Gå til innhold

Råd til objektivkjøp - Canon

Anbefalte innlegg

Jeg har en kompis som skal over til New York om ikke så lenge, og hadde tenkt å sende med ham litt penger for å kjøpe et nytt objektiv til mitt Canon EOS 550D.

Kameraet er mitt første digitale speilrefleks. Jeg kjøpte det i desember ifjor, og er dermed langt fra noen erfaren fotograf. Men jeg synes foto er gøy, og har lyst til å prøve å utvikle meg videre.

Jeg har fra før to linser: EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS (kit), og Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM. Nå hadde jeg tenkt å anskaffe meg en god telezoom, og ønsker å kjøpe en av 70-200 linsene i L-serien til Canon.

70-200 f/2.8L IS USM faller dessverre utenfor mitt budsjett, så valget står mellom 70-200 f/2.8L USM og 70-200 f/4 IS USM. Disse to ligger ikke så langt fra hverandre i pris.

Jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke linsen til variert fotografering - noe sport og noe natur/dyreliv, og forøvrig der en telelinse måtte egne seg.

f/2.8-linsen har sin åpenbare fordel i lyssterkheten, men jeg er usikker på hvor mye den manglende bildestabilisatoren har å si?

Et annet moment er at 2.8-linsen er bortimot dobbelt så tung som f/4-linsen. Jeg liker å ta med meg kameraet til de fleste anledninger, og jo tyngre fotobagen blir jo mer sannsynlig er det kanskje at den blir hjemme...

Hva sier Akam-oraklene??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for f/4 IS versjonen. Den er mye skarpere og bedre enn den eldste f/2.8 versjonen. De er ganske like på f/4 (f/4 versjonen er en del skarpere) mens f/2.8 versjonen på f/2.8 (som er grunnen til å kjøpe den) ikke er spesielt bra og mangler IS.

Sørg for at han kjøper den i B&H i NY og ikke i en bakgatesjappe med "supertilbud."

B&H har $100 rabatt på f/4 versjonen frem til sept 3.

http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=canon+ef+70-200mm&N=0&InitialSearch=yes

Lenke til kommentar

F2.8 vs F4 - forskjellen er dobbelt så raske lukkertider på F2.8 objektivet (lysmåling foregår alltid med største blender).

IS har ikke noe å si om det du tar bilde av beveger seg.

F4L IS er værtettet, noe den andre ikke er, men det er ikke kameraet ditt heller.

Vekt - om det er et argument, det må du selv avgjøre. Har for min del funnet ut at det ikke spiller noen rolle.

Personlig vil jeg påstå at F2.8 objektivet gir deg mange flere muligheter.

Et annet objektiv du kunne ha vurdert er EF 200mm F2.8L II USM.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill :)

Værtettingen skal jeg ta med i betraktningen. Dersom fotograferingslysten holder seg så ser jeg vel for meg at jeg vil oppgradere kamerahuset på et tidspunkt også - og da antagelig til en værtettet variant.

Ellers frister også 70-300 zoomen i L-serien. Litt dyrere enn de to 70-200 zoomene, men overkommelig.

Får tygge litt videre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...