Gå til innhold

Oppgradere middels eldgammel PC til fly-simulator? 4-5K Maks

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en noen få år gammel PC som trenger en oppgradering for å følge med i svingene. Jeg er ikke mye til gamer, men jeg vil gjerne kunne kjøre en god flysimulator uten hakking. Tenkte det kan være fint å ha en simulator å teste og øve på ting i under utdannelsen, og da vil jeg helst ha mer enn 5 fps under landing på Gardermoen, hehe :)

Simulatoren blir sannsynligvis Ms Flight Simulator X. Jeg blir også å kjøpe bl.a. PMDG 737NGX, som er noe ressurskrevende. Jeg er mest interessert i å kunne kjøre simmen uten hakking, men jeg trenger ikke 60 fps mens jeg flyr det største flyet til den største flyplassen. Er fornøyd med rundt 25. Det hadde også vært greit å kunne kjøre f.eks. Battlefield 3 på middels grafikk, men det er ikke nødvendig hvis det blir for dyrt.

Jeg har skjønt såpass at når man kjører Ms Flight Simulator så er det Nvidia-GPU og høy CPU-frekvens som gjelder, så det er i den retningen jeg tenker. Jeg er ikke noen overklokker så jeg vil helst ha maskinvare med et godt utgangspunkt. Jeg setter også pris på et skjermkort som er litt stille :p

Dette er PC'en min i dag:

-HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5

-ASUS P7P55D, P55, Socket-1156

-Intel Core i5 Quad Processor i5-750

-Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 (Kit w/2x 2GB XMS3 modules)

-Corsair HX 650W PSU

-Samsung SpinPoint F3 500GB

Et viktig spørsmål er om jeg trenger å bytte HK, eller funker det like greit som noe annet til mitt bruk? Jeg regner i hvert fall med å måtte bytte GPU og CPU, men hva med PSU og RAM? Hvis det blir penger til overs så er også en SSD kjekt å ha Windows'en og spill på.

Når det gjelder hvor mye penger jeg vil bruke så er jeg ikke helt sikker på hvor jeg har plassert meg. Jeg vil helst ikke overstige 4-5000kr, men hvis dere mener at jeg trenger en helt ny PC så må jeg vel det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MS Flight Simulator X er umulig å kjøre på maks med dagens maskinvare, overklokket eller ikke. Har du prøvd å kjøre det på nåværende maskinvare? Du har nemlig en rimelig rask prosessor i utgangspunktet.

Om du skal bytte, er det disse produktene du burde se på:

ASUS P8H67, nytt hovedkort for ny prosessor. Intel er glad i å bytte sokler, dette støtter ikke overklokking.

i5-2500, beste bang4buck til spilling, i tillegg også den nest-raskeste prosessoren du kan få til spill. Ingen overklokkingsmuligheter på denne.

Nvidia Geforce GTX 560 Ti, bra bang4buck Nvidia-kort.

Dette ender nok opp rett over 4000 kr.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg har ikke prøvd FSX på PC'en jeg har nå, men jeg snakket med en som hadde samme oppsett som meg, bare med i5-760, og han var ikke helt fornøyd.

Den prosessoren så veldig flott ut, med gode brukeranmeldelser osv. Tror jeg heller går for i5-2500K, ettersom jeg gjerne vil ha muligheten til å overklokke dersom jeg får anledning til det i framtiden. Det var bare 100kr forskjell med eller uten K uansett...

Skjermkortet så også bra ut. Tror jeg går for MSI sitt kort, da kjølingen på den har fått skryt ikke minst for å være stille.

Men ang. hovedkort så er jeg fremdeles litt usikker. Jeg har lest litt om ulike chipsets i dag, men det er enda mye som ikke er klart for meg. Men såvidt jeg skjønner så har ASUS P8H67 et H67-chipset, og vil dermed ikke støtte overklokking. Dermed så jeg litt på P67, men her står det på Intel sine nettsider at chipsetet bare støtter RAM på opptil 1333MHz, og jeg vil gjerne kunne utnytte de 1600MHz-brikkene jeg har fullt ut. Jeg har også sett litt på Z68, men her finner jeg HK på komplett.no som støtter RAM opptil 2200MHz, men i chipset-diagrammet på Intel sine nettsider står det kun 1333MHz :hmm:

Noen som har tips til chipset og/eller hovedkort? :)

Lenke til kommentar

Har ikke fått bestilt enda pga. mye å gjøre, men jeg tenkte i hvert fall at jeg også kunne spandere på meg et nytt kabinett siden mitt nåværende Antec Three Hundred kanskje støyer litt mer enn jeg liker.

Jeg har sett gjennom en god del kabinetter på komplett, datakjeden og hw.no, men jeg finner liksom ikke akkurat det kabinettet jeg ønsker meg.

Jeg har sett en del på Cooler Master Silencio, og dette hadde egentlig vært tilnærmet perfekt dersom det hadde vært en vifte i taket. Jeg har en CoolIT ECO A.L.C. som jeg frykter kan bli vanskelig å plassere i dette kabinettet, fordi den nok må monteres framme ved å fjerne noen harddiskbrønner. Pluss for integrert SD-kortleser.

Jeg så også litt på Bitfenix Survivor, som virker som et praktisk og fint kabinett. Noen som har erfaringer med dette? Det ser litt trangt ut inni, men jeg kommer sannsynligvis ikke til å fikle inne i PC'en før neste oppgradering om et år eller noe uansett.

Finnes det andre kabinetter som jeg har oversett? Kabinettet bør ha USB 3.0 i front, minst tre 5,25"-brønner (to brønner hvis det er integrert kortleser), være stille og ha nok vifteåpninger til at jeg får plassert CoolIT'en fornuftig. Har egentlig ikke lyst til å overstige 1500kr for et kabinett, men hvis det finnes noe bra så kom med det :p

EDIT: La til lenker på kabinettene.

Endret av mariu1519
Lenke til kommentar

Alright. Takk for hjelpen! Jeg har lært litt mer om hovedkort og andre ting her som har vært til god nytte :)

Jeg tenker at jeg gladelig overskrider budsjettet med ca. 500kr, og går for handlelisten nedenfor. Er det noen åpenbare "feil" her, eller er det bare å kjøre på?

ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155

MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

Intel® Core™ i5-2500K

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Logitech Wireless Mouse M325

Arctic Silver Ceramique kjølepasta

Harddisk og RAM (Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9, oppgraderer de en annen gang) har jeg som sagt fra før.

Begynner å glede meg til dette her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...