pax1 Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Hei, Jeg har et Gigabyte GTX 295 skjermkort (PCI-E 2XDVI HDMI HDTV TV-out HDCP Retail) hvor et av viftebladene på skjermkortet har brukket av (aner ikke hvordan det skjedde). Var i kontakt med forhandler som fortalte at det ikke dekkes av garanti siden det må ha skjedd pga ytre påvirkning (hvis viften hadde dødd hadde det vært noe annet). Litt synd, men det er vel ikke urimelig at noe mer enn normal bruk må ha forårsaket det... Uansett, skjermkortet fungerer helt fint, men kjølingen blir vel en anelse dårligere og ved høyt vifte-turtall blir det litt vibrasjoner siden viften ikke lenger er skikkelig avbalansert. GTX295 begynner jo å bli noen år gammel, men holder forsåvidt ok for meg fremdeles så jeg lurte på om det er mulig å kjøpe en vifte/kjøling som passer til et slikt skjermkort og bare bytte det selv. Evt. verksteds-reparasjon (siden dette ikke er garanti) blir vel fort så dyrt at det ikke er verdt å bruke penger på kontra å bare kjøpe et nytt kort. Hva slags vifte/kjøling ville evt. passe? Er det enkelt å bytte? Takk for svar og hjelp. Endret 30. august 2011 av pax1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Først: Hvilken GTX 295 har du? Dual-PCB eller single-PCB? Hvis du har dual-PCB må du fære litt kreativ, les dennekanskje. Hvis du har single-PCB, så vet jeg ikke om en annen løsning enn å stripse fast et par vifter "ghetto-style" eller vannkjøling Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Nå har ikke jeg lekt noe med ditt skjermkort, men ny aftermarket kjøler får du nokk for en rimelig penge. Monteringen er nokk veldig grei den og. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Nå har ikke jeg lekt noe med ditt skjermkort, men ny aftermarket kjøler får du nokk for en rimelig penge. Monteringen er nokk veldig grei den og. Problemet er at det kom to utgaver av GTX 295, og bare den første utgaven med dobbel-PCB hadde en løsning. Arctic Cooling har ikke laget en kjøler for 295, og det har heller ikke Thermaltake. Da blir det ghetto-stripsing eller vannkjøling Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Da er det vel liksågreit å bare få laget noe hjemmelaget. Viften er vel koblet til med en plugg uansett? isåfall er det jo bare å få ut gamleviften, klippe av ledningen med pluggen å lodde (eller eventuelt sette på kabelsko å teip ) å få festet en ny vifte på ett eller annet vis. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Først: Hvilken GTX 295 har du? Dual-PCB eller single-PCB? Hvis du har dual-PCB må du fære litt kreativ, les dennekanskje. Hvis du har single-PCB, så vet jeg ikke om en annen løsning enn å stripse fast et par vifter "ghetto-style" eller vannkjøling Hum... Produkt-nummeret er GV-N295-18I-B... og hvis jeg husker rett ser det slik ut (har ikke kortet foran meg nå). Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det er single-PCB du har. Denne har det ikke vært laget noen kjølere annet enn vannkjøling om noe til. Om du har noen vifter kan du prøve å stripse dem fast på kortet. Hvis du ikke får til dette kan du enten starte med vannkjøling eller kjøpe et nytt kort... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 295 gløder og sluker strøm samme trend som alle NV kort dessverre og spesielt deres dual GPUer. Men, singel PCB av 295 har en fordel, den går ikke så fort tett av hybelkaniner som dual PCB. Dual PCB var ett HELVETE å gjøre rent kontra singel også og var alltid ett stort problem med dual kortene NV laget. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Det er single-PCB du har. Denne har det ikke vært laget noen kjølere annet enn vannkjøling om noe til. Om du har noen vifter kan du prøve å stripse dem fast på kortet. Hvis du ikke får til dette kan du enten starte med vannkjøling eller kjøpe et nytt kort... Hmm... Takk for svar.. Litt usikker på hvor mye jeg skal legge i å forsøke å reparere/utbedre dette.. vet ikke hva det koster å kjøpe tilsvarende ytelse som denne i dag (men sikkert en god del billigere enn for et par år siden). Er det noe problem å bare kjøre slik det er nå; med en vifte-"finne" manglende, og litt vibrasjon på stort tur-tall? Takk igjen. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Det er teknisk ikke et problem hvis du ikke bryr deg om støyen. Tilsvarende ytelse koster i dag ca 2500 kr i GTX 570. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå