Gå til innhold

Hvilken vifte bråker minst???


El Viking

Anbefalte innlegg

Har en GlobalWin ettellerannet, og den bråker som et diesellok i stua!

Må bytte den ut før jeg blir gal!

Just like Britney I'm going craaaaazy!

 

Trenger tips på stille vifter.

 

Har sett Silent Viking på 21 dB.

 

Finnes det noen andre?

 

 

Kjører AMD XP 1600 på Epox 8KHA+ niks overklokking (foreløpig).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker.

 

Penger betyr ikke så mye, men jeg gidder ikke skru og ordne. Vil bare ha det stille.

 

Har disse Papst ferdige kjølere som det bare er å klaske rett på hk'et? Eller må jeg bytte ut selve viften på den kjøleren jeg allerede har.

 

Og hvor kjøper jeg sånt. Jeg ser netconnection.no er nevnt?

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Dersom du skal bytte ut kjøleren på Globalwin ribba du har fra før trenger du en 60-80mm funnel og en 80mm vifte, hvis du skal ha en mer stillegående kjøler. Du kan alltids bytte til en ny 60mm vifte (eks.Papst), men ribben til Globalwin er såpass dårlig, at du får en del dårligere kjøling ved å bytte til en lavere RPM kjøler.

 

Løsning nr. 2 vil være å kjøpe en helt ny kjøler. Zalman serien er ganske gost kjent nå får å gi god og stillegående kjøling, men er ikke egnet til overklokking. Skal du ha en stillegående kjøler som også er egnet til overklokking, kan Alpha PAL 8045 være et alternativ.

Fra Zalman serien så kom 6000-Cu ut som den beste (test på overklokking.no). Men dersom du er litt bekymret for vekten på ribben, så har den en lillebror som heter 6000-AlCu som kjøler nesten like bra, men som bare veier 1/3 av 6000-Cu. Da er det litt mindre sjanse for å knekke sokkelen på hovedkortet.

 

Taisol har lenge blitt solgt som en stillegående kjøler, da den er rimelig, har en veldig godt ribbe og er nokså stillegående. Personlig så synes jeg denne har en høylytt hvining som er veldig irriterende.

 

Som du har nevnt tidligere så har Thermaltake kommet med Silent Viking, som ligger på 21dB. Dette er tilsvarende Zalman viftene og er noe av det meste stillegående du får. Jeg har ikke selv fått testet denne viften, men den skal kunne kjøle helt opp til 2100+, og passer på det meste. Ribben der også veier en god del og er også ganske stor, så den passer ikke på alle hovedkort. Den er også en hundrelapp dyrere enn Zalman viftene.

 

Håper dette hjalp litt!

Lenke til kommentar

Denne silentViking kjøleren....

Den ser klin lik en Volcano7 fra ThermalTake, bare at Volcano7 bråker mer...

 

Er det ThermalTake som bare har byttet ut viften på en god kjøler? Jeg har nettop innstallert en Volcano7 og så rett etterpå det var en lik som var stillere!

 

Jeg har heller ikke sett denne SilentViking på den offisielle hjemmesiden til ThermalTake!!!

Lenke til kommentar

Tusen takk for meget informativt svar.

Jeg må absolutt vurdere Zalman 6000 AlCu.

Jeg er på jakt etter lav dB.

 

Det er meget sannsynlig at handelen blir hos netconnecion.no :smile:

 

Jeg er relativt keen på Silent Viking, men den er kanskje litt tung. 500 gram!

 

Når noen sier at Tt Silent Viking ligner på Volcano, stemmer dette. Den danske siten TweakUp hadde Volcano på test, og var meget fornøyd. Men de hadde noen forlag til å få ned støyen. Datapoint Europe og ThermalTake tok forslagene seriøst og gikk sammen om å modifisere Volcano til en stillere kjøler, og denne fikk navnet Silent Viking. De to viftene er så å si identiske. Det er bare noe skrift på eksen som skiller dem...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-07 20:24, FBEN skrev:

Quote:


Spørsmålet er: Hvor får man skaffet Silent Viking i Norge??


 

 

har listet den opp ihvertfall, men om de har den på lager er en annen sak.

 

 

 

 

Stemmer... men de krever 149 kroner i postoppkravsgebyr. Da blir jo den vesle tuben tre ganger så dyr. Har de det på datasupply eller komplett data? Finner det ikke ved søk i hvert fall... :sad:

 

Fred

Lenke til kommentar

Silent Viking kommer inn på lager i morgen ettermiddag.

 

Dersom man betaler med VISA eller AMEX koster porto 93,-, så man kan slippe unna billigere enn 149,-

 

Det blir bedre etterhvert, men takket være Posten som bruker en halv evighet venter vi fortsatt på servicepakke. Når servicepakke blir innført blir porto på ca 60,- + oppkravsgebyr.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål vedrørende vekt av vifte: jeg har ASUS A7V266 MB med en XP1800+. Er jævlig keen på denne viften, ettersom jeg kjører en bedriden Coolermaster som bråker mer enn et Sibirsk smelteverk (38db). Dette med vekten på viften gjør meg litt usikker - jeg finner ingenting i brukermanualen til MBet om dette, ei heller på AMDs sider relatert til hva selve CPUen kan tåle. Jeg er helt blank på dette feltet (skal få en kompis som er systemansvarlig på gamle jobben til å mekke for meg), men spørsmålet mitt er om mitt MB vil tåle vekten av dette? Og spørsmål to blir da: hvor forsiktig må man da være ved transport etter montering for at dette ikek skal gå til helvette? Takker for alle innspill....

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-07 23:16, mags skrev:

Et lite spørsmål vedrørende vekt av vifte: jeg har ASUS A7V266 MB med en XP1800+. Er jævlig keen på denne viften, ettersom jeg kjører en bedriden Coolermaster som bråker mer enn et Sibirsk smelteverk (38db). Dette med vekten på viften gjør meg litt usikker - jeg finner ingenting i brukermanualen til MBet om dette, ei heller på AMDs sider relatert til hva selve CPUen kan tåle. Jeg er helt blank på dette feltet (skal få en kompis som er systemansvarlig på gamle jobben til å mekke for meg), men spørsmålet mitt er om mitt MB vil tåle vekten av dette? Og spørsmål to blir da: hvor forsiktig må man da være ved transport etter montering for at dette ikek skal gå til helvette? Takker for alle innspill....


 

 

Trodde ikke det hadde noe å si for cpu-en, men for hovedkortet? Kortet står jo rett opp, så det blir ikke direkte trykk mot cpu-en. Derimot kan kanskje hovedkortet slite litt i ekstreme tilfeller? Uansett blir jo vifte/kjøler spent knallhardt fast.

Er jeg på jordet?

 

Fred

Lenke til kommentar

Ang. vekt har jeg lest et sted at Intel tåler rundt 200 gram på viften og AMD har sertifisert for maks 350 grams vifter. Det er snakk om at ting og tang (festemekaniskmen for cpu) kan knekke.

 

Silent Viking veier rundt 500 gram(!).

Så lenge maskinen står i ro, er det visst ikke noe videre prob. Men det anbefales å ta av viften ved transport.

 

Hva gjør man ikke for 21 dB og kjøling opp til XP 1900?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...