Syphilitic Sonja Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Men hvordan kan du da være i tvil om han hadde kontonummeret ditt når han overførte pengene? Ditt spørsmål lite eller ingenting med saken å gjøre. Saken er at en type har svindlet meg for en del penger. For å forsøke å tilfredstille din uendelige nysjerrighet: jeg kan ikke huske om jeg sendte mailen med kontonummeret til han på lørdag eller mandag, etter han angiveligvis var i banken. jeg tar ikke vare på kopi av alle sendte mails. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Du legger her frem en påstand om svindel fra en navngitt selger på finn.no. Ikke bare navngitt, men med adresse og telefonnummer. Du slår på stortromma med brask og bram med tittelen "STORSVINDLER" som om du jobbet for VG eller Dagbladet, og så reagerer du på at eg stiller spørsmålstegn? Spesielt når det viser seg at det er knapt ei uke siden og du er i tvil om vedkommende hadde kontonummeret ditt på et gitt tidspunkt eller ikke? En av de første tingene eg gjør når eg skal kjøpe eller selge noe brukt er å søke opp navnet på vedkommende(selger eller kjøper) på Google. Eg har et par ting eg ser etter, men en av de mest avgjørende tingene som gjør at eg backer ut i fra en handel er slike tråder som dette. Så derfor mener eg faktisk at du ødelegger ett at de viktigste og beste verktøyene vi har for å unngå svindler, ved å gå så tidlig ut og muligens feilaktig anklage noen for å svindle. Spesielt uten noen form for håndfaste bevis, på nåværende tidspunkt. Det er godt mulig du har rett i at du er blitt svindlet, det er mye som tyder på det, men selg ikke bjørnen før skinnet er skutt. Eller noe lignende. Endret 29. august 2011 av nomore 3 Lenke til kommentar
Syphilitic Sonja Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Det du ha spurt mest om er hvordan jeg har gått frem i denne saken, selve saken ser det ut som at du bryr deg lite om. Etterpåklokskapen du kommer med er ikke til hjelp, men du synes kanskje selv at det er viktig. Du kan gjerne stille kritiske spørsmål, men spørsmål jeg oppfatter som ren nysjerrighet fra din side er det ingen vits i å svare på. Hele saken er nå oversendt Finn og jeg har kontakt med Forbrukerrådet og regner med å løse saken på den måten. Ellers vil jeg takke bidragsytere som har kommet med gode tips. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Du er den ene parten i denne saken. Selvfølgelig er det naturlig å vurdere din fremtreden i saken. Du legger samtidig ut en svindelanklage mot en navngitt person, som ikke har muligheter for å forsvare seg. Men det er kanskje helt ok, og ingen bør stille kritiske spørsmål til deg, som automatisk burde bli mottaker av all sympati? Dette er et offentlig diskusjonsforum, ikke en personlig gapestokk. Etterpåklokskapen bør være til ettertanke neste gang du handler noe fra privatpersoner. Om den ikke er til hjelp da og du går i samme mønster da så får du skylde deg selv. Og hva regner du med at finn skal gjøre? Om dette er ei enkelt annonse og du er den eneste som klager så kan de jo ikke uten videre bare stenge ned brukeren. Det er som sagt kun en påstand på nåværende tidspunkt. Som bruker av finn.no ville eg følt det som et overtramp fra finn.no sin side om de hadde stengt ned ei annonse eg hadde ute pga beskyldninger fra en enkelt bruker. Men så nyansert ser du kanskje ikke på saken din? Forbrukerrådet har heller ingen part i denne saken. Dette er et salg mellom to privatpersoner. Forbrukerkjøp omhandler salg mellom en næringsvirksomhet og en privatperson. Men, det er ikke utenkelig at de vil komme med noen velmenende råd allikevel, selv om de ikke har noen makt i denne saken. Det du kan, og bør, gjøre er å ta ut en forliksklage på vedkommende når det viser seg at det er svindel. Det koster ca 900 kr og vedkommende vil da bli innkalt til et møte i forliksrådet samtidig med deg, hvor dere begge får forklart hver deres side av saken, og lagt frem dokumentasjon rundt saken. Møtet foregår med tre personer som er lekfolk i slike saker, og vil være til hjelp med sine synspunkter på saken og skal hjelpe til med å komme frem til en enighet. Om dere ikke blir enige kan dere samtykke til at lekfolkene avgir en dom i saken på grunnlag av dokumentasjon fremlagt. Men mitt beste råd i denne saken er å gi saken litt mer tid. Etter ei uke er det for tidlig å avgjøre sikkert at det er svindel eller ikke. Kanskje vedkommende er syk? Ute i nordsjøen? På båt? Ferie? Etc... Endret 29. august 2011 av nomore 6 Lenke til kommentar
Syphilitic Sonja Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Du er den ene parten i denne saken. Selvfølgelig er det naturlig å vurdere din fremtreden i saken. Du legger samtidig ut en svindelanklage mot en navngitt person, som ikke har muligheter for å forsvare seg. Men det er kanskje helt ok, og ingen bør stille kritiske spørsmål til deg, som automatisk burde bli mottaker av all sympati? Dette er et offentlig diskusjonsforum, ikke en personlig gapestokk. Etterpåklokskapen bør være til ettertanke neste gang du handler noe fra privatpersoner. Om den ikke er til hjelp da og du går i samme mønster da så får du skylde deg selv. Og hva regner du med at finn skal gjøre? Om dette er ei enkelt annonse og du er den eneste som klager så kan de jo ikke uten videre bare stenge ned brukeren. Det er som sagt kun en påstand på nåværende tidspunkt. Som bruker av finn.no ville eg følt det som et overtramp fra finn.no sin side om de hadde stengt ned ei annonse eg hadde ute pga beskyldninger fra en enkelt bruker. Men så nyansert ser du kanskje ikke på saken din? Forbrukerrådet har heller ingen part i denne saken. Dette er et salg mellom to privatpersoner. Forbrukerkjøp omhandler salg mellom en næringsvirksomhet og en privatperson. Men, det er ikke utenkelig at de vil komme med noen velmenende råd allikevel, selv om de ikke har noen makt i denne saken. Det du kan, og bør, gjøre er å ta ut en forliksklage på vedkommende når det viser seg at det er svindel. Det koster ca 900 kr og vedkommende vil da bli innkalt til et møte i forliksrådet samtidig med deg, hvor dere begge får forklart hver deres side av saken, og lagt frem dokumentasjon rundt saken. Møtet foregår med tre personer som er lekfolk i slike saker, og vil være til hjelp med sine synspunkter på saken og skal hjelpe til med å komme frem til en enighet. Om dere ikke blir enige kan dere samtykke til at lekfolkene avgir en dom i saken på grunnlag av dokumentasjon fremlagt. Men mitt beste råd i denne saken er å gi saken litt mer tid. Etter ei uke er det for tidlig å avgjøre sikkert at det er svindel eller ikke. Kanskje vedkommende er syk? Ute i nordsjøen? På båt? Ferie? Etc... Du kan i det minste sette deg inn en side av saken før du uttaler deg, det passer ikke særlig bra å fremstå som så uvitende som deg. Derfor foreslår jeg at du leser mitt første innlegg hvor selger bedyrer at han skal betale pengene i banken på mandag, før du skriver flere innlegg her. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Om noen i hele tråden her er uvitende så er det vel kjøperen som sender penger uten noen form for sikring. Folk prøver å hjelpe deg her eller forstå hele saken, også kommer du med skittkasting tilbake? Dyr lærepenge, men etter å ha lest hele tråden synes jeg nesten det er fortjent. 7 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Du kan i det minste sette deg inn en side av saken før du uttaler deg, det passer ikke særlig bra å fremstå som så uvitende som deg. For å kunne sette meg inn i saken må eg kunne stille spørsmål rundt uklare forhold, men da blir eg jo beskyldt for å være nysgjerrig. Mao ønsker du at eg skal ukritisk ta dine påstander som fakta, uten videre vurdering. Som sakt, dette er et diskusjonsforum, ikke en gapestokk. Eg for min del forholder meg kritisk til å kun få høre en side av saken. Derfor foreslår jeg at du leser mitt første innlegg hvor selger bedyrer at han skal betale pengene i banken på mandag, før du skriver flere innlegg her. Ok, da har vi slått fast at vedkommende er en løgner eller lite pliktoppfyllende. Det gjør han ikke til en svindler. Enda. Eg leste forresten et sted at du ikke var sikker på når du sendte kontonummeret ditt til vedkommende. Det var da veldig glemsk av deg. For alt vi vet har vedkommende ikke hatt tilgang til e-posten sin etter søndag, og dermed ikke kunne ha overført penger etter avtale. Kun en speksulasjon, men langt i fra så usannsynlig at det ikke bør vurderes. Som sagt, det har kun gått ei uke. Hadde det gått to-tre måneder uten livstegn så stiller saken seg annerledes og eg ville sannsynligvis støttet din vurdering fra post nr 1. 2 Lenke til kommentar
Syphilitic Sonja Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Om noen i hele tråden her er uvitende så er det vel kjøperen som sender penger uten noen form for sikring. Folk prøver å hjelpe deg her eller forstå hele saken, også kommer du med skittkasting tilbake? Dyr lærepenge, men etter å ha lest hele tråden synes jeg nesten det er fortjent. Hurra, endelig en som setter en moralsk høyverdig standard for selgere på finn.no, svindel/tyveri fremfor ærlighet. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Jamen i svarte granskauen da, mann. Du skjønner jo ingen verdens ting av det som blir skrevet her du. Håper han tar kontakt og gjennomfører handelen, så du får tenkt gjennom hvor kjapp du har vært på å trekke konklusjoner. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Du kan i det minste sette deg inn en side av saken før du uttaler deg, det passer ikke særlig bra å fremstå som så uvitende som deg. Derfor foreslår jeg at du leser mitt første innlegg hvor selger bedyrer at han skal betale pengene i banken på mandag, før du skriver flere innlegg her. Du har allerede stemplet personen som svindler. Dersom du faktisk er sikker på din påstand, er politiet neste stopp for din del. Svindel er straffbart, og skal anmeldes. Eventuelt kan du bruke litt logikk, og vente. Du sier jo selv at du ikke husker om personen i det hele tatt hadde kontonummeret ditt. Siden han har fått penger av deg, tenkte han kanskje at han hadde kontonummeret tilgjengelig, men fant ut at han ikke hadde det allikevel. Da måtte han i så fall vente til du sendte det. Etter å ha ventet en uke er du ute med beskyldninger om kriminelle forhold mot en navngitt person. Du kan ikke forvente at alle andre bare skal sluke din historie rått og ikke stille noen spørsmål. Med den utålmodigheten og kvalmen du viser, ville dog jeg som selger vært ekstremt rask med å få gitt deg pengene tilbake så jeg slapp å ha noe som helst mer med deg å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Syphilitic Sonja Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Du kan i det minste sette deg inn en side av saken før du uttaler deg, det passer ikke særlig bra å fremstå som så uvitende som deg. Derfor foreslår jeg at du leser mitt første innlegg hvor selger bedyrer at han skal betale pengene i banken på mandag, før du skriver flere innlegg her. Du har allerede stemplet personen som svindler. Dersom du faktisk er sikker på din påstand, er politiet neste stopp for din del. Svindel er straffbart, og skal anmeldes. Eventuelt kan du bruke litt logikk, og vente. Du sier jo selv at du ikke husker om personen i det hele tatt hadde kontonummeret ditt. Siden han har fått penger av deg, tenkte han kanskje at han hadde kontonummeret tilgjengelig, men fant ut at han ikke hadde det allikevel. Da måtte han i så fall vente til du sendte det. Etter å ha ventet en uke er du ute med beskyldninger om kriminelle forhold mot en navngitt person. Du kan ikke forvente at alle andre bare skal sluke din historie rått og ikke stille noen spørsmål. Med den utålmodigheten og kvalmen du viser, ville dog jeg som selger vært ekstremt rask med å få gitt deg pengene tilbake så jeg slapp å ha noe som helst mer med deg å gjøre. Snakk om å misforstå. Takk for at du snur hele saken på hodet, jeg kan dokumentere hele saksforløpet om ønskelig. Det kan godt hende at du oppfatter denne tråden som at jeg viser kvalme, men det hadde ikke blitt noen sak i det hele tatt om jeg kunne ha stolt på selgeren. Jeg fikk mail fra han for en uke siden hvos han sier han har vært i banken og sendt pengene. Du kan kanskje med dine kunnskaper opplyse om hvilke banker som bruker en uke på en slik transaksjon? Jeg er som privatperson ikke nødt til å anmelde svindel. Det er helt opp til meg selv om jeg velger å ta saken videre til politiet. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Det du har postet er ikke en mail som sier at han har sendt pengene, men at han skal gjøre det neste dag. Det finnes mange muligheter for hvorfor dette ikke har blitt gjort og hvorfor du ikke får svar på mail. Du har tidligere forklart at du har hatt kontakt med noen i familen, har du forsøkt den kontakten igjen før du postet beskyldningene dine her? Å beskylde noen for straffbare forhold med fullt navn på et offentlig forum kan få konsekvenser for deg dersom du ikke har foretatt skikkelige undersøkelser for å kunne dokumentere det faktiske forholdet du beskylder personen for. At du har ventet en uke kan ikke kalles undersøkelser. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Gratulerer for manglende evne til å ta til seg tilbakemeldinger, for snevert syn til å se saken fra flere synsvinkler og for at du tar alt personlig. men det hadde ikke blitt noen sak i det hele tatt om jeg kunne ha stolt på selgeren. Skal du ta det på det nivået så hadde det heller aldri vært noen sak rundt dette hadde kjøper brukt sunn fornuft. Det er nesten månedtlig(i det minste halvårlig) artikler i tabloidavisene hvor det advares mot å være godtroende med forskuddsbetaling. I tillegg reklamerer finn.no for en løsning rundt betalingsgaranti. Å da å allikevel forskuddsbetale utenom er, tja, naivt. Jeg er som privatperson ikke nødt til å anmelde svindel. Det er helt opp til meg selv om jeg velger å ta saken videre til politiet. Du er ikke NØDT til å anmelde det nei, juridisk sett. Men eg vil påstå at vi alle har en plikt til å anmelde svindlere vi kommer over. I det minste rapportere de. Hadde det ikke vært utrolig frustrerende om vedkommende viser seg å ha svindlet titalls personer fra før, men at du blir den første som anmelder og saken blir derfor henlagt? Endret 29. august 2011 av nomore 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Forumet er ingen gapestokk. Flere linker som identifiserte vedkommende har blitt fjernet, i tillegg til et bilde av annonsen. Jeg ber om at informasjon som kan identifisere personen trådstarter handlet med, holdes unna forumet. Trådstarter bør også være forsiktig med å kalle navngitte folk svindlere, spesielt på nettet. Det kan kreve både tid og krefter å fjerne slik negativ informasjon.Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding. 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Jeg har slettet ett innlegg til, da jeg spesifikt skrev at kommentarer på moderering skulle tas på PM. Trådstarter har deaktivert muligheten til å motta meldinger, så jeg blir nødt til å poste dette innlegget. Skru på meldingssystemet og send meg en PM, så tar vi diskusjonen der.Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding. Lenke til kommentar
Rippler Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Spørsmål til TS: Gav du selger pengene via bank, eller cash/paypal etc? Om du overførte via bank så har vel han teknisk sett alt kontonummeret ditt? Han kan jo se hvilket kontonummer han fik x antall kroner fra og hvilken dato og enkelt spore seg tilbake til ditt kontonummer på den måten. Om han ikke har nettbank er dette noe de i hans bank hjelper han med uten problemer. Chash/paypal etc så blir det kanskje litt verre... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Om du overførte via bank så har vel han teknisk sett alt kontonummeret ditt? Han kan jo se hvilket kontonummer han fik x antall kroner fra og hvilken dato og enkelt spore seg tilbake til ditt kontonummer på den måten. Mener senders kontonummer aldri sendes med i overføring, kun avsenders navn og evnt sted Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 I banken min får eg meldinger når kontoen blir kreditert. Der står navn og kontonummer til vedkommende pengene kom fra. Men i en slik sak som dette ville eg ikke ha overført noen penger tilbake uten å fått bekreftet kontonummer av kjøper, evnt bekreftet at samme konto skal benyttes for tilbakebetaling. Lenke til kommentar
Syphilitic Sonja Skrevet 1. september 2011 Forfatter Del Skrevet 1. september 2011 I banken min får eg meldinger når kontoen blir kreditert. Der står navn og kontonummer til vedkommende pengene kom fra. Men i en slik sak som dette ville eg ikke ha overført noen penger tilbake uten å fått bekreftet kontonummer av kjøper, evnt bekreftet at samme konto skal benyttes for tilbakebetaling. Har sjekket min korrespondense med selger og jeg sendte han mitt kontonummer samtidig med at jeg betalte han. Samtidig er det litt av en tilfeldighet at han kontakter meg samme dag som jeg sender han link denne tråden like etter jeg startet den. Nå ser det ut til han har beynt å ordne opp i saken og det er ikke noe som er bedre. Samtidig vil jeg takke "Runar waits for alice" for at han på et meget spinkelt grunnlag kaller enkelte selgere på QXL og Finn for «bekreftede svindlere» selv om han ikke har lest annonsene, da linkene til annonsetekstene er døde. Han baserer sitt utsagn på "Når annonseteksten åpenbart er oversatt med Google Translate, og brukerkontoer blir utestengt, da velger jeg å kalle de «bekreftede svindlere»". Godt gjort når han ikke har tilgang til tekstene, men videre skriver han: "Jeg har ikke lest annonsene selv, men flere som leste de før de ble fjernet påpekte den dårlige grammatikken og åpenbare falskheten". Enda bedre gjort da trådene er fra mars 2010. Ikke dårlig å huske teksten i flere annonser i nesten 18 måneder. Jeg kan selvsagt dokumentere hans utsagn ved hjelp av mails. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 1. september 2011 Del Skrevet 1. september 2011 Da har du vel kanskje lært å bruke tomrommet mellom ørene til neste gang du skal gjennomføre en handel via nettet. Lønner seg ikke å rope "ulv, ulv!" så tidlig som du har gjort. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå