Gå til innhold

[Løst] Core i7 860 throttler veldig tidlig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøver meg på litt klokking av min i7 860 etter at den har kost seg på stock lenge. Den er kjølt av en Noctua NH U12P med to vifter. Ved 3,68ghz på 1,23V når den varmeste kjernen 78 grader med HT i Prime95 small FFT, noer jeg trodde var greit siden realtemp setter 99 grader som tjmax. MEN, når den går litt over 70 grader, setter den MP til 9 i noen sekunder før den fortsetter med full pupp en stund til. Dette senker temperaturen med ca. 10 grader i noen sekunder. Load er alltid på 100% og det blir ingen feil i Prime95 heller, så dette merker man ikke dersom man ikke sitter å følger med hele tiden, og det er jo ikke akkurat spennende... Intel sier jo at max temp er 72,7 grader, og da er det jo tydeligvis her den begynner å throttle? Har en følelse av at det er mange med "stabil" OC som har møtt dette problemet men ikke oppdaget det. Man kan jo la prime95 gå hele natta uten å se dette i etterkant. Er dette noe man kan skru av i BIOS for så å følge ekstra med på tempen eller må man holde seg under 70ish grader uansett, og godta at realtemp o.l. er helt på jordet når det gjelder max temp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres for meg ut som om du ikke har montert kjøleren riktig. 78C på en slik spenning og klokkefrekvens høres riv, ruskende galt ut.

EDIT:

Hovedkortet ditt er også veldig svakt for overklokking, og det er veldig godt mulig det skrur klokkene tilbake for å forhindre eksplosjoner eller annet morsomt.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Volten ble nok noe høy da den sto på auto, satt den et stykke ned og satt på load line calibration. Da primer den på 3,5ghz med HT på 1,13V load og varmeste kjerne blir 69 grader.

Kjøleren er riktig montert, men den har sittet der og snurret og støvet ned i over 1,5 år, så jeg skal ta den av, rengjøre hele maskinen og se om det hjelper. HK er ikke det beste nei, men har funnet flere på andre forum som har merket det samme, altså at det throttler veldig tidlig, og det var dette som overrasket meg mest. Hadde jeg satt prime til å kjøre gjennom natta, hadde jeg ikke reagert på noe morgenen etter og trodd at alt var OK da tjmax er oppgitt til 99 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...