AnonymDiskusjon Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Startet i ny jobb for 2 mnd siden som renholder, byrået jeg jobber for har 2 ubetalinger av lønn pr mnd, alså hver 14 dag. Av praktiske og økonomiske årsaker passer dette meg veldig dårlig. Kan jeg kreve å få utbetalt bare 1 gang pr mnd ? eller har de rett til og nekte meg dette ? Postet av anonym: 96eca4f90ae17aba701a1d0bcd8d60f7 Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Tror nok ikke du har noe du skulle sagt her. Skjønner ikke hvorfor du ville gjort det heller... 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Arbeidsmiljøloven sier i § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger: "(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven." Se http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html for hele arbeidsmiljøloven. Så du kan ikke kreve utbetaling kun 1 gang i måneden med loven i hånd. Når det er sagt er nok det vanligste i mange yrker at det avtales (f.eks i arbeidsavtalen eller i tariffavtaler) utbetaling 1 gang i måneden. Har du spurt arbeidsgiver om du kan få utbetaling kun 1 gang i måneden? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 I utganspunktet så er det eit gode å få utbetalt lønn så ofte som mulig, då dette gjer deg i betre stand til å styre økonomien sjølv ved å plassere pengane der du treng dei. Grunnen til at dei fleste får lønn ein gong i månaden er at dette er eit praktisk kompromiss mellom arbeidstakaren sitt behov for å få utbelt lønn så ofte som mulig og arbeidsgiver sitt ønske om gjere utbetalinga mest mulig rasjonell slik at det ikkje blir sløst vekk unødvendige ressurser på å stadig ha folk til å kjøyre ut lønn. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Få lønn 1 og 2 inn på egen konto og overfør lønn 1 + 2 over til brukskonto en gang i måneden. 1 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Ved fast månedslønn pleier det å bare være en lønnsavregning pr måned (med evt forskudd på annet fast tidspunkt). For timelønnede pleier det å være pr 14 dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå