Gå til innhold

Multicom Laptop - Student pc i til maks 7-8000 kr. HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en Student som leter etter ny pc. Jeg vil helst ikke bruke mer enn MAKS 7-8000 tusen.

Men jeg har noen krav jeg håper du kan hjelpe meg med:

- Jeg skal kjøre programmer som AutoCad, ArchiCad, Revit osv. Dette er ganske avanserte tegneprogram hvor man tegner store konstusjoner både i 2D og 3D. Dess større konstruksjonene er, dess mer krever det av pcen.(logisk). Autocad har som Minstekrav 2 ghz prossessor og 2 gb ram. Men det kreves vel mer (som sagt) til store konstruksjoner.

- Eneste spillet jeg spiller på pcen er FM (football manager).

Mitt bruk av pcen blir i denne grad: 70% surfing på nettet, 15% AutoCad, 10% til FM, og de resterende prosentene går til bl.annet film osv.

Kan noen hjelpe meg å finne en pc som takler alt dette, samt har "vanlige" utstyr som HDMI tilgang osv osv..

jeg har veldig lyst på Multicom pc, da man slepper å få med masse unødvendige programvarer fra produsenter. Samt har jeg hørt at de har gode pc'er.

Hva mener folk om disse to fra Multicom:

1)

Multicom Compal PBL21 15.6" med f.eks:

Intel Core i5-2520M tokjernet prosessor, 2.5GHz, 3MB SmartCache,

8GB DDR3 1333MHz (2x4GB)

Link: http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10599954;c:100561;fl:0#2172-10601626-1;2173-3804475-1;2175-10520786-1;2178-10500502-1;2179-10582288-1;2174-10583002-2

2)

Multicom Xishan W252 15.6" Matt med:

Intel Core™ i5 2520M prosessor 2nd gen,

4GB DDR3 1333MHz SO-DIMM (1x4GB)

Link: http://www.multicom.no/Xishan-W252-156-Matt-LED-1600x900,-Intel-Core-i5-2520M,-4GB,-500GB-hdd-4GB-SSD-Hybrid,-HDMI,-BT,-Windows-7-Home-Premium-Multicom/cat-p/c100561/p10608045

Kan noe si noe om skjermkortene på de to? Jeg har ikke peiling på hvor gode de er.

Mvh Nils (En som har dårlig tid på å finne ut av dette, samt at jeg har som dere sikkert har forstått, lite datakunnskap).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortene har liten eller ingen betydning for de arbeidsoppgavene du nevner. Ved autocad 3d rendering, er det prosessoren som står for mesteparten av jobben, ikke skjermkortet - FM trenger ikke noe kraftig skjermkort for å ta seg av den lille 3d-grafikken det har - og filmvising klares like greit av etthvert moderne skjermkort. Når det er sagt, er skjermkortet i Compal'en kraftigere enn det i Xishan, og er bedre hvis du skal spille andre 3d-intensive spill.

Men med tanke på at du skal bruke maskinen mye til AutoCad, så ville jeg vel gått etter en maskin med 4 kjerners prosessor. Core i7-2630QM eller bedre.

Edit:

Er godt alternativ til Multicom'ene, er Asus N55SF - DustinHome. Core i7 2630QM, 1920x1080 oppløsning, matt skjerm, 8 GB RAM osv. Skulle passe meget godt til oppgavene. Eller Multicom Kunshan W155, selvfølgelig - men konfigurert "riktig", så blir den over budsjettet ditt.

Med Asus'en får du riktignok et lass med crapware på kjøpet, men det er en ulempe man kan finne seg i til den prisen, mener jeg. Og det går jo an å fjerne det man ikke ønsker.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

ASUS N53SV vil gi deg det du trenger nå og litt til, et virkelig bra valg. i7-prosessor med fire kjerner, 6GB RAM, 1920x1080 oppløsning, GT 540M er mer enn sterkt nok til FM, og veldig god byggekvalitet fra ASUS.

N53SV er en fin maskin til bruken trådstarter har, men jeg vil likevel holde en knapp på N55SF pga den matte skjermen. Jeg synes det er vel verdt de få hundrelappene ekstra. Og så får man jo et mye kraftigere skjermkort med på kjøpet, selv om trådstarter kanskje ikke har så voldsomt bruk for akkurat det. + 2 GB RAM ekstra.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :D

Jeg ser dere anbefaler Asus Pc'er begge to.

Dette kan sterkt vurderes av meg, da jeg faktisk har sett på Asus pcer før.

Så hvis dere kunne valgt, ville valget havnet på Asus fremfor Multicom ??

Minuset er som du sier at man får med "crap programmer" osv, men dette kan slettes ja.

Jeg trenger all den hjelpen jeg kan få, så hvis dette er det rette, vil jeg sterkt vurdere Asus Pc'ene deres. Matt skjerm har jeg hørt er genialt, og "verdt" hver krone.

Jeg kommer til å bestille i løpet av de nærmeste dagene. Vet dere sånn ca hvor lang leveringstid Asus har på sine pcer? Compal'en fra multicom vil ta ca 3-4 uker (noe som egentlig er for lenge for meg).

Lenke til kommentar

For å si det sånn: Mitt valg dersom jeg hadde vært ute etter en maskin som skal håndtere autocad og lignende programmer, men uten å tenke særlig på spillestyrke, ville vært Multicom Kunshan W155. I tillegg til at den kan konfigureres akkurat slik jeg vil ha den, og at den kommer fri for crapware og kan kjøpes uten å måtte kjøpe OS, er en av de største fordelene den har, den matte skjermen, som er en av de beste man kan få av "normale" TN-paneler i en bærbar. Det er samme panel som brukes i Dell's dyreste skjermer, som jo har fått mye skryt for skjermkvaliteten. Mulighet for å sette inn kraftige prosessorer, SSD osv ... Jeg hadde betalt det det koster for å få den akkurat slik jeg vil ha den. Den er dessuten konstruert av Clevo, ikke Compal som PBL21 er. Dette er jo to maskiner som ligner hverandre mye ellers. Jeg har mye bedre forhold og tiltro til Clevo enn Compal. Men hvis budsjettet ikke hadde tillatt det, vil jeg vurdert Asus N55SF sterkt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Man skal jo også huske at crap- og bloatware er med på å holde prisen nede. Bloat- og crapwareprodusentene subsidierer maskinene. En Asus helt uten denslags, ville fort bli en tusenlapp eller to dyrere.

Også noe man skal ha i bakhodet når man vurderer prissettingen på Multicom's maskiner, ikke sant? De er ikke subsidierte.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Etter litt frem og tilbake tror jeg valget mitt heller over mot ASUS N55SF pcen. Da denne blir en god del rimeligere enn f.eks Multicom Compal eller Kunshan.

Jeg får en veldig god 4 kjerners prossessor, et greit skjermkort og 8 gb ram, noe som er veldig bra i forhold til mitt bruk. Dette stemmer hva?

Har dere noe erfaring med å bestille pcer fra Dustinhome??

Jeg har faktisk aldri hørt om dette nettstedet før (kanskje flaut å si!?) hehe.

Jeg ser også at man får med Windows 7, men vet dere om man får med Office pakken?

Denne trenger jeg dog ikke, da jeg har en cd med den pakken hjemme.

Lenke til kommentar

Sitter å skrive på min Asus N55SF! Det er veldig fin og bra rask selv med en "treg" harddisk... Jeg betalte ca. 1000 lappen mindre, men ville alikevel gått for den om den hadde kosta 2000 mer også!

Eneste jeg har å putte fingeren på er at den er litt tung, har et enormt stort størmadapter og har endel drittprogrammer installert (google toolbar, Game Park).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...