Rugern Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Hei! Dette er oppsettet mitt: Skjermkort: GIGABYTE VGA-Card nVidia GTX560Ti 1024MB Hovedkort: GIGABYTE GA-P67A-UD3P Minne: 2x4 CORSAIR Vengeance™ DDR3 1600MHz CL9 Prosessor: Intel® Core™ i5-2500K 3,3 GHz Strømforsyning: ENERMAX Liberty 500W ATX12V Problemet mitt dukket opp i går mens jeg satt og spilte på dataen. Under spillingen skrudde plutselig dataen seg av uten noen åpenbar grunn, og hver gang jeg prøver å starte den nå forblir skjermen svart, før dataen like etterpå restarter og gjentar dette. Det første jeg gjorde var å sjekke om cpuen var plassert riktig, sjekket om den var overopphetet eller skadet, men var ingen problemer der. Så sjekket jeg at alle strømkabler, minne og skjermkort satt skikkelig. Deretter prøvde jeg minnekortene hver for seg i alle sporene etter å ha tørket gullbelegget med antistatisk klut, uten resultater. Jeg tok ut nettverkskortet, sjekket alle "tjafseledninger" (led, powerknapp, osv.), tok ut alle usb-kabler koblet til dataen, skjermkabel, harddiskstrømmen, men fortsatt vil ikke dataen komme seg gjennom booten uten å restarte. PSUen er litt eldre og ganske svak, men har spilt gjentatte ganger uten problemer tidligere, så siden vifta på strømforsyninga går og dataen skrur seg av på presis samme punktet hver gang tror jeg ikke det er problemet. Når jeg fjernet begge minnebrikkene og prøvde å fyre opp dataen forventet jeg masse piping, men det forble helt stille, som har fått meg til å uroe meg for at det er hovedkortet som er problemet (fikk det helt nytt for tre uker siden). Har også resatt bios flere ganger ved å fjerne batteriet fra hovedkortet. Ekstra informasjon som kanskje noen vil finne nyttig er at det mangler pipelyder når jeg starter opp dataen Takk for raskt svar! Lenke til kommentar
Eagleizer Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Ekstra informasjon som kanskje noen vil finne nyttig er at det mangler pipelyder når jeg starter opp dataen Takk for raskt svar! Hei! Ser ut til at du har forsøkt det meste. Kan bare gjette at det er skjermkortet. Ta det ut og se om ikke du får et lite pipp og et bilde på skjermen. (Husk å dra ut kontakten!) Reset BIOS etter du har tatt ut kortet. Det kan hende du må gjøre dette mange ganger for å få PC`en til å poste. Gikk gjennom samme prosedyrene som deg i Jula. Dette viste seg å være svidd skjermkort. ASUS-kortet mitt trengte 20-30 restarter/sletting av BIOS før det ville poste, etter at jeg hadde tatt ut kortet, så ikke gi opp på første forsøk. Funker ikke det, koble fra allt utenom 1 RAM-brikke. La oss høre hvordan det går. Lykke til! Lenke til kommentar
Eagleizer Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 (endret) Dobbel post.. Endret 30. august 2011 av Eagleizer Lenke til kommentar
Rugern Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Ekstra informasjon som kanskje noen vil finne nyttig er at det mangler pipelyder når jeg starter opp dataen Takk for raskt svar! Hei! Ser ut til at du har forsøkt det meste. Kan bare gjette at det er skjermkortet. Ta det ut og se om ikke du får et lite pipp og et bilde på skjermen. (Husk å dra ut kontakten!) Reset BIOS etter du har tatt ut kortet. Det kan hende du må gjøre dette mange ganger for å få PC`en til å poste. Gikk gjennom samme prosedyrene som deg i Jula. Dette viste seg å være svidd skjermkort. ASUS-kortet mitt trengte 20-30 restarter/sletting av BIOS før det ville poste, etter at jeg hadde tatt ut kortet, så ikke gi opp på første forsøk. Funker ikke det, koble fra allt utenom 1 RAM-brikke. La oss høre hvordan det går. Lykke til! Nå har jeg prøvd det du sa, men det hjalp desverre ikke Lenke til kommentar
Eagleizer Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Nå har jeg prøvd det du sa, men det hjalp desverre ikke Jeg ville satset på at det er hovedkortet. Det er jo 5 års reklamasjonsrett i de fleste tilfeller, så det er jo bare å sende/levere tilbake til butikken. Har ødelagt 4 hovekort selv, og siste gang minner veldig om ditt problem. Strømforsyningen sluttet å virke med et kraftig smell, og da jeg fikk ny, hadde PC`en min akkurat samme symptomer som din. Så da var det bare å sende inn HK også. Men hvis du har tolmodighet, kan det jo hende det er noen her som har noen tips jeg ikke har tenkt på. jeg vil ikke ha ansvar for hva du velger å gjøre. Håper det ordner seg! P.S. 500w høres litt lite ut, uten at det har betydning når du prøver å poste uten skjermkort, men for liten PSU kan i noen tilfeller føre til at noe blir svidd av... Lenke til kommentar
Rugern Skrevet 30. august 2011 Forfatter Del Skrevet 30. august 2011 Håper det ordner seg! Takk skal du ha, tror jeg sender mail til nettbutikken da 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå