Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Krise! Dataen døde. Trenger virkelig hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er, starter PSU-viften?

Jepp, all vifter går.

Selv på grafikkortet som det blinker på går viftene.

Hvis skjermkortet har en kontakt for ekstern strøm, sjekk at du har denne tilkoblet strøm. Radeon 1800 er et rimelig gammelt kort, men antar det har en 6-pins PCIe-kontakt.

Jeppers, det har den.

Den får strøm, ja. Men jeg trippelsjekker alt.

Kom med ideèr.

Det er liv ennå i denne gamle greia.

Lenke til kommentar

Det er mulig da at skjermkortet kan være kilden til problemet - siden PSU ihvertfall virker å fungere noenlunde (jeg ville ikke avfeid muligheten for at det er feil på den helt enda dog). Hvis du har et annet skjermkort du kan sette inn bare for å teste så ville jeg forsøkt det.

Blinkende lys på skjrmkortet indikerer vel oftest at det ikke har strøm (av og til kommer det en hylende alarm - men det er vel mest på Nvidia kort) - men lysene kan også komme på ved andre feil. Jeg har set dem slå seg på og vise forskjellige blinkemønster på kort som har brennt GPUen for eksempel (mener ikke med det at dette er det som har skjedd med ditt kort - jeg bare nevner det som et eksempel).

Hvis feilen er i skjermkortet så kan nok det kunne føre til at maskinen tvinges til å slå seg av av den grunn så det er ikke helt umulig.

PS: Du bør absolutt ikke tjuvkoble på PSUen mens du bruker den på PCen. Dette bør KUN brukes til å teste PSUen isolert - evt. sammen med noen vifter eller noe slikt for å sjekke at den leverer strøm greit. PSUen skal kunne slå seg av ved feilsituasjoner for en god grunn og du bør ikke overstyre dette da dette tross er en feilsafe mekanisme som er det ved design. I værste tilfelle kan det føre til at en feil eller kortslutning i en av komponentene kan skade andre ting i maskinen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Møkk, men jeg har ingen jeg kan låne av. :(

Virkelig ingen måte å fikse dette her på?

Det er nok enten PSU (at den er bare halvveis defekt og ikke leverer nok strøm eller høy nok spenning for å starte kortet) eller kortet selv som er defekt (gitt at du er helt sikker på at det har fått riktig koblet strømkontakter).

Jeg vil nok holde en knapp på skjermkortet som feilkilde når PSUen viser seg å ikke være helt død ihvertfall. Som regel ryker PSUer helt når de først ryker.

Den eneste måten du kommer noe videre med dette nå er å teste med en alternativ PSU eller (helst) skjermkort for å systematisk jobbe seg frem til hvor problemet er. Til dette vil du trenge ekstra deler, deler du kan midlertidig låne fra en annen PC - eller et verksted - det er ikke til å komme utenom.

Kanskje lånekortet du ble tilbudt er løsningen? (veldig snillt av Aetius forøvrig :thumbup: )

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Møkk, men jeg har ingen jeg kan låne av. :(

Virkelig ingen måte å fikse dette her på?

Du kan få et annet skjermkort av meg. Du bor i Oslo, right?

(Tar for gitt at det er et PCIe-kort det gjelder)

Seriøst? 0.0

Vel, jeg skal først på min skole idag og spørre folk der, men jeg kommer tilbake på det der kanskje. Tusen takk.

(Bor på Anker Studentbolig, Storgata.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...