Gå til innhold

Veidimensjonering, kollektivtrafikk, og reelle bilpriser


Atald

Anbefalte innlegg

 

nå dreide det seg for min del mer om det at du påstår at du vet hvilket behov alle har

 

[...]

 

Pek på post# og setning hvor jeg påstår dette.

Alt begynte med post # 77.

 

Du får være mer presis enn som så, nøyaktig hva var det jeg sa i #77 du mener er så kritikkverdig at du mener deg berettiget til å angripe meg personlig.

 

Du tror tydeligvis at de som har alle disse utfordringen har lyst til å ha dem og vil derfor ikke gjøre noe med det.

Har det ikke slått deg at de faktisk ikke har noen alternativ.

 

Du leser ting mellom linjene som ikke står der igjen. Jeg har alt fortalt deg at du får forholde deg til det jeg skriver. Hvis du mener jeg har sagt dette noe sted får du sitere det.

 

Det jeg har sagt er at for mange er det for enklelt å basere seg på bil og at resten av oss skal sponse tilstrekkelig infrastruktur til disse bilene, enn å ta de nødvendige grepene for å bli kvitt bilavhengigheten.

 

Når dette skjer i sentrale strøm medfører det de problemene med eskalerende behov for flere og større motorveier slik det er blitt beskrevet her. Derfor må man styre utviklingen i sentrale strøk slik at det er enklere å velge andre løsninger enn bil.

 

Du sier de ikke har alternativ, noe jeg ikke aksepterer på allment grunnlag. Noen få har kanskje ingen alternativ, men for de fleste er det bare snakk om at de synes det er mer behagelig å basere seg på bil.

 

Infrastrukturen inn til sentrum av Bodø er faktisk så dårlig at bussene ( som følger samme veien som bilene ) for blir kvarteret forsiket på bare noen få KM .for noen uker siden på grun av av et årlig arrangement kom busse nesten 1 halv time sener en den skulle. adgangen ble også 15 minutter forsinket.

eller så variere det alt fra ingen forsinkelse til kvarteret hver eneste dag .

 

Og hva mener du er løsningen på det? Jeg tviler på at svaret er riving av store mengcder bebyggelse og bygging av 8 felts motorveier.

 

trafikken ut av byen blir også forsinket med en gang det er helgeutfart eller andre ting

mener du forsats at det ikke er behov for bedre infrastruktur.

 

Igjen legger du ord i min munn som du ikke har dekning for. Hvor har jeg sagt det ikke er behov for mer infrastruktur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstravakter, turnus og andre som jobber på ugunstige tidspunkt skaper heller ikke kø i rushtiden og utgjør dermed ingenting på den dimensjonerende kapasiteten for vegstrekningen. Ellers er det rart å påstå at det ikke er lagt til rette for pendling fra småstedene rundt osloområdet og inn til byen (regner med det er oslo man diskuterer når man snakker om by).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverreb du må diskutere alle steder og ikke bare byene. Da forstår du et problem, det går knapt nok busser osv til stor byene derfor kjører folk bil til Oslo. Enklere er det ikke. Mange som jobber ekstravakter, turnus tider osv som krever bil.

 

Jeg er med på at tilbudet i dag kan være for dårlig til at man mener man kan klare seg helt uten bil, også i forstadene til Oslo (Selv om det stort sett går bra med litt velvilje). Det jeg påpeker er at på sikt må vi sørge for at flere, om ikke å klare seg helt uten, ihvertfall lar være å kjøre bil inn til Oslo i rushtiden.

 

Vi må imidlertid som del av den diskusjonen slutte å betrakte valg av arbeidssted og bosted som hellige. Begge deler kan naturligvis være brysomme å endre på, men umulig er det ikke. Vi kan neppe legge til rette for at alle skal reise på kryss og tvers i hele Oslo metro omerådet hver dag.

 

Så får man naturligvis også se hvor man kan utbedre kollektivtilbudene og andre transportalternativer.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

nå dreide det seg for min del mer om det at du påstår at du vet hvilket behov alle har

 

[...]

 

Pek på post# og setning hvor jeg påstår dette.

Alt begynte med post # 77.

 

Du får være mer presis enn som så, nøyaktig hva var det jeg sa i #77 du mener er så kritikkverdig at du mener deg berettiget til å angripe meg personlig.

 

Du tror tydeligvis at de som har alle disse utfordringen har lyst til å ha dem og vil derfor ikke gjøre noe med det.

Har det ikke slått deg at de faktisk ikke har noen alternativ.

 

Du leser ting mellom linjene som ikke står der igjen. Jeg har alt fortalt deg at du får forholde deg til det jeg skriver. Hvis du mener jeg har sagt dette noe sted får du sitere det.

 

Det jeg har sagt er at for mange er det for enklelt å basere seg på bil og at resten av oss skal sponse tilstrekkelig infrastruktur til disse bilene, enn å ta de nødvendige grepene for å bli kvitt bilavhengigheten.

 

Når dette skjer i sentrale strøm medfører det de problemene med eskalerende behov for flere og større motorveier slik det er blitt beskrevet her. Derfor må man styre utviklingen i sentrale strøk slik at det er enklere å velge andre løsninger enn bil.

 

Du sier de ikke har alternativ, noe jeg ikke aksepterer på allment grunnlag. Noen få har kanskje ingen alternativ, men for de fleste er det bare snakk om at de synes det er mer behagelig å basere seg på bil.

 

Infrastrukturen inn til sentrum av Bodø er faktisk så dårlig at bussene ( som følger samme veien som bilene ) for blir kvarteret forsiket på bare noen få KM .for noen uker siden på grun av av et årlig arrangement kom busse nesten 1 halv time sener en den skulle. adgangen ble også 15 minutter forsinket.

eller så variere det alt fra ingen forsinkelse til kvarteret hver eneste dag .

 

Og hva mener du er løsningen på det? Jeg tviler på at svaret er riving av store mengcder bebyggelse og bygging av 8 felts motorveier.

 

trafikken ut av byen blir også forsinket med en gang det er helgeutfart eller andre ting

mener du forsats at det ikke er behov for bedre infrastruktur.

 

Igjen legger du ord i min munn som du ikke har dekning for. Hvor har jeg sagt det ikke er behov for mer infrastruktur?

 

Jeg skal forsøke å være så presis det går an.

 

selv om man har problemer med infrastrukturen på alle større steder så gir du et kraftig signal om at man bare bår diskutere Oslo.

Det blir feil måte å debattere dette på.

 

så gir du også sterkt inntrykk av at du vet hvordan alle har det når de skal ut å reise ( enten det er fra ell til jobben eller andre steder ) .

Her mener du at av de som sier at de har behov for fler biler ( fordi plassering av hjem, barnehage og jobb er ugunstig) kun gjør det fordi der late ,eller noe i den duren

med andre ord så mener du at problemet er overdrevet.

 

jeg mener at du tar kraftig feil og kunne kjenner til hvordan det er i nærheten av der du bor.

 

Det du tenker på ( mest sannsynlig) er den ene bruker bilen til jobben og og den andre er hjemme og passer på ungene.

det er ikke nødvendig for begge å jobbe når ungene er små. hvis det likevel er nødvendig så bor de for dyrt.

Bor man "for dyrt" så er det nødvendig med inntekter fra flere personer for å dekke kostnadene.

Da er begge avhengig av å komme seg på jobben tidsnok

 

 

bor man billig så er det vanligvis lengre til arbeid eller barnehage.

Da blir man enda mere avhengig av bilen når kollektivtilbudet er for dårlig

 

skal man bo ved arbeidsplassen sin så koster det også mere.

 

 

I alle disse tilfellene som ikke er så unike så er man avhengig å komme seg til jobb og barnehage tidsnok.

Siden bussen vanligvis ikke er tilpasset denne måten å leve på så er man avhengig av bil.

 

Hvis arbeidsplassen er litt fleksibel så kam man lempe litt på kravet å være presis .

hvis man jobber fra 8 til 16 kommer først halv 9 på grunn av buss fra barnehagen og samtidig må gå halv fire for å rekke barnehagen med bussen før de stenger så virker det ikke helt rettferdig mod de andre arbeidskollegene.

 

Det er heller ikke alle arbeidsplasser som tolererer det.

 

jobber man i turnus så vil bussrutene komme i konflikt med arbeidstiden din

som oftest er du da ferdig 5 minutter etter at bussen har gått og det er 1 time til neste.

Du er sulten og ønsker å komme deg hjem til middag , men først må du komme deg til butikken og bussterminalen.

Likevel så må du vente minst en halv time før du kommer deg hjem.

 

Nå er dette scenariet lit forenklet , men slik blir det når man er avhengig av flere busser for å komme seg hjem

 

Må man innom barnehagen også så blir det ikke enklere.

 

Så er det de tilfellene at de ringer fra barnehagen og forteller at ungen er blitt syk, og at det er best at du henter han/henne.

skal ungen vente en og en halv time på deg ?.

 

alt dette sier du at nesten ikke eksisterer og man trenger derfor ikke fler biler i en familie

Lenke til kommentar

 

Jeg skal forsøke å være så presis det går an.

 

selv om man har problemer med infrastrukturen på alle større steder så gir du et kraftig signal om at man bare bår diskutere Oslo.

Det blir feil måte å debattere dette på.

 

så gir du også sterkt inntrykk av at du vet hvordan alle har det når de skal ut å reise ( enten det er fra ell til jobben eller andre steder ) .

 

Hvis du ikke har mer å fare med enn det, så må vi kunne si at du har intet belegg for dine påstander om hva jeg skulle mene eller ikke mene. Jeg er ingen politiker så jeg gir ikke signaler eller 'inntrykk'.

 

Jeg har advart deg før om at du har å forholde deg til hva jeg skriver, ikke dine løse fortolkninger av hva du tror jeg mener.

 

Hvis du skal kritisere det jeg skriver får du peke på og sitere ordrett hva jeg skriver og ta det for deg (Og nei, sitere et helt innlegg verbatim holder ikke). Denne stråmannargumentasjonen din er usaklig og utidig.

 

Resten av innlegget ditt i den grad det er rettet til meg ser jeg kun som videre brenning av stråmenn og gjentagelser.

 

I tilfelle det skulle være tvil her er noen telltales:

Her mener du at av de som sier at de har behov for fler biler ( fordi plassering av hjem, barnehage og jobb er ugunstig) kun gjør det fordi der late ,eller noe i den duren

 

...

 

Det du tenker på ( mest sannsynlig) er den ene bruker bilen til jobben og og den andre er hjemme og passer på ungene.

 

...

 

alt dette sier du at nesten ikke eksisterer

Lenke til kommentar

jeg arresterer deg jo i å påstå at ingen har behov for mere en bil.

til tross for at jeg argumenter for det så mer du at det er tøv.

 

isåfall er du likke usaklig som meg

 

Etterhvert har du modifiser deg til å si at nesten ingen har behov for mere en en bil.

 

jeg mener at du tar feil og behovet er langt større en det du tror

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

barnefamilier trenger ofte 2 biler ( med mindre de bor på arbeidsplassen) .

Begge må kjøre hjemmefra på samme tid , men til hvert sitt sted.

 

Igjen: Må eller vil. Det er mange som mener de 'må' ha ting, men det viser seg gjerne at egentlig er det et spørsmål om prioriteringer. Gi mennesker de riktige incentivene så er det utrolig hvor mye gode løsninger de greier å komme med. Gi de dårlige incentiver så får vi familier med en SUV pro. pers.

 

 

 

Hvis de bare har en bil så vil en av dem komme for sent til arbeidet .

 

Man kan dra tidligere, men det vil man jo helst ikke... Alternativt kan man ha fleksibel arbeidstid eller tilpasse turnus. De aller fleste kan få til dette om de vil.

 

 

 

Det virker også som dere til stadig glemmer at også bussene må kjøre samme med bilene de fleste stedene.

Hvis busen hadde sluppet å stoppe alle steder så hadde den kommet fram samtidig som bilen , men slik er det ikke.

Kollektivfelt.

 

 

Etter dette har vi vert uenige i hva som faktisk stemmerer.

Lenke til kommentar

 

Etter dette har vi vert uenige i hva som faktisk stemmerer.

 

Ingen av de utsagnene du siterer hevder jeg at ingen har behov for mere enn en bil. Det eneste jeg gjør er å foreslå alternativer og mulige løsninger.

 

Legg spesielt merke til det første avsnittet av meg som du siterer:

"Igjen: Må eller vil. Det er mange som mener de 'må' ha ting, men det viser seg gjerne at egentlig er det et spørsmål om prioriteringer."

 

Se uthevingen. Du kan ikke bare ignorere disse ordene i utsagnet. De gjør at dette ikke er et absolutt utsagn slik du forsøker å tilegge meg når du sier:

 

jeg arresterer deg jo i å påstå at ingen har behov for mere en bil.

(Min utheving)

 

Dette er og blir et helt annet utsagn enn hva jeg har gitt, og at du forsøker å ilegge meg det er et usaklig retorisk grep som er uakseptabelt i en sivilisert diskusjon.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Etter dette har vi vert uenige i hva som faktisk stemmerer.

 

Ingen av de utsagnene du siterer hevder jeg at ingen har behov for mere enn en bil. Det eneste jeg gjør er å foreslå alternativer og mulige løsninger.

 

Legg spesielt merke til det første avsnittet av meg som du siterer:

"Igjen: Må eller vil. Det er mange som mener de 'må' ha ting, men det viser seg gjerne at egentlig er det et spørsmål om prioriteringer."

 

Se uthevingen. Du kan ikke bare ignorere disse ordene i utsagnet. De gjør at dette ikke er et absolutt utsagn slik du forsøker å tilegge meg når du sier:

 

jeg arresterer deg jo i å påstå at ingen har behov for mere en bil.

(Min utheving)

 

Dette er og blir et helt annet utsagn enn hva jeg har gitt, og at du forsøker å ilegge meg det er et usaklig retorisk grep som er uakseptabelt i en sivilisert diskusjon.

 

lit senere insisterte du på at nesten ingen som påstår at de trenger flere biler har et reelt behov for det.

Det er det samme du forsøker å gjenta nå.

 

Jeg mener fortsatt at du undervurdere dette behovet.

eneste årsak er at kollektivtilbudet ikke er så bra som du vil ha de til .

 

problemet er at man ikke kommer seg fort nokk fra det ene stede til det andre hvis man skulle bruke bussen.

mange vil også oppleve at bussen går en omvei i forhold til dit de skal

Lenke til kommentar

lit senere insisterte du på at nesten ingen som påstår at de trenger flere biler har et reelt behov for det.

Det er det samme du forsøker å gjenta nå.

 

Du vet hva du har å gjøre. (Finne et sitat som underbygger din påstand om hva jeg har 'insistert')

 

Det jeg har sagt, som ikke er det samme som du skriver, er at de fleste kan finne en måte å unngå å måtte kjøre biler om de vil (I kontekst av mennesker som skal ut og inn av store byer).

 

 

Jeg mener fortsatt at du undervurdere dette behovet.

eneste årsak er at kollektivtilbudet ikke er så bra som du vil ha de til .

 

Festlig påstand særlig siden jeg alt har skrevet at ett tiltak man må gjøre for å få flere til å velge bort bil er bedre kollektivtransport.

 

Se innlegg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1371563&view=findpost&p=18233776

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1371563&view=findpost&p=18239298

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1371563&view=findpost&p=18243460

 

problemet er at man ikke kommer seg fort nokk fra det ene stede til det andre hvis man skulle bruke bussen.

mange vil også oppleve at bussen går en omvei i forhold til dit de skal

 

Husk at trådens utgangspunkt er (bl.a.) hvordan vi skal tilrettelegge store byer for å takle trafikkutfordringene fremover. Det må være mulig å tenke seg at det faktisk er mulig å gjøre noe med f.eks kollektivtransporten.

 

Det er alt slik i Oslo og andre større byer at en del strekninger kan forseres raskere med kollektivtransport enn med bil. (Prøv blindern - osloS f.eks). Det er ikke mange nok ruter som er slik, men en forbedring av kollektivtransporttilbudet kan utvide radien hvor dette er tilfellet.

Lenke til kommentar

jeg tar utgangspunkt i hva som er nå og ikke hva man ønsker.

 

Det jeg har sagt, som ikke er det samme som du skriver, er at de fleste kan finne en måte å unngå å måtte kjøre biler om de vil (I kontekst av mennesker som skal ut og inn av store byer).

 

og du tro detter er så lett ?

 

Det er flere ganger nevnt at man kan ikke bruke bussen fordi det tar for lang tid .

å bruke drosje blir for dyrt , Da bruker man egen bil

 

hvilke andre alternativer er det du man man må vurdere ?

 

her må du være klar over at mange starter jobben sin før bussen begynner å gå om morgenen, andre er ikke ferdig på jobb før bussen har slutte å gå om kvelden/natten .

skal disse utelukkes fra debatten ?

 

så er de ( som oftest ) kona som må få ung(ne) til barnehagen.

skal hun ta bussen uansett ?

jeg tror ikke det .derfor trenger hun billen for å rekke frem i tide til både barnehage og jobb.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg tar utgangspunkt i hva som er nå og ikke hva man ønsker.

 

Kanskje du da bør finne en tråd som ikke handler om fremtidige utfordringer.

 

Det jeg har sagt, som ikke er det samme som du skriver, er at de fleste kan finne en måte å unngå å måtte kjøre biler om de vil (I kontekst av mennesker som skal ut og inn av store byer).

 

og du tro detter er så lett ?

 

Har jeg sagt det er lett?

Lenke til kommentar

jeg tar utgangspunkt i hva som er nå og ikke hva man ønsker.

 

Kanskje du da bør finne en tråd som ikke handler om fremtidige utfordringer.

 

Det jeg har sagt, som ikke er det samme som du skriver, er at de fleste kan finne en måte å unngå å måtte kjøre biler om de vil (I kontekst av mennesker som skal ut og inn av store byer).

 

og du tro detter er så lett ?

 

Har jeg sagt det er lett?

 

mer eller mindre.

Lenke til kommentar

 

og du tro detter er så lett ?

 

Har jeg sagt det er lett?

 

mer eller mindre.

 

"Mer eller mindre"?!? Hva slags fjollesvar er det! Har jeg sagt at det er så lett eller har jeg det ikke?

 

Hvis du ikke evner å begrunne dine påstander om hva andre mener og sier burde du holde de for deg selv.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

og du tro detter er så lett ?

 

Har jeg sagt det er lett?

 

mer eller mindre.

 

"Mer eller mindre"?!? Hva slags fjollesvar er det! Har jeg sagt at det er så lett eller har jeg det ikke?

 

Hvis du ikke evner å begrunne dine påstander om hva andre mener og sier burde du holde de for deg selv.

 

du har antydet at det ikke er så vanskelig å finne alternativer til bilen.

Det punkter er jeg ikke enig med i .

Det kan være temmelig vanskelig.

Lenke til kommentar

du har antydet at det ikke er så vanskelig å finne alternativer til bilen.

Kan du slutte med disse ubegrunnede påstandene dine om hva jeg antyder, insisterer, sender signaler om eller gir inntrykk av. Det er usaklig, uhøflig og brudd på god diskusjonsskikk.

 

Hvis du absolutt må si noe om hva du tror andre mener har du å være pinlig nøyaktig og begrunne din påstand grundig.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...