Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn 2 ganger pr mnd, kan jeg kreve bare 1 utbetalingsdato ?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Startet i ny jobb for 2 mnd siden som renholder, byrået jeg jobber for har 2 ubetalinger av lønn pr mnd, alså hver 14 dag. Av praktiske og økonomiske årsaker passer dette meg veldig dårlig. Kan jeg kreve å få utbetalt bare 1 gang pr mnd ? eller har de rett til og nekte meg dette ?

Postet av anonym: 96eca4f90ae17aba701a1d0bcd8d60f7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven sier i § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger:

"(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven."

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html for hele arbeidsmiljøloven.

Så du kan ikke kreve utbetaling kun 1 gang i måneden med loven i hånd. Når det er sagt er nok det vanligste i mange yrker at det avtales (f.eks i arbeidsavtalen eller i tariffavtaler) utbetaling 1 gang i måneden.

Har du spurt arbeidsgiver om du kan få utbetaling kun 1 gang i måneden?

Lenke til kommentar

I utganspunktet så er det eit gode å få utbetalt lønn så ofte som mulig, då dette gjer deg i betre stand til å styre økonomien sjølv ved å plassere pengane der du treng dei.

Grunnen til at dei fleste får lønn ein gong i månaden er at dette er eit praktisk kompromiss mellom arbeidstakaren sitt behov for å få utbelt lønn så ofte som mulig og arbeidsgiver sitt ønske om gjere utbetalinga mest mulig rasjonell slik at det ikkje blir sløst vekk unødvendige ressurser på å stadig ha folk til å kjøyre ut lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...