tingo Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 I tilfelle det er flere enn meg som må slå det opp - rPath Linux: http://wiki.rpath.com/wiki/rPath_Linux Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Begrensninger på hastighet vil kunne forårsakes av Nettverkskort Kontroller Hovedkort Disker Nettverk: Jeg har ergret meg over manglende 10 gigabit til rimelige priser ganske lenge. Prisene er fremdeles for høye, spesielt på switchene. Det er kanskje rimeligere å sette opp en maskin med 7-8 pcie 10 gigabit kort og bruke den som switch. Alternativet er ett eller to intel 4-porters 1 gb kort. Ulempene er at en overføring i de aller fleste tilfeller vil være begrenset til 1 gigabit. På TG vil du behøve (les: betale for) mer enn en port på switchen, og jeg tviler vel på at de vil sette opp port aggregering eller 10 GbE for deg, så det blir et tungvint oppsett med flere iper. Hjemme kan du få en ok gigabit switch med port aggregering som vil gi deg bra hastighet til flere andre samtidig. Hvis du er begrenset til 1 gigabit så spiller det egentlig ikke så stor rolle hva resten av oppsettet er, det er nettverket som vil begrense hastigheten så lenge du har en relativt ny pc. SSDer har noe for seg hvis du virkelig ønsker å sende relativt små mengder data til mange samtidig, men til vanlig TG-bruk så er et oppsett med vanlige platedisker mer fornuftig m.t.p. GB/krone. Dersom du vil ha en hardwarebasert RAID kontroller så er valg av HDD viktig, det er en del som ikke egner seg (bl.a. WDs "vanlige" harddisker). Enterprise-utgavene er best, men koster mye. Hitachis 7k3000 kan kanskje være bra nok til ditt bruk. Kontroller kan deles inn i flere klasser, pris fra 500 til 20 000. Jeg vil anbefale Areca eller LSI for høy ytelse. Hovedkortet bør helst ha 4 pcie 2.0 x16 porter for skjermkort, RAID og nettverkskort, men pass på at det har nok pcie baner. Edit: For ikke å nevne programvare. Når man begynner å sende over 100 MB/s over nettverket så er valg og oppsett av OS, FTP-server og lignende viktig. Endret 20. september 2011 av Eremitten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå