Gå til innhold

Server for mindre nettverk

LMH1

Anbefalte innlegg

La oss ta eksemplet:

Opp mot 10 personer skal ha tilgang på filserver som burde klare opp mot 1 gigabit per bruker.

Vet noen om dette hadde fungert? Eller hva som er krav for en god server som klaret høy hastighet til veldig få brukere?

Bør fint klare 260 mbit minst per bruker.

Hva tror dere her, bortkastet penger eller er noe i denne stilen som hører med en kraftig web/fil server der folk klør seg i hode over at ting går tregt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gigabit pr bruker :ohmy:

Har du røyka sokka dine eller?

Hvor store filer regner du med at brukerene skal overføre, og hvor ofte?

MTP. at du maks kan ha rundt 200gb med data, ser jeg ikke for meg at du har så latterlig mye som skal inn og ut av serveren konstant...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bortkasta penger, specsa på serveren sier alt.

Kjøp deg 4-5 2TB 7200 rpm disker og en raid kontroller, sett det i raid 0 hvis du gir f i sikkerhet. Kutt rammen med minst 12gb. og finn mer økonomisk cpu og hovedkort. og et nettverkskort holder MASSE

Raid 5 er en STOR fordel å sette opp, helst med backup også, Raid er ikke backup.

Kjøper du 3 2TB kvalitets-disker og setter det opp i raid 5 får du 4TB lagring, ca 10 ganger den plassen trådstarter egentlig hadde satt opp og antagelig ikke merkbart tregere med mindre brukerene har helt spesielle behover...

Lenke til kommentar

La oss si man ønsker å dele med minst 10 personer på lan, der alle vil ha super høy hastighet?

Tviler i grunn at Raid 5 med de beste 3 TB harddiskene neppe klarer mere en 50 MB/s overføringshatighet på store iso filer (8 GB) fordelt på 10 personer.

Husk at harddisken ofte faller i merkbart ned i ytelse ved flere opperasjoner (I/0) per sekund.

Dermed muligens hybrid harddisker er noe?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan jo si i korte trekk, webserver, fildeling server, mest for linux distribusjoner.

Er jo fordel det skal gå fint å ha 5 gigabit linjer inn til pcen, og samtidig kunne oppnå opp mot 100 MB/s hastighet på alle linjene samtidig. (Altså 1 gigabit hastighet)

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tar dette som et eksempel hvor rask maskin/SSD jeg vil trenger for å klare dette stabilt.

Siden jeg ser på mulighetene, om det fysisk er mulig å få til dette stabilt, eller om man må opp mot 100 000 kr å sette opp en server som klarer å dele ut slik data stabilt uten å overbelaste serveren.

Jeg har fysisk ikke prøvd OCZ RevoDrive 3 men det kan være noen Crucial M4 128GB SSD basert på sata 600 hadde klart det like bra.

Er usikker på raid i så fall, siden trim neppe vil fungere like bra.

Må snakker jeg jo totalsett nærmere 1 TB med lagring, som blir delt, men er usikker på hvor lav ytelse/kapasitet jeg må beregne.

Faktisk har jeg ikke peiling på hva fiberinternetlevrandørene bruker, men antar de bruker sas harddisker over det normale hvis ikke SSD disker?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De fleste vanlige serveren i bedrifter bruker nok SAS.

Holdbarheten til SSD er ikke den beste, og prisen er mye høyere.

Har hørt om enkelte servere med SSD-disker, men de brukes til veldig krevende databaser.

Om du skal ha 1TB du skal dele må du jo ha minst 1TB diskeplass, i oppsettet ditt har du 500gb.

Du trenger altså minst 4 av de diskene du satte opp.

Hva fiberinternetlevrandørene bruker?

Du mener de som gir deg internett gjennom fiber?

Så vidt jeg vet har de få filservere, evt ett par til internt bruk.

Ellers er det nettverk som gjelder hos dem, ikke fildeling.

Lenke til kommentar

Hva med og bare bygge et san?

Jeg har 6stk mini-itx atom maskiner med 2x gbit (et mot vlan de bruker for synkronisering, et ut til nettverket) hver som alle har 2disker i raid0.

Kostet meg uten disker ca 1400kr pr maskin (ram/netttverkskort fra ebay), kan kopiere i 660mb/s fra det.

Så kan du bare øke antallet noder til det du trenger i ytelse.

Lenke til kommentar

Hva med og bare bygge et san?

Jeg har 6stk mini-itx atom maskiner med 2x gbit (et mot vlan de bruker for synkronisering, et ut til nettverket) hver som alle har 2disker i raid0.

Kostet meg uten disker ca 1400kr pr maskin (ram/netttverkskort fra ebay), kan kopiere i 660mb/s fra det.

Så kan du bare øke antallet noder til det du trenger i ytelse.

Hva slags os kjører du på disse? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...