Gå til innhold

Java vs. C++: Kommunisere med USB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg prøver meg på C# (der er biblioteket (libaryet) bygd inn).

Har et generelt spørsmål, som gjelder alle språk, men mest C#, siden jeg har valgt det språket:

Fins det en kode for å sende strøm/stoppe strøm igjennom en usb-port, eller går det automatisk, og går det ann å bare koble noen ledninger til en usb ("baksiden" av en usb port for eksempel) med en pære i andre enden, eller må man ha noe som forstår kommandoer uansett om man sender kommandoer eller ikke (med å sende/stoppe og sende strøm mener jeg at pc'en bare sender strøm igjennom usben).

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Tror jeg forstod det meste av det du sa GeirGrusom, men jeg skjønte ikke hva du mente med virtuell com port. Grunnen er fordi det jeg har sett her: http://www.statped.no/moduler/templates/Module_Dictionary_Word.aspx?id=25118&epslanguage=NO og her: http://www.virtualserialport.com/ + det du linket til får meg til å lure på om du har misforstått meg (jeg har tenkt til å lage noe som skal gå på strøm (lite) og som skal styres (med om den skal få strøm eller ikke) av programmet jeg skal lage, og jeg tror at du da tror noe annet). Eller mener du at jeg slipper kort hvis jeg bruker en com port? Skjønner i tilfelle ikke hva virtuell com port har med det å gjøre.

Ber deg forklare litt nærmere.

Endret av herdon
Lenke til kommentar

Du må lage en eller annen krets i bunnen. Du kan ikke stille spenneing eller strøm som går igjennom USB-en annet enn som binære signaler, og du må da ha et eller annet interface kort i bunnen. Dette fordi i motsetning til for eksempel RS232, så er USB en BUS, og kan ha mange enheter koblet til seg som skal operere uavhengig av de andre.

Så skal du styre noe, må du ha noe i bunnen å styre, og dette må være koblet til et interface kort. Interface kortet kan gi deg 5v, fra 100mA til 500mA på USB 2.0, maks 900mA på USB 3.0. Virtuelle COM-porten som jeg nevnte er at når du installerer driveren på kortet, så kommer det opp en ny COM-port som du kan bruke til å styre enheten i bunnen (fra C# gjennom System.IO.Ports.SerialPort). Eventuelt kan du bruke Phidget som worseisworser nevnte.

Men du må også ha en eller annen enhet i bunnen, men du sier ikke noe om hva det er du skal styre.

Lenke til kommentar

Du må lage en eller annen krets i bunnen. Du kan ikke stille spenneing eller strøm som går igjennom USB-en annet enn som binære signaler, og du må da ha et eller annet interface kort i bunnen. Dette fordi i motsetning til for eksempel RS232, så er USB en BUS, og kan ha mange enheter koblet til seg som skal operere uavhengig av de andre.

Så skal du styre noe, må du ha noe i bunnen å styre, og dette må være koblet til et interface kort. Interface kortet kan gi deg 5v, fra 100mA til 500mA på USB 2.0, maks 900mA på USB 3.0. Virtuelle COM-porten som jeg nevnte er at når du installerer driveren på kortet, så kommer det opp en ny COM-port som du kan bruke til å styre enheten i bunnen (fra C# gjennom System.IO.Ports.SerialPort). Eventuelt kan du bruke Phidget som worseisworser nevnte.

Men du må også ha en eller annen enhet i bunnen, men du sier ikke noe om hva det er du skal styre.

Ok, så det var det du mente.

Når det gjelder hva jeg skal styre så tror jeg jeg har sagt det jeg trenger, men jeg kan jo si alt det jeg har tenkt til og gjøre: Det jeg har tenkt til å gjøre er at jeg skal koble en elektromagnet (lages selv) til pcen, grunnen til at jeg vil koble den til pcen er at jeg vil slå den av/på (tidsinnstilt).

Jeg sier ikke hva jeg skal bruke elektromagneten til, men det trenger man heller ikke å si.

Siden det er sånn at en elektromagnet slås bare kan virke med strøm, trenger jeg egentlig bare å be pcen sende/stoppe å sende strøm.

Lenke til kommentar

Da kan kanskje Phidget med relé være noe?

Nå har jeg sett litt på det nå og jeg lurer da på om releet fins på en type pidghet (har i tilfelle ikke funnet noe), releet og en Pidghet kjøpes hver for seg. Også lurer jeg på om releet skal være et ledd imellom pidgheten og elektromagneten/ledning til elektromagneten eller om du mener at releet skal være elektromagneten jeg skal bruke.

Endret av herdon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...