Gå til innhold

Skjermkort til laptop

bennybone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du virker rimelig fersk på dette med skjermkort :p

La meg prøve å forklare litt

Finnes det noen skjermkort til bærbar pc som kan sammenlignes - eller er bedre enn NVIDIA gtx serien?.

Skjermkort kommer i alle typer. Noen er kun ment for å gi bilde på skjerm, andre er der for å gi en grei opplevelse i spill, andre igjen er kraftige og laget for å spilles med, mens andre modeller igjen er beregnet for 3D modellering og slikt. Per i dag er det 3 leverandører av skjermkort til laptoper:

Intel:

Disse kortene er svake, men energibesparende.

Nvidia:

Tilbyr et helt spekter av kort i forskjellige pris og ytelsklasser

AMD (Tidligere ATI)

Tilbyr et helt spekter av kort i forskjellige pris og ytelsklasser

Både Nvidia og AMD konkurrer om å toppe tronen av ytelse, derfor er noen kort fra Nvidia kraftigere en kort fra ATI og omvendt.

Er du ute etter å sammenligne ytelse til forskjellige modeller så se på denne listen:

http://www.notebookc...List.844.0.html

Jeg har også fått med meg at kortet ikke bør være på 1 og 2 gig, men 1,5 eller 3. Kan noen si hvorfor?

Det er ingen fastit på hvor mye dedikertRAM et skjermkort trenger. Men det avhenger ofte på hvor kraftig kortet er. Standard i dag på laptop grafikk er 1GB. Skjermkortet trenger RAM spesielt når oppløsningen blir høyere. Derfor har noen kort mer en andre fordi disse kortene er kraftige nok til å kjøre oppløsninger der RAMen trenges.

Feks. Et skjermkort klarer ikke vise mer en 720p. Hvorfor trenger man da 3GB RAM?

Ofte kan produsentene av laptopene velge selv hvor mye RAM de skal gi grafikken de setter i. Derfor setter noen i så mye som mulig bare for å lokke intetanende kjøpere, mens andre setter på det som er anbefalt av produsenten av skjermkortet og i verste fall mindre.

Husk at nor jeg sier RAM her til skjermkort må du ikke forveksle dette med vanlige RAMen som sitter i maskina. Grafikkort har som regel egne RAMbrikker - dedikert minne om du vil. GrafikkRAM betegnes ofte som GDDR.

Tror jeg har klart å svare på noe her i halvsøvne..

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...