Gå til innhold

Er dette oppsettet bra til videoredigering og foto, eller bør jeg gå for Mac?

Anbefalte innlegg

Hei, er i tvil om jeg skal kjøpe iMac eller en Windowsmaskin til skolestart. Datamaskinen skal brukes mye til Photoshop, Illustrator, Indesign og Premiere, og vil ha en datamaskin som uten noe slags problem greier dette uten hakking og låsing.

Er det stor forskjell på Windows og OS X når det gjelder Adobeprogrammene? Føler Windows har en tendens til å låse seg og være ustabil.

Hvordan vil dette oppsettet sparke fra?

Fractal Design Define R3 Arctic White

Chieftec Nitro Series BPS-650C 650W PSU

Intel® Core™ i7-2600K Processor

ASUS P8P67 LE, Socket-1155

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5

Corsair SSD Force Series™ 3, 60GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Western Digital Caviar® Blue 1TB

Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5280S

BenQ 24” LED G2420HDBL

Skal også brukes til spill og filmtitting, så trenger en bra skjerm, med dypt sortnivå og farger. Er der en bedre skjerm egnet for dette? Vil egentlig opp mot 27".

Hvordan greier denne seg med de nyeste spillene egentlig?

Vil heller invistere å kjøpe litt mer, enn å kjøpe dårligt for å oppgradere senere. Så tenker å ha maskinen i noen år.

Dette oppsettet koster 11964.

iMac koster nesten 20 000 med dette.

3,4 GHz firekjerners Intel Core i7

8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB

1 TB Serial ATA-harddisk

AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et knallk oppsett der. Det gruser Mac'en og funker bra til spill også. Kjør på! Sjekk at Crossfire er mulig på HK og kjøp en Corsair strømforsyning på 750+ watt. Da kan du bare smekke inn et skjermkort til senere, når du føler behov for å oppgradere :o)

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt kjøpt bedre hovedkort, f.eks. P8Z68-V Pro eller ASRock Extreme4 Gen3.

Ellers hadde jeg valgt en bedre skjerm også, gjerne med IPS-panel. Dell U2412M ble sluppet nå nylig og er billig og bra, men det finnes mange alternativer.

Du trenger ikke OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA.

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt kjøpt bedre hovedkort, f.eks. P8Z68-V Pro eller ASRock Extreme4 Gen3.

Ellers hadde jeg valgt en bedre skjerm også, gjerne med IPS-panel. Dell U2412M ble sluppet nå nylig og er billig og bra, men det finnes mange alternativer.

Du trenger ikke OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA.

Nå har jeg brukt komplett.no sin Student Gamer pc, og konfigurert selv. Dette er hovedkortene jeg kan velge mellom.

ASUS P8P67 LE, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, Crossfire, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, EFI

Gigabyte GA-Z68X-UD4, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, FW, SATA 6Gb/s,USB 3.0, Dolby,16 phase

MSI P67A-G45 B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB3.0, FW, EFI

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SLI/CFX, SATA 6Gb/s, USB3.0, eSATA, FW, THX, EFI

Hva er IPS-panel? Og får jeg en skjerm med dette på 27"?

Det står at jeg trenger den Bracketen til SSD disken.

Lenke til kommentar

Oppsettet ser bra ut. Det kan hende du etterhvert får behov for mer minne hvis du kjører veldig tunge oppgaver, men det bør ikke være noe problem.

Men det jeg ville gjort hadde vært og kjøpt delene selv og bygd den selv, ikke bare sparer du tid da, du sparre også penger fordi komplett tar litt for å bygge den. Men det viktigste er at komplett til tider bruker veldig lang tid på å bygge pcer (opp til 6 uker eller mer).

Lenke til kommentar

Jeg har aldri bygd en datamaskin før, så tror jeg velger komplett.

Har hørt denne før, og det er ikke veldig vanskelig å bygge en pc. Litt tricky første gangen også tar det litt lenger tid, men med litt instruksjoner fra internett pleier det å gå bra. hvis ikke kan du bare etterlyse hjelp fra noen her på forumet som bor i nærheten. Dete r også veldig greit å vite hvor de forskjellige tingene er og hva som kan skje hvis diverse ting løsner..

Lenke til kommentar

Jeg har aldri bygd en datamaskin før, så tror jeg velger komplett.

Har hørt denne før, og det er ikke veldig vanskelig å bygge en pc. Litt tricky første gangen også tar det litt lenger tid, men med litt instruksjoner fra internett pleier det å gå bra. hvis ikke kan du bare etterlyse hjelp fra noen her på forumet som bor i nærheten. Dete r også veldig greit å vite hvor de forskjellige tingene er og hva som kan skje hvis diverse ting løsner..

Holder til i Bergen, så det blir vell kanskje ikke noe problem nei.

Passer alt sammen? Ingenting krasjer når jeg monterer det?

Men hvilket hovedkort skal jeg velger?

Og vist jeg kjøper individuelle deler, vil ikke det da bli både dyrere og enkelte varer som ikke finnes lengre? Grafikkortet finnes ikke lengre i Komplett.no sitt sortement.

Lenke til kommentar

Holder til i Bergen, så det blir vell kanskje ikke noe problem nei.

Og vist jeg kjøper individuelle deler, vil ikke det da bli både dyrere og enkelte varer som ikke finnes lengre? Grafikkortet finnes ikke lengre i Komplett.no sitt sortement.

Tror alt passer sammen, kabinettet er greit stort så bør ikke være noe problem.. Hovedkort vet jeg ikke helt så der får noen andre komme med bedre svar.

Jeg tenkte det skulle bli billigere med alle delene separat, men nå er jeg ikke helt sikker lenger.. For eksempel grafikkortet finnes det liknende varianter av, fant en liste: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10488&mfr=&filter=A00247.K311603.A00244.K264728.A03616.K306584.

I tillegg ville jeg lagt på en ekstern cpu-kjøler hvis du har muligheten, og da gjerne fra Noctua, Coller Master eller Corsair. Da alle disse skal lage kvalitetsprodukter.

Lenke til kommentar

Ja, alt passer sammen.

Jeg synes du skal velge Gigabyte GA-Z68X-UD4. Men du hadde klart deg med -UD3. Er det som er problemet med disse PC-byggerene, de gir deg aldri de optimale valgene.

Om du skal bygge selv åpner mulighetene seg, og vi kan sette sammen et bedre oppsett om du gir oss en prisramme.

Lenke til kommentar

Okay, det er akkurat ikke nok til å få bra oppsett da.

post-179162-0-81114100-1314697609_thumb.png

Her har du følgende valgmuligheter:

* Nedgradere fra 2600K til 2500K, som ikke vil ha noe å si på ytelsen i spill, men som vil merkes når man driver med videoredigering, f.eks. (600,- spart)

* Kjøpe en OCZ ModXStream Pro 700W PSU (400,- spart)

* Nedgradere til 6950 skjermkort (600,- spart)

Ellers kan man bytte ut den 27" skjermen med en bedre 24" IPS-basert skjerm til ca. samme prisen. Eller man kan kjøpe noe billigere, selvsagt.

Her mangler dedikert CPU-kjøler og operativsystem, men jeg vet ikke om du vil ha dette.

Lenke til kommentar

Hvis du skal drive mye? med foto/videoredigering er vel skjermen det kanskje viktigste instrumentet her? Skjermen du kjøper nå kommer du antageligvis til å ha i laang tid fremover, så jeg hadde absolutt gått for en god skjerm. På Dustinhome har de denne: http://www.dustinhome.no/dell-u2711-ultrasharp-27-wide-tft-black/product/5010380195 som har fått meget gode reviews, koster nesten 5.000 dog. Dessuten ville jeg absolutt anbefalt et kalibreringsverktøy til skjermen du kjøper så fargene du ser på skjerm samsvarer med realiteten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og alt passer ilag?

Ja, alt passer ilag =)

Det eneste er at du har valgt et m-ATX kort, selv om kabinettet ditt har mer enn nok plass til et standard ATX. Det vil si at du kan få et bedre hovedkort til samme pris. Jeg anbefaler for eksempel denne: ASUS P8Z68-V PRO

Trenger jeg kabler og slikt? Eller følger alt med?

Alt du trenger av kabler følger med.

Hvordan er det med levering og slikt?

Hva mener du her? Dustinhome er raske på leveringen, du plukker opp fra det lokale postkontoret etter et par virkedager.

Om du har mail ved et universitet eller høgskole i norge kan du få studentrabatt på DustinHome som vil spare deg en del penger. Da får du samtidig gratis frakt på alle ordrer over 2000 kroner.

Og skjermen! Gi en liten anmeldelse av den :) Vil ha en god fargeskjerm som fungerer godt til bildebehandling, samt spilling.

Skjermen er helt fantastisk til den prisen. Den bruker IPS-panel teknologi, som betyr at fargegengivningen er langt bedre enn det som er vanlig for den prisen. Er denne skjermen jeg bruker selv. Noen mener at den har litt for høy responstid til spilling, men jeg har aldri merket noe til ghosting på den. Kort fortalt, du skal lete lenge etter bedre valuta for pengene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...