MysticoN Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Sitter å vurderer å bygge opp en ny maskin. Blir vel en i5 2500k som cpu, og et "sikkerlig" hovedkort fra Asus. Men er usikker på ram. Lest litt om dette og bør vist velge ram brikker som er testet og kompatible med "mitt" system. Vært litt innom dustin home og ser at de har ram brikker som er spesielt egnet i7 og noen til AMD. Jeg har derimot funnet disse 2 rambrikkene intrisanne: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB) CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) Prisene er så og si lik, er det noe "merkbar" forskjell på CL9 og CL8? Er disse kompatible (regner med det) og fungerer bra med i5 2500k? Regner vel også med det, men er vel lenge siden jeg har kjøpt ram (mine rambrikke har en hastighet på 400Mhz ). Kommer med hoved kort info seinere da jeg er på jobb no Lenke til kommentar
greenman Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 jo lavere CL, jo bedre. dvs at CL8 er slightly raskere enn CL9. Når det kommer til hva som er kompatibelt med i5: alle ddr3 brikker vil være kompatible. men 1.5v brikker er annbefalt av intel. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Forskjell på CL9 og CL8? På papiret? Ja. Merkbar? Nei. Synlig i benchmarks? Ja, kanskje du får nesten hundre poeng bedre CPU-score i 3DMark Vantage (2-3 promille økning i ytelse) Merkbar eller nyttig i spill? Nei. De er kompatible med i5-2500k, det tullet med 1.5V er bare sprøyt. Intel anbefalte 1.5V for forrige generasjon core også, det viktigste er å ha spenningen på QPI/VTT på 1.15V eller høyere om du kjører 1.65V (0.5V eller mindre unna RAM-spenning). Før i tida måtte man sjekke RAM-kompatibilitet med hovedkort, i dag ligger minnekontrolleren på CPU-brikka og RAM-kompatibilitet er for det meste glemt og uinteressant. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Forskjell på CL9 og CL8? På papiret? Ja. Merkbar? Nei. Synlig i benchmarks? Ja, kanskje du får nesten hundre poeng bedre CPU-score i 3DMark Vantage (2-3 promille økning i ytelse) Merkbar eller nyttig i spill? Nei. De er kompatible med i5-2500k, det tullet med 1.5V er bare sprøyt. Intel anbefalte 1.5V for forrige generasjon core også, det viktigste er å ha spenningen på QPI/VTT på 1.15V eller høyere om du kjører 1.65V (0.5V eller mindre unna RAM-spenning). Før i tida måtte man sjekke RAM-kompatibilitet med hovedkort, i dag ligger minnekontrolleren på CPU-brikka og RAM-kompatibilitet er for det meste glemt og uinteressant. godt mulig du har rett i at det er sprøyt. jeg har bare lest det i en artikkel fra intel. men det må jo være en grunn til at de annbefaler 1.5v over andre spenninger? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 godt mulig du har rett i at det er sprøyt. jeg har bare lest det i en artikkel fra intel. men det må jo være en grunn til at de annbefaler 1.5v over andre spenninger? DDR3-spesifikasjonen har alltid vært 1.5V, produsentene har bare ikke giddet å bry seg før nå. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 Takker for alle svar. Ser at det ikke er så mye nytte å komme med hovedkort info i denne tråden. Så siden det er så liten forskjell fra CL8 og CL9 så går jeg for CL9. Fra det jeg leser her kommer jeg ikke til å merke noe særlig forskjell i spill og er litt trangt om pengene no etter ferien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå