Gå til innhold

R1 matte


Annabanana

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg er en jente som går i 3. klasse på vgs. Jeg valgte P- matte i 1. klasse og det vil da si at jeg fortsatte med det i 2. Altså jeg er nå ferdig med matte og har P1+P2 matte. Jeg har veldig lyst til å ta R1 som privatist (eller hvordan det skrives).

Lurte bare på om det er vanskelig? Er det evt noen skoler jeg kan gå feks bare 1 dag i uka på, eller kvelds skole? Er det lurer av meg å ta S1 + S2 (blir jo tilsammen R1) på ett år? Hva er forskjellen?

En ting til; Jeg kan vell gå rett på R1 matte uten å ta T- matte, som jeg valgte bort i 1. klass?

 

Har ikke tenkt å ta faget i år, men til neste år! Etter vgs!

Dette ble kanskje litt rart lagt frem. Men håper dere skjønner det :)

 

Takk for alle svar!!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint å ta det som privatist. Det krever jo dog at du jobber med det.

 

Det finnes forskjellige kurs som holdes. Litt forskjellige måter de fungerer på. Du har f.eks. Akademiet, Sonans, Bjørknes ol. som tilbyr kurs på skole, tror de fleste da har en gang i uka i ca. 1/2 år(På Akademiet kan du f.eks. velge mellom kveld og dagtid).

 

Eller f.eks. NKI eller Sonans(Nett) tilbyr det via nett.

 

Du kan gå rett på R1, ingen problem det. Men R1 bygger på 1T, så du går kanskje glipp av noe.

 

S1-S2 blir jo to fag, da bruker du jo lengre tid. Det er også noen forskjeller på hva de faktisk innebærer, du kan jo bare ta en titt på læreplanen, som du finner på Udir sine nettsider.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke bare ta forkurs eller lignende om du trenger det til videre studier?

Forkurs er bare for ingeniør. En del andre studier, innenfor for eksempel IT og økonomi, krever R1 i tillegg til generell studiekompetanse og forkurs kvalifiserer ikke til disse studiene.

Enkelte høgskoler, blant andre HiG, tilbyr derimot sommerkurs som tilsvarer R1.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg tok kun 1P og 2P, nå holder jeg på med R1 som privatist (sonans klasseromundervisning) jeg henger like godt med, som de andre som har hatt 1T gjør, det som man trenger å vite fra 1T står forklart i boken i begynnelsen av hvert kapittel og delkappitel (nesten).

 

Men for all del LÆR DEG ANDREGRADSFORMELEN :p også kalt ABC formelen, vi er på kapittel 2.4 nå, og den ABC formelen har vært brukt i hvert delkappitel. Pugg den, og kun den. Bare et tipz!

Lykke til!

 

Edit: Typo

Endret av Engm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...