Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Indre Drivleddsmansjett og et Par spm angående Dynamo Reim og Vannpumpe? Reim.


Dryper

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg byttet reg reima på min Mazda 323F 97 (BA) modell i helga og fant et par ting under arbeidet. Det første var at det hadde kommt et kutt i den Indre Drivleddsmansjetten.

 

Jeg har snakket med mazda og forhørt meg om hvor mye en slik en ville kostet. og for å være helt ærlig hørtes det ikke ut som om fyren i kassen helt viste hva han snakket om. Han fortalte meg at en ny Indre drivleddsmansjett kostet 1100 kr, og da følte det med noe "fester" etc.

 

Da lurer jeg på om det er noen som har erfaring med dette og om den eneste muligheten er å punge ut med såpass mye penger for en "plastikk hette". Eller er det noen andre som kansje selger dem noe billigere?

 

 

Jeg lurer også på om noen har peiling på Dynamo Reim og Vannpumpe reim. Er litt usikker på om det er de eksakte navnene, men de holder vertfall til på venstre sida med motoren og er synlige når du lukker opp panseret. Uansett, Kan disse to lage en tikke lyd+suselyd når bilen kjører i lavt gir/lavt turtall? Eller må det være reg reima som lager denne lyden? Jeg hadde de reimene av bilen når jeg skiftet reg reima og så at de var "morkna :!: " i. Evt kan det vær at jeg ikke har strammet de godt nokk etc? Det er Flersporsreimer om det har noe å si.

 

Når jeg strammet reg reima så ble den strammet til 6-7 mm slakk.

Endret av Dryper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par tanker: Har selv hatt en 626, og byttet div slitedeler på den. Oppdaget fort at det meste av kuler/foringer/stag/mansjetter er kun å få originalt, og de visste å ta seg betalt: Feks skulle de ha rundt 1.200 for et stabstag bak, som på min Opel koster 214,- (noenlunde samme stag). Vil anbefale deg å søke på f.eks Mekonomen, legg inn reg.nr., og se om de har mansjett.

Det er litt plukk å bytte en slik mansjett, og renslighet er et stikkord. En rep-bok som f.eks Haynes kan være nyttig.

 

Ang. regreimen skal den strammes til med moment på alle de bilene jeg har byttet på. Dvs de fleste har hatt et strammehjul med en fjærmekanisme som gjorde at en fikk grovjustert reimen. Men proffene bruker momentfjær. Normalt skal evt vannpumpe og strammehjul byttes samtidig.

De reimene du nevner har ofte en automatisk justering, kan det være det på din? Reimer er gjerne en god del rimeligere hos en bilrekvisita-sjappe enn originalt, og kvaliteten er mye den samme.

Tikkelyden må nesten høres i levende live for å kunne gi noe særlig fornuftig svar. Men en tanke er at ventilene kan tikke. Ikke helt unormalt at du hører de på tomgang, da kan det i så fall være at du har hydrauliske løftere, og kanskje en litt dårlig olje?

Lenke til kommentar

Et par tanker: Har selv hatt en 626, og byttet div slitedeler på den. Oppdaget fort at det meste av kuler/foringer/stag/mansjetter er kun å få originalt, og de visste å ta seg betalt: Feks skulle de ha rundt 1.200 for et stabstag bak, som på min Opel koster 214,- (noenlunde samme stag). Vil anbefale deg å søke på f.eks Mekonomen, legg inn reg.nr., og se om de har mansjett.

Det er litt plukk å bytte en slik mansjett, og renslighet er et stikkord. En rep-bok som f.eks Haynes kan være nyttig.

 

Ang. regreimen skal den strammes til med moment på alle de bilene jeg har byttet på. Dvs de fleste har hatt et strammehjul med en fjærmekanisme som gjorde at en fikk grovjustert reimen. Men proffene bruker momentfjær. Normalt skal evt vannpumpe og strammehjul byttes samtidig.

De reimene du nevner har ofte en automatisk justering, kan det være det på din? Reimer er gjerne en god del rimeligere hos en bilrekvisita-sjappe enn originalt, og kvaliteten er mye den samme.

Tikkelyden må nesten høres i levende live for å kunne gi noe særlig fornuftig svar. Men en tanke er at ventilene kan tikke. Ikke helt unormalt at du hører de på tomgang, da kan det i så fall være at du har hydrauliske løftere, og kanskje en litt dårlig olje?

 

Det kan godt stemme som du sier at disse masnjettene til indre drivledd bare er å få tak i orginalt. Har verken funnet noe på Mekonomen eller lignende plasser. Og angående de reimene så stemmer nokk og det :).

 

Jeg skal ta en titt på olja så kan det jo være at det er det som er problemet :).

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer også på om noen har peiling på Dynamo Reim og Vannpumpe reim. Er litt usikker på om det er de eksakte navnene, men de holder vertfall til på venstre sida med motoren og er synlige når du lukker opp panseret. Uansett, Kan disse to lage en tikke lyd+suselyd når bilen kjører i lavt gir/lavt turtall? Eller må det være reg reima som lager denne lyden? Jeg hadde de reimene av bilen når jeg skiftet reg reima og så at de var "morkna :!: " i. Evt kan det vær at jeg ikke har strammet de godt nokk etc? Det er Flersporsreimer om det har noe å si.

 

Når jeg strammet reg reima så ble den strammet til 6-7 mm slakk.

 

Viftereima er nok den du henviser til.

Viss viftereima er slakk, slitt eller generelt for dårlig så kan det skape en viss suselyd, knirkelyd eller andre ulyder.

 

Noen prater også om dynamostøy, da henviser dem ofte til den suselyden eg omtaler.

Lenke til kommentar

plukk av hele akslingen og kjøp deg en gummimansjett på biltema eller bilxtra. Gå til et verksted og spør om de kan vrenge den på for deg. Pass på at du ikke lar akslingen splitte seg. Det kan fort lage hodebry.

 

Verkstedet har ekspansjonsverktøy for å gjøre denne jobben på under 20 sekunder. Du i garasjen din vil bruke mangen timer med hodebry.

 

Ta reimen din og se om du kan vri den 90 grader. Kan du vri den mer enn 90 grader må du stramme den. Se etter slitasjemerker på reimen, om den har sprekker eller kutt i seg.

 

En reim med smelteantydninger tyder på et hjul som sliter med å gå rundt.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...