Gå til innhold

GeForce GTX 560 Ti vs. Radeon HD 6870

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i ferd med å lete fram deler til en ny PC jeg skal bygge, og nå har jeg kommet til skjermkort og prosessor. Her har jeg dessverre ikke så stor formening om hva jeg bør velge, da jeg ikke har fulgt så nøye med på maskinvarefronten den siste tiden. Jeg har imidlertid fått følgende to anbefalinger som ser ut til å stemme greit med det pris- og ytelsesområdet jeg har sett for meg.

Intel/GeForce:

Asus GeForce GTX 560 Ti 1GB

Intel Core i5 2500 (K)

AMD/Radeon:

Asus Radeon HD 6870 1 GB

AMD Phenom II X4 980 Black Edition

Både ytelses- og prismessig ser det ut til at Intel/GeForce-kombinasjonen ligger litt over AMD/Radeon-kombinasjonen. Jeg ser ikke noe problem i dette, men jeg er dog usikker på om jeg har behov for denne ekstra ytelsen. Jeg ønsker at maskina skal kjøre spill som "StarCraft II" og "Mass Effect 2" uten problemer, og uten å skru ned kvaliteten på grafikken. Jeg kunne også tenke meg å kjøre "Mass Effect 3" tilsvarende. Maskina kommer nok ikke til å brukes så mye til spill utover dette. Videre kan det nevnes at jeg hverken har planer om å overklokke eller styre unødvendig med drivere. Mine spørsmål til forumet er derfor:

1. Er det stor forskjell på de to forslagene?

2. Er Intel/GeForce-kombinasjonen unødvendig kraftig til mitt bruk, eller er det kun en liten margin som kan være nyttig å ha?

3. Jeg har hørt at Intel helst bør kombineres med Nvidia-modeller, og at AMD helst bør kombineres med ATI-modeller; stemmer dette?

4. Har begge skjermkortene gode drivere til Linux Mint og Ubuntu?

Svar mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel/GeForce:

Asus GeForce GTX 560 Ti 1GB

Intel Core i5 2500 (K)

AMD/Radeon:

Asus Radeon HD 6870 1 GB

AMD Phenom II X4 980 Black Edition

1. Er det stor forskjell på de to forslagene?

2. Er Intel/GeForce-kombinasjonen unødvendig kraftig til mitt bruk, eller er det kun en liten margin som kan være nyttig å ha?

3. Jeg har hørt at Intel helst bør kombineres med Nvidia-modeller, og at AMD helst bør kombineres med ATI-modeller; stemmer dette?

4. Har begge skjermkortene gode drivere til Linux Mint og Ubuntu?

Ja. i5-2500k er en langt bedre prosessor enn AMD Phenom II X4. Den eneste Phenom II-prosessoren som er verdt å kjøpe til spill er X4 955 BE, alle andre er overpriset og Intel har bedre alternativ.

Starcraft er ofte mest avhengig av CPU-ytelse, og ryktene tilsier at i5-2500k vil i ekstreme tilfeller være fire ganger raskere. Mass Effect 3 vet jeg ikke hvordan er bygd opp og hvor mye det vil kreve, men disse har pleid å kjøre best på Nvidia-skjermkort.

Dette stemmer ikke, du har helt fritt valg her. Entusiaster kobler oftest Intel-prosessorer opp mot Nvidia-skjermkort fordi disse to merkene har de beste modellene på markedet, men det er ingenting som er virkelig galt eller problematisk ved å koble opp en Phenom II X4 med et Nvidia GTX 560 Ti eller Intel med et AMD Radeon HD 6870.

Nvidia har vel best Linux-støtte etter det jeg forstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...