Dessuten så sannsynligheten for å bli rammet befinner seg først når du laster ned programvare ulovlig, og selv om du gjør det så er sannsynligheten fryktlig liten! Endret 30. august 2011 av Werchio Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 phlake sitt alternativ har dvdbrenner. Lenke til kommentar
deejay92 Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 phlake sitt alternativ har dvdbrenner. Åja, det var litt vanskelig å se på bildet der Lenke til kommentar
deejay92 Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Jeg er selv eier av både en windows7basert datamaskin og en som kjører snøpus. Idet du bytter fra win til snøpus så blir det fort store forskjeller, men du venner deg til det etter en måned eller to. Videre så får du en kraftigere maskin hvis du kjøper en som er windowsbasert, men mac står absolutt ikke svakere av den grunn. Jeg digger OSen og maskinen i seg selv er rålekker. Den fungerer flott til på videoavspilling (vil anbefale at du bruker MPlayerX til dette), dokumentbehandling, nettsurfing, bilderedigering og videoredigering. Hvis du kjøper en maskin for å spille på så er nok ikke mac noe for deg, den har svakt grafikkort og det finnes svært få spill på snøpus. Jeg vil anbefale mac på det sterkeste til deg, hvis du er villig å legge ut det det koster for én. Lykke til med kjøpet! EDIT: ---- Virus kommer tid til annen til maskinen, men disse forsvinner raskt igjen etter en liten oppdatering! Dessuten så sannsynligheten for å bli rammet befinner seg først når du laster ned programvare ulovlig, og selv om du gjør det så er sannsynligheten fryktlig liten! Takk for svar! Jeg har bare fått den tanken om at Mac'er generelt holder seg bra mye lengre enn PC'er? Jeg vurderer sterkt å bytte til Mac ja, men overgangen til et nytt OS er ikke det som skremmer meg egentlig. Det er mer om jeg kommer til å få problemer med kompatibilitet dersom jeg må legge over dokumenter osv til PC'er eller å logge inn på skolesider osv? Endret 31. august 2011 av deejay92 Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Jeg er selv eier av både en windows7basert datamaskin og en som kjører snøpus. Idet du bytter fra win til snøpus så blir det fort store forskjeller, men du venner deg til det etter en måned eller to. Videre så får du en kraftigere maskin hvis du kjøper en som er windowsbasert, men mac står absolutt ikke svakere av den grunn. Jeg digger OSen og maskinen i seg selv er rålekker. Den fungerer flott til på videoavspilling (vil anbefale at du bruker MPlayerX til dette), dokumentbehandling, nettsurfing, bilderedigering og videoredigering. Hvis du kjøper en maskin for å spille på så er nok ikke mac noe for deg, den har svakt grafikkort og det finnes svært få spill på snøpus. Jeg vil anbefale mac på det sterkeste til deg, hvis du er villig å legge ut det det koster for én. Lykke til med kjøpet! EDIT: ---- Virus kommer tid til annen til maskinen, men disse forsvinner raskt igjen etter en liten oppdatering! Dessuten så sannsynligheten for å bli rammet befinner seg først når du laster ned programvare ulovlig, og selv om du gjør det så er sannsynligheten fryktlig liten! Takk for svar! Jeg har bare fått den tanken om at Mac'er generelt holder seg bra mye lengre enn PC'er? Jeg vurderer sterkt å bytte til Mac ja, men overgangen til et nytt OS er ikke det som skremmer meg egentlig. Det er mer om jeg kommer til å få problemer med kompatibilitet dersom jeg må legge over dokumenter osv til PC'er eller å logge inn på skolesider osv? Du vil ikke få problemer med det. Hvis du anskaffer deg Pages så kan du åpne opp vanlige word dokument og lagre dokumenter du selv oppretter som en Word-fil. Du kan også kjøpe/høre med skolen om de har Word til mac. Da fungerer Word helt likt som på en windows pc. Ps. Pages har ikke bokmål/nynorsk ordretter/ordbok installert, men dette fikser du enkelt med å laste det ned og legge til i ordbok-mappen. Evt. snakke med forhandleren. Det tar maks 5 minutter! Tviler på at du vil få problemer med å logge på skolesider. Jeg har iallefall ikke hatt problemer med det før. Du kan evt. snakke med IT-avdeling eller en person som eier mac på skolen din for å dobbeltsjekke! En Mac holder seg gjerne et par-tre år lenger enn en vanlig windows-pc, bare du behandler den fint! Du får det du betaler for! Ps. Mac har ett eget norsktforum for macbrukere, her kan du stille absolutt alle spørsmål som skulle være. Jeg har selv brukt det en del! Veldig greit å ha! - www.Mac1.no Endret 31. august 2011 av Werchio Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Nåja, linux holder seg jo vel så godt. les: bedre. Endret 31. august 2011 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Nåja, linux holder seg jo vel så godt. les: bedre. U got to reboot your computer as often as you get laid? About 5 times a week! Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Trenger ikke reboote med den frekvensen, heldgivs, hadde blitt slitsomt. Lenke til kommentar
K N Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg har nettopp kjøpt meg macbook pro og er ekstremt fornøyd. kjæresten min gjorde det samme og sier at den fungerer utmerket til skolearbeidet hennes. Den er fin å få med seg, veier ikke så mye, kjapp. Koster jo litt mer enn en annen PC, men du får det du betaler for. Jeg ser kvalitet hele veien Lenke til kommentar
internet wizard Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 kjøp en Samsung 300V3A og kjør decraper eller last ned unbuntu 11.4.(OS) da har du en kjempe pc med god batteri tid og et kjapt OS Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 kjøp en Samsung 300V3A og kjør decraper eller last ned unbuntu 11.4.(OS) da har du en kjempe pc med god batteri tid og et kjapt OS Lykketil med ububuntu. Det er en grunn til at det er gratis Da beholder man heller windows OSet som man får med Samsungen Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Fritt != dårlig. Stort sett tvert imot. Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg hadde selv ubuntu på en datamaskin frem til noen måneder siden. Da var jeg så sint på maskinen at jeg ville kaste den ut fra altanen. Ubuntu er ustabilt som fææn! Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Ubuntu, hvertfall med Unity, er hakket eksperimentielt, ja. Til det finnes det andre alternativer. Om du er ute etter stabilitet (og Ubuntu) bør du uansett prøve LTS-utgaven. Stabilt er iofs det siste jeg ville omtalt windows som. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Har du penger og lyst på en Macbook Pro, så kjøper du det. Det er fete maskiner! Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jeg har bare fått den tanken om at Mac'er generelt holder seg bra mye lengre enn PC'er? Jeg vurderer sterkt å bytte til Mac ja, men overgangen til et nytt OS er ikke det som skremmer meg egentlig. Det er mer om jeg kommer til å få problemer med kompatibilitet dersom jeg må legge over dokumenter osv til PC'er eller å logge inn på skolesider osv? Holdbarhet: http://www.brighthub.com/computing/hardware/articles/70899/image/75982/ At en Mac holder seg bra mye lenger enn Windows-PC'er er en myte som Apple-folket presenterer. Alt kommer an på hvordan du behandler maskinen. På en Mac er det meget begrenset hvordan du kan bruke den, mens en Windows-maskin stort sett tar imot hva enn du vil installere. Bruker du en Windows-PC som du bruker en Mac, vil de leve like lenge. Om du elsker å installere all mulig crap du finner på din maskin, vil nok Windows-maskina bukke under tidligere, simpelten fordi du ikke får installere samme crap'en på Mac'en. http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10081924&fb_comment_id=fbc_10150283125314398_18355420_10150283295429398#f4d0c013 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå