Gå til innhold

CPU og "HD0" blir utrolig varm?

Ferdizz

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp bygget ny pc og tenkte jeg skulle sjekke cpu temperaturen... Lastet ned SpeedFan og da ser jeg at cpu'en ligger på 85C og "HD0" har en temperatur på 128C?! Dette må være feil, for det er ikke antydning til noen problem når jeg kjører pcen.

Prosessoren er btw en i7 2600K og jeg har ikke stillt på noen instillinger, bare installert driverne.

Her er et skjermbilde fra Speedfan:

capturemvb.png

Kan noen si meg hva som skjer :p?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

128C er typisk verdi for en ikke-tilkoblet sensor.

Speedfan har det også med å bomme på verdiene på mange HK.

Korrekt - HD0 er nok bare en feillesning av sensoren. 128 er en "null" avlesing i mange tilfeller der sensoren rett og slett ikke avleses og det sendes av en standardverdi av en eller annen grunn.

For CPU så virker dette unnormalt høyt dersom det er idle temperatur. Jeg annbefaler "realtemp" for å avlese sensoren fra CPU riktig. Speedfan har en tendens til å bomme her og der avhengig av hovedkort og jeg ville ikke tatt dens avlesninger for god fisk dersom de er merkelige som i dette tilfellet.

-Stigma

Lenke til kommentar

128C er typisk verdi for en ikke-tilkoblet sensor.

Speedfan har det også med å bomme på verdiene på mange HK.

Korrekt - HD0 er nok bare en feillesning av sensoren. 128 er en "null" avlesing i mange tilfeller der sensoren rett og slett ikke avleses og det sendes av en standardverdi av en eller annen grunn.

For CPU så virker dette unnormalt høyt dersom det er idle temperatur. Jeg annbefaler "realtemp" for å avlese sensoren fra CPU riktig. Speedfan har en tendens til å bomme her og der avhengig av hovedkort og jeg ville ikke tatt dens avlesninger for god fisk dersom de er merkelige som i dette tilfellet.

-Stigma

Med både Speedfan og Speccy fikk jeg ca 85C på prosessoren, men med "realtemp" fikk jeg opp maks 45C (gjennomsnittlig på 38-40). Så da kan jeg vel bare ta det med ro og satse på at de to andre programmene har feil :)?

Lenke til kommentar

Med både Speedfan og Speccy fikk jeg ca 85C på prosessoren, men med "realtemp" fikk jeg opp maks 45C (gjennomsnittlig på 38-40). Så da kan jeg vel bare ta det med ro og satse på at de to andre programmene har feil :)?

Hvis "distance to TJ-max" avlesningen i Realtemp er ca 55-60 ved samme tidspunkt så skal det stemme ja.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...