Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tollsmell etter utenlandsshopping

sk0yern

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen på dn.no nå, og stusser litt på et par ting.

Sett at jeg selv hadde havnet i en slik situasjon, der jeg har kjøpt en klokke til 30k i utlandet. Tollvesenet tar kontakt, og spør om jeg har fortollet den. Jeg vil da svare at "nei, mistet klokken før jeg reiste hjem, så er ingenting å fortolle".

Hva kan de gjøre med det, kreve ransaking hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være de ber deg om å fremvise ei kvittering el på den..

Kvittering?

Jeg kan gjerne si jeg har kjøpt den, poenget er at jeg har mistet den før jeg reiste hjem. Hva skal en kvittering bevise?

Kvittering på at varen enten er kjøpt i Norge(og derfor ikke skal fortolles) eller at toll og avgifter allerede er betalt.

Lenke til kommentar

Men hadde han betalt kontant, så hadde han sluppet unna?

Han ble tatt fordi transaksjoner over 25k blir registrert og tollmyndighetene har tilgang til dette registeret.

"I dette tilfellet ble 40-åringens transaksjoner registrert i valutaregisteret, hvor Norges banker og kortselskap skal rapportere grensekryssende transaksjoner. For korttransaksjoner er beløpsgrensen 25.000 kroner, slik at det ikke registreres enkelttransaksjoner på beløp under denne grensen. For transaksjoner over 25.000 kroner skal det rapporteres om opplysninger om enkelttransaksjoner. Toll- og avgiftsetaten har tilgang på denne informasjonen. Dette førte ifølge oslomannen til at det ble utsendt et brev med forespørsel om redegjørelse."

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Kvittering på at varen enten er kjøpt i Norge(og derfor ikke skal fortolles) eller at toll og avgifter allerede er betalt.

De vet at varen er kjøpt i utlandet, det har de allerede fått dokumentert av kortselskapet. De vet også at varen ikke er fortollet.

Hele saken her er hvordan kan de bevise at jeg faktisk har innført varen?

Lenke til kommentar

Her kommer vel indisier inn i bildet vil eg tro. Å "miste" ei klokke til 25k vil føre til sak hos forsikringsselskapet og/eller tyverianmeldelse. Så om ikke noe slikt er registrert er det vel rimelig sannsynlig at varen er ført inn i landet. Og om man da ikke kan fremlegge kvittering for at den er fortollet så er vel saken soleklar?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste mulighet å vri seg unna her er at det er en gave til en venn i det landet man reiste til. Så om man klarer å hoste opp en troverdig story (der vennen nok vil bli kontaktet) rundt det så burde det være mulig å slippe unna.

Men da snakker man mye bry for noen usle tusenlapper.

Når man handler i bl.a. Sverige med samme mva sats som oss så taper man ingenting (utenom litt tid) på å kjøre på rødt og ta det den lovlige veien kontra å risikere å miste varen om man kjører på grønt.

Lenke til kommentar

Dette virker urimelig fra tollmyndighetenes side?

Jeg kjøpte for eksempel Iphone mens jeg var på reise i Las Vegas. Jeg betalte for to stykker, en til meg selv, og en til en kollega som også var der, men hadde problemer med kortet sitt. Dette resulterte i at jeg måtte bevise at denne var tatt inn i landet av kollegaen min. De reagerte også på en betaling i Hong Kong på 7.000 kroner. Jeg skjønte først ikke hva dette var da jeg ikke hadde vært i Hong Kong i denne perioden, men kjente igjen firmaet som leverer skreddersydde klær i Norge.

Til tross for at oslomannen skaffet dokumentasjon på at dette var handlet i Norge, måtte han betale 25 prosent moms og 10 prosent toll på skjortene fordi betalingen var registrert på et utenlandsk firma.

Jeg har f.eks. familie i utlandet. Hva om jeg kjøper en gave til over 25.000 til min svigermor under opphold i USA, må jeg da bevise at jeg ikke har tatt den inn i landet? Hva slags beviser forventer de seg?

Lenke til kommentar

Men hadde han betalt kontant, så hadde han sluppet unna?

Han ble tatt fordi transaksjoner over 25k blir registrert og tollmyndighetene har tilgang til dette registeret.

"I dette tilfellet ble 40-åringens transaksjoner registrert i valutaregisteret, hvor Norges banker og kortselskap skal rapportere grensekryssende transaksjoner. For korttransaksjoner er beløpsgrensen 25.000 kroner, slik at det ikke registreres enkelttransaksjoner på beløp under denne grensen. For transaksjoner over 25.000 kroner skal det rapporteres om opplysninger om enkelttransaksjoner. Toll- og avgiftsetaten har tilgang på denne informasjonen. Dette førte ifølge oslomannen til at det ble utsendt et brev med forespørsel om redegjørelse."

Det er korrekt at enkelttransaksjoner under denne grensen ikke registreres som enkelttransaksjoner (og grensen er 25 000, ikke 24 999 som nevnt i et annet innlegg). Mindre transaksjoner registreres også (som månedssum per kort).

Hva gjelder resten av diskusjonen er det min oppfatning at det gjelder diskusjon rundt toll- og avgiftssvindel, noe jeg av etiske grunner ikke vil innlate meg på.

Lenke til kommentar

Det er korrekt at enkelttransaksjoner under denne grensen ikke registreres som enkelttransaksjoner (og grensen er 25 000, ikke 24 999 som nevnt i et annet innlegg). Mindre transaksjoner registreres også (som månedssum per kort).

Takk for presiseringen ang. enkelttransaksjoner pr. måned pr. kort.

Når det gjelder 24999 så vil jeg korrigere det til å ha litt mer slakk og nøye seg med rundt 24k pr. kort (pr. måned) for å være sikker på at man tar høyde for svingninger i valutakurser, bankenes påslag ++

Lenke til kommentar

Hva gjelder resten av diskusjonen er det min oppfatning at det gjelder diskusjon rundt toll- og avgiftssvindel, noe jeg av etiske grunner ikke vil innlate meg på.

Mener du det er uetisk å diskutere hvordan regelverket håndheves?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, dette blir vel eit spørsmål om kven som kan bevise kva. Ei kvittering for at du har kjøpt ei dyr vare i utlandet er vel ikkje i utganspunktet einsbetydande med at du har tenkt å ta med varen heim til norge?

Dersom du samtykker til ransakelse og ellers er sammarbeidsvillig så har vel tollvesenet ei dårlig sak dersom dei ikkje kan vise til kva vare du har tatt med inn i landet utan å betale moms for den. Tollvesenets sine bevis vil då være indisier som til sammen sannsynleggjer at du har tatt med deg klokka inn til landet.

Litt off topic;

Kva om du hadde kjøpt ei dyr klokke i utlandet og legger den inn i ei bankboks før du returnerer til norge. Så henter du klokka igjen og bruker den neste gong du er i det aktuelle landet før du legger den tilbake i bankboksa og returnerer til norge igjen?

Må du då eventuellt skatte for denne klokka fordi det er ein verdi du har oppbevart i utlandet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...