Gå til innhold

Skal kjøpe spill-pc til 40k - Handle nå, eller senere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei jeg vil kjøpe meg en gamer pc som jeg vil byge selv men er det lurt å kjøpe den nå eller burde jeg kjøpe den i 2012 prisen på pcen 35000kr-45000kr

Er du seriøs? Hva skal du med så kraftig PC?

Men ja:

* E-ATX hovedkort: 2500,-

* 2600K: 2500,-

* 16GB RAM: 1000,-

* 2x GTX590: 11000,-

* Stort, bra kabinett: 4000,-

* Vannkjøling: 5000,-

* PSU: 1500,-

Og man er kjapt oppe i 27000,-. Så skal man ha 2-3 skjermer av bra kvalitet til minst 2500 per skjerm, kanskje dedikert lydkort eller helst en ekstern USB DAC/Amp med godt headsett til 5000+, mus og tastatur til minst en tusenlapp, etc.

Da er det oppe i 40000,- allerede, og enda er det ikke fakturert inn noe lagringsmedier som SSD/HDD i RAID eller BD/DVD.

Lenke til kommentar

* E-atx motherboard : 2600,-

* Psu: 1400,-

* 2500K: 1700,-

* 8GB 1600mhz RAM: 800,-

* GTX590: 5500,- (2x580: 7000,-)

* Haf x: 1700,-

* Vannkjøling: 3000,-

* PSU: 1500,-

* SSD 250Gb (systemdisk): 4500,-

* 2x Spinpoint F3 1TB: 900,-

* Windows ultimate: 2800,-

* 3x BenQ 24" full HD skjermer: 4800,-

* G400 mus: 350,-

* G19 tastatur: 1300,-

* Razer Megalodon: 1500,-

* Dedikert lydkort: 1500,-

Total: 35850 + ca 300kr i frakt = 36.100,-

Nå kan du jo senke det lett ned til 33.000,- ved å velge en 120 gb SSD systemdisk :)

Her har du over 2TB harddisk plass til alt av filmer og musikk ting du måtte ønske.

Godt av utstyr og noe dilldall som jeg la til.

Hvis du virkelig skal gå for det, så håper jeg virkelig du vet hvordan man setter sammen en pc, inkludert vannkjøling?

Pcer utvikler seg såpass fort, at det er egentlig bare å kjøpe, fordi skal du vente til neste gen kommer så ender du med å vente i evigheter, fordi det er alltid noe rett rundt hjørnet. Anbefaler å sette sammen en pc til 20k og så oppgradere etter behovet som kommer med tiden.

Dessuten så trenger du ikke mer prosessor kraft en et OC 2500k, hvis du ikke driver med noe alt for krevende i tilegg til spill? :)

Hvis du ikke har noen deler fra før, så vet jeg ikke hvorfor du plutselig hopper på med en pc til 35k-40k, men det for være opp til en sjæl.

Microplex.no

Komplett.no

Lenke til kommentar

Skal man ha så mye vannkjøling så kjøper man ikke HAF-X, da kjøper man en Case Labs M8 eller en Mountain Mods U2-UFO eller større (begge produsentene lager større kabinetter også, og MM lager mindre).

Man kjøper heller ikke BenQ skjermer når man første skal legge så mye penger i ting, da kjøper man heller 2 skjermer av bedre kvalitet.

Og lydkort til 1500,- er jo som å kaste penger i vannet. Da kjøper du heller en ekstern USB DAC, som f.eks. en MavAudio TubeMagic D1 eller lignende.

Men ja, dette er ikke PC-bygging for nybegynnere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For 40k spiller det ingen rolle om du kjøper nå eller neste år,du vil uansett få alt til halv pris om 12 mnd og se på det som galskap om tre år. Ingen vits å vente, kommer konstant ut bedre ting likevel. Men kanskje en ide å spare 10k fra budsjettet nå, så har du til litt oppgradering om 6 mnd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Vhaarr, Det med kabinett er vel opp til en hver :) Og hvor stor vannkjøling du har tenkt deg og, jeg har personlig aldri begitt meg ut på vannkjøling da jeg ikke har behovet for å OC så sykt mye. Så egentlig vet jeg ikke hvor stor plass man trenger. Mener å sett noen med haf X og vannkjøling tidligere på et lan, men kan hende jeg har sett feil :)

Med ekstern lydkort var det egentlig noe sånt jeg siktet til :) Bare vet ikke helt hva det heter da det går langt utenfor mitt område :)

2 bedre kvalitets skjermer er jo "verre" når vi skal spille da? Da ender du med f.eks i fps spill med siktet mellom skjermene og ser egentlig ikke helt hva du sikter på. BenQ er ikke de beste skjermene der ute, men de duger for de fleste :) Men så virker ikke han her, noe særlig ut som han vil være som de fleste, så vedkommende kjører vel for noen bedre skjermer :)

Bare sier det ut i fra egen erfaring at 2 skjermer er ille å spille fps spill på. Enten 1 skjerm eller 3 er min mening

Lenke til kommentar

@Vhaarr, Det med kabinett er vel opp til en hver :)

Klart det er, men de kabinettene jeg lenket til er de beste.

Og hvor stor vannkjøling du har tenkt deg og, jeg har personlig aldri begitt meg ut på vannkjøling da jeg ikke har behovet for å OC så sykt mye. Så egentlig vet jeg ikke hvor stor plass man trenger. Mener å sett noen med haf X og vannkjøling tidligere på et lan, men kan hende jeg har sett feil :)

Skal man kjøre 2x GTX580 og en 2600K overklokket så må man opp i 2 eller flere 360 radiatorer - ihvertfall om man vil kjøre viftene på en noenlunde rimelig RPM. Og da er det bare disse store, gode kabinettene som har plass til det. HAF-X er bra kabinett men det er ikke stort nok.

Et annet valg er Little Devils kabinetter, som er tårn-faktor men fremdeles har plass til store radiatorer i bunnen, f.eks.

2 bedre kvalitets skjermer er jo "verre" når vi skal spille da? Da ender du med f.eks i fps spill med siktet mellom skjermene og ser egentlig ikke helt hva du sikter på.

Ah, ja det er godt poeng.

Lenke til kommentar

temjin 07 eller 11 er også noen muligheter...

Joda, jeg kan jo liste opp alle kabinettene som støtter 2x 360-radiator eller større med modding.

Men såvidt jeg forstår har ikke TS peiling, og da er det greit med kabinetter som fungerer rett fra produsenten.

Uansett er Case Labs sine kabinetter helt fantastisk gode, hvorvidt man skal kjøre vannkjøling eller ikke.

Du kan jo se litt på denne

, som varer i rett under 1 time (!).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drev å tenkte på oppsett med kun et gtx 590 kort jeg :) Da jeg vet det kjører bf:bc2 med 3 sånne benq skjermer med alt på max :) med helt grei framerate :)

Da som nevnt, så har jeg aldri begitt meg ut på vannkjøling, så du har nok sikkert rett i det med kabinettet :) Normalt så settet jeg meg ikke inn i diskusjoner der vannkjøling er i bildet, men denne var bare litt fristende da det virket som om TS ikke er guruen her inne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...