Gå til innhold

STOR radiator, mange meter innvendig "tubing"


Anbefalte innlegg

Har fått tak i en monster radiator :lol: , en slik som pleier å henge i tak på kontorlandskaper og sykehus for å kjøle ned luften. Den er ca 100x40 cm og har omtrent 6 m med innvendig 10 mm kobberrør. Denne kunne jeg godt tenkt meg å brukt som kjøler når pc`en står hjemme, da jeg syntes den er litt dekorativ/kul. Er dette mulig ? Vil få ca. 8,5m med "tubing".

 

Hva må jeg isåfall tenke på ? Pumpetrykk ? Kan en vanlig pumpe på 700l i timen greie jobben ? Alle slanger innvendig er 10mm.

 

Håper på svar da jeg skal i gang i kveld :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde meg på edit, men fikk bare invalid session... :evil: Har vel gått for lang tid.

 

Det jeg ville legge til var at både CPU og GPU skal kjøles, så vannet skal også gjennom disse blokkene. (gir vel litt motstand det også)

 

Jeg skulle også ønske å henge denne opp på veggen dersom det lar seg gjøre, hvis det da ikke blir for tungt for pumpen å trykke/dra vannet opp ?

(eller blir dette likevekt ettersom vannet også må ned igjen) :roll:

 

Skal forsøke å poste et bilde senere...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke pumper som duger til formålet ditt, men, som du sa, om du henger opp radiatoren vil det bli 'likevekt' (heverteffekt, vannet som renner nedover dytter vannet som skal opp opover). Men, etter det jeg kan skjønne må du likevel ha en pumpe med løftehøyde tilsvarende den i systemet for å få i gang sirkulasjonen.

Lenke til kommentar

Har vært inne på tanken med flere pumper. Dette skal jo være et stasjonært system, så det å få gjemt og isolert et par pumper skal ikke være det vanskeligste her i verden.

 

Noen som har noen gode ideer angående vannbeholder ? Er litt sugen på å dra på et apotek og se hva jeg kan finne. Hadde jo vært superkult med en slik beholder med rødt vann på kontorpulten (glassbollen helt til høyre i bildet)

 

http://www.overclockers.com/tips1089/

Lenke til kommentar

Skal det henges på et høyt sted anbefaler jeg å bruke flere pumper og vanntanker.

Som du sikkert er klar over er at hvis en pumpe klarer en løftehøyde på 1.2m så hvis du flytter pumpen 1000m over bakken, vil den fortsatt klare å løfte vannet 1.2m (teoretisk litt mer fordi trykket ved denne høyden er lavere).

Men Skal du henge radiatoren på taket, la oss si 3m over maskinen.

Det du gjør er å montere en vanntank 1m over maskinen og bruke en pumpe til å pumpe vannet opp i denne.

Så videre en tank 1.2m over den første. og den siste pumpem (svakes av alle) pumper vannet gjennom radiatoren.

På vei ned vil hevert-prinsippet hjelpe den svakeste pumpen.

Det du gjør nå er praksisen av det matematiske:

Nullstille/redefinere referanser...:-)

Lenke til kommentar

Det vill vel lønne seg å ha en ganske krafitg pumpe uansett.

Det vill jo uansett ta tid å få fart på vannet etter at det har stått stille.

Så en Eheim 1250 eller hva nå den heter er vell ikke å forakte.

Den er sterk og da vill du få bra flyt i vannet fra første sekund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...