Gå til innhold

Hjelp til overklokking :)

Anbefalte innlegg

Hei dere mer rutinerte overklokkere der ute!

Jeg har kjøpt meg et nytt system som jeg ønsker å klokke... Både CPU, ram og Skjermkort hvis det lar seg gjøre...

Mitt system er listet under.... har ikke mer kjøling enn dette, så jeg vil ikke ta alt for hardt i... men å klokke cpu til minst 4K må da være mulig med den cpu kjøleren....

Jeg er rimelig NOOB på området så jeg trenger ALLE stats jeg bør plotte inn for å få et stabilt build.... div voltage, multiplier (40) etc :) Noen som kunne gitt meg et utgangspunkt? VIlle vært veldig takknemlig!

MB: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155

ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb

System Disk: Kingston HyperX SSD 120GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write, S

Processor: Intel® Core™ i5-2500K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

RAM: Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 16GB CL9

Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

PSU: Corsair CX V2 600W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 2x 6+2pin PCIe, 6

Cooler: Zalman CNPS9900 MAX CPU Cooler

Socket 775/1155/1156/1366/, AM2/AM2+/AM3, 900~1700 RPM, 18~30 dBA

Grafics: Gainward GeForce GTX 560 2GB PhysX

PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native-HDMI

Burner: Lite-On Blu-Ray Writer iHBS112-37

SATA, BD-R DL: 8x, BD-RE: 2x, DVD±R: 16x, DVD+RW:

HD 2: Western Digital Caviar® Green? 2TB

SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB

Tower: Cooler Master Silencio Midi Tower

1x 120mm Front, 1x 120mm back

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner, tanken var ikke å overklokke ut av en annen verden... men i hvertfall klokke til

4-4.5k....

I stedenfor at jeg skal lese 50 guides og bruke timesvis til å lære meg om klokking, håpet jeg å få noen utgangspunkt, slik at jeg slapp dette.... Snakker da om spesifikke tall, da jeg har listet opp systemet mitt over....

Det værste som kan skje med moderat overklokking er da ikke annet enn å prøve en gang til... :)

Lenke til kommentar

Skjønner, tanken var ikke å overklokke ut av en annen verden... men i hvertfall klokke til

4-4.5k....

I stedenfor at jeg skal lese 50 guides og bruke timesvis til å lære meg om klokking, håpet jeg å få noen utgangspunkt, slik at jeg slapp dette.... Snakker da om spesifikke tall, da jeg har listet opp systemet mitt over....

Det værste som kan skje med moderat overklokking er da ikke annet enn å prøve en gang til... :)

Hva er målet ditt og hva håper du å oppnå i praktisk bruk?

Ingen prosessorer er helt like under overklokking, og riktig spenning for meg blir ikke riktig for deg.

Med andre ord finnes det ingen spesifikke tall å forholde seg til, særlig ikke på i5-2500k der alle har forskjellig respons på spenning.

Lenke til kommentar

Den ene guiden som helsten2 viser til, denne: http://www.tomshardware.co.uk/forum/266332-11-2500k-asus-sabertooth-easy inneholder flere forslag til ditt oppsett, et eksempel gjengis nedenfor.

Overclock a Core i5-2500K to 4.5GHz

1. Enter the BIOS by pressing Delete as the PC starts

2. Enter the Advanced menu by clicking the button in the top-right corner

3. Set the CPU multiplier to 45x

4. Enable Load-Line Calibration

5. Set the CPU voltage to 1.3-1.35V

6. Set the CPU PLL to 1.9V

7. Set the VCCSA to 1.1V

8. Set the VCCIO to 1.106V

9. Hit F10 to save and restart

Da er det bare å teste og teste og teste igjen til du finner variablene som stemmer med ditt kort. Du vil neppe få et stabilt system med disse verdiene, men som sagt, det er bare å starte et sted!

Lenke til kommentar

...

Da er det bare å teste og teste og teste igjen til du finner variablene som stemmer med ditt kort. Du vil neppe få et stabilt system med disse verdiene, men som sagt, det er bare å starte et sted!

Og starten burde være å lese seg opp på stoffet! Blir som å gå opp til eksamen og forvente ståkarakter når man ikke behersker ligninger forbi punktet "jeg kan sette inn tall her, så kommer andre tall ut". Et minimum av grunnleggende forståelse burde være på plass før du går videre, og det innebærer å "lese 50 guides og bruke timer på å lære deg om klokking". Rom ble ikke bygd på en dag ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...