Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkoholproblemer?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er dette et tegn på at jeg kan være alkoholiker? :(

- Kan ikke slutte å drikke etter første glasset. Må ha mer.

- Bruker mer penger enn planlagt, blakket meg senest igår.

- Gjør merkelige ting og dummer meg ut.

- Drikker alkohol på morgenen når jeg er fyllesyk, blir mye bedre da.

- Var beruset på skolen en gang før jeg hoppet av.

- Har nesten banket opp mora mi i fylla. Heldigvis kan vi flire av det idag...

- Må jeg være edru en helg av en eller annen grunn, så blir jeg deprimert og urolig.

- Sug etter alkohol, ser ikke noe galt med drikking i ukedagene.

Dette er hva jeg kom på i farta, jeg er redd for at jeg har fucked opp livet mitt...Hva tror dere? Er 21 år.

Postet av anonym: 56baf2f27f88ae9ed9591356fade1f66

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er I alle fall på god vei! det kan jeg si, kjenner igjen tendensene fra min far, og mange på hans side av slekta, de tegnene som stikker ut som faretegn her for meg er:

- Drikker alkohol på morgenen når jeg er fyllesyk, blir mye bedre da.

- Må jeg være edru en helg av en eller annen grunn, så blir jeg deprimert og urolig.

- Sug etter alkohol, ser ikke noe galt med drikking i ukedagene.

Å reparere fører ALDRI, A-L-D-R-I med seg noe godt og det er der snøballen starter å rulle, tro meg, jeg har sett kamerater på min alder starte slik, jeg ser hvordan slektninger har holdt på så lenge jeg husker inkludert pappa, og jeg unner ikke deg det helvette alkoholproblem innvolverer, og jeg unner ikke dine nærmeste det.

pappa var på det stadiet at han ikke kunne gå på jobb om morgenen uten minst en halv liter brennevin, og han kjørte bil, med passasjerer inkludert familien!

på 18års dagen min bøtta han i seg en flaske sprit før vi skulle ut å spise, når mamma parkerte bilen utenfor restauranten 5 min senere var han ikke i stand til å holde beina under seg.

vi kjørte hjem og dumpa han i gangen, hverken jeg, mamma eller søstersen brydde oss lengre, og vi gikk ut å spiste middag og forsatte kvelden.

men heldigvis var den kvelden det som skulle til for å få pappa til å gi opp, men han var på det stadiet at han ikke innså at det var han som hadde et problem, det var alle andre sin feil.

pappa har vært tørrlagt i snart 4 år nå, ikke smakt en dråpe siden 18års dagen min. men det jeg da vil fram til er at seriøs alholisme er noe du ikke vil utsette deg selv for eller de du er gla i, det er fult av muligheter til å få hjelp så seriøst oppsøk noen nå, selv om det ikke behøver å være at du roter deg så langt nede så er faretegnene der!

og om det er sånn at du er alkoholiker så er det ikke så ille som du skal tro å være avholds :)

pappa er med på selskap, fester, han arransjerer krabbefester hos oss flere ganger i løpet av en sommer, vet ikke om alkoholisme kommer av arv eller miljø selv så drikker jeg men alltid i bakhodet at jeg kan havne på det samma kjøret.

pappa fikk utrolig mye hjelp fra Anonyme Alkoholikere og takket være de og det faktumet at han er sta som et esel kom han seg tilbake på beina.

så prøv å ta kontakt med AA eller rustelefonen og lykke til :)Postet av anonym: fd130648528fdbe7b78b70ae4cf3e1f0

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS: Du har ganske sikkert utviklet alkoholavhengighet og du står i fare for å påføre deg selv flere alvorlige sykdommer og dårlig livkvalitet, og dine nærmeste mange sorger og bekymringer. Det kommer med all tydelighet frem i posten over at alkoholisme er en sykdom som ikke bare rammer den avhengige, men hele nettverket rundt.

Det kan du endre på ved å søke hjelp. Ingen kan slutte å drikke for deg, det må du gjøre selv. Du kontakter først fastlegen din og forteller de opplysningene som du har postet her, og legen vil hjelpe deg videre i behandlingsapparatet. Du er enda ung og du kan få et godt liv om du tar tak i problemene dine straks.

Mange med alkoholavhengighet har stor nytte av kontakt med AA. De gjør mange plasser en stor innsats for å hindre tilbakefall, og stiller opp og støtter i vanskelige faser.

Med vennlig hilsen

Dag

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg for min del føler meg ikke som en alkoholiker, men kjenner meg igjen på alle punkter. Jeg føler at det er ok fordi kompisene mine gjør akkurat det samme, men å lese det her får meg litt til å tenke. Det må jo være gruppealkoholisme? Ihvertfall nå i det siste har jeg har drukket Torsdag, Fredag, Lørdag og Søndag å sitter nå fyllesyk og jævlig på ett hotellrom.

Jeg tror eneste grunn til at jeg kan være nedstemt i helga er fordi kompisene mine drikker og da blir jeg sittende uten noe å gjøre. Hvordan er det med deg? Er det mangel på ett alternativ eller suget etter alkohol som gjør det?

Edit: okei ikke alle punkter da, men neste =D

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Hei

Det er ingen entydig definisjon på alkoholisme, for det er glidende overganger mellom bruk, skadelig bruk, misbruk og avhengighet.

Det er få kroppslige kjennetegn, men en rekke psykologiske. Om man skal diagnostisere drikkingen som misbruk og eller som avhengighet vil ofte være et skjønnsspørsmål, men de fleste fagfolk er enige om at toleranseøkning (at man må drikke mer for å bli like full) og abstinenssymptomer (kroppen og psyken reagerer med sterkt ubehag når en ikke får alkohol) er sikre tegn på avhengighet.

Videre kreves det at drikkingen skaper problemer sosialt, i jobb/skole eller i forhold til straffeloven.

Her er en link til de som vil lese mer: http://nhi.no/livsstil-og-helse/livsstil/alkohol/alkoholisme-symptomer-14161.html

Hilsen

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...