festen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Men de fleste bilforhandlere vil tape penger i en slik sak, og det går ihvertfall utover min egen forventning. Såfremt det blir reparert på en ordentlig måte og eier har en erstatningsgjenstand i reparasjonstiden så er det mer enn godt nok. edit: Ihvertfall iht. lovverket, samt etter mine egne prinsipper. Skulle han krevd en ny bil om noen kjørte på han i samme periode? Nå er ikke bilen lenger skadefri, dvs et verditap for kunden helt uavhengig av hvor god jobb de gjør (tror du de bruker sparkel på bart metall? det tror jeg), derfor er ikke ny bil eneste alternativ, de kunne også betalt en passende kompensasjon. Det er ingen stor skade, slik at de fleste bilselgere hos en forhandler ville trolig holdt kjeft om skaden uansett og ikke redusert innbytteverdien, men for noen som ville selge bilen privat kunne det bety et verditap proporsjonalt med størrelsen på skaden dersom deler av bilen var om-lakkert. Det er en stor prinsipiell forskjell på om noen skader bilen din ute i trafikken, eller om forhandleren din skader den under det som er en garantireparasjon når bilen er 2 mnd, forhandleren må kunne forventes å yte litt mer. Endret 6. september 2011 av festen 1 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Såfremt reparasjonen er utført godt så vil ikke dette trekke ned salgsverdien, og ved et salg skal man kun opplyse om tidligere større skader. Om bilen selges om 3 år så kan jeg aldri tenke meg at denne skaden vil utgjøre et tap ved salg av bilen, men det er ikke noe vits å diskutere dette lenger, vi er uenige, og det finnes juridisk sett ikke noe grunnlag for at han skal få en ny bil, så det blir opp til hver enkelt å vurdere utifra sine egne prinsipper. Jeg kan i alle tilfeller aldri tenke meg at forhandler kommer til å gi en ny bil, men det kan jo hende jeg blir overrasket. Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Det med tidligere større skader (der de kan holde kjeft så lenge bilen ikke har vært i jigg) er noe useriøst tull bransjen selv har funnet på, i Tyskland er de langt mer seriøse. Det bør være mulig å gå til en forhandler uten å kjøpe en bil med tidligere skade. 1 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Igjen, det er noe du personlig mener. Hvorfor er det noe useriøst tull, går utifra at du vet hvor mange selvstendige aktører det finnes i bilskadebransjen, hadde bilforhandlerne måttet godta heving om det hadde vært en mindre skade på en bil som var reparert utenfor deres forhandlerkonstellasjon så ville vi fått svært mange som nektet å ta inn innbyttebiler med bakgrunn i at man ikke visste hele historikken på bilen. Har du en forestilling om at alle biler som er tidligere skadet ikke er korrekt reparert og begynner å ruste når du kjøper bilen? Men som sagt, liten vits å diskutere dette videre, vi har forskjellige standpunkter og får heller enes om å være uenige. 2 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 JEg lurer egentlig på hvor saken står nå, jeg... Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Det spiller ingen rolle hvor god jobb et verksted har gjort, verditapet er jo en direkte konsekvens av størrelsen på skaden i forhold til bilen sin alder og verdi før skade. Har du en relativt ny bil til 400000 og den har en skade for 70 tusen kroner er det klart du får et verditap på minst 20 tusen mener jeg. 1 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Har du noe som kan underbygge denne påstanden? 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Disse kravene om ny bil eller kompensasjon er jo helt ville! Ja, det er surt. Ja, man skulle ønske det ikke hadde skjedd. Men likevel: Bilen blir reparert etter produsentens anbefalinger. Produsenten sitter med risikoen ift rustgarantier og andre garantier, så er det bra nok for dem bør det være bra nok for bileier. At en slik (mindre) skade skulle automatisk medføre et verditap, som man som bruktbilselger/kjøper skal kunne gardere seg mot er akkurat som å kreve at man ved kjøp/salg skal finregne på hvor flink man er til å bruke clutchen, hvor hardt man bremser, hvor hullete vei bilen har kjørt på, hvor langt man har kjørt med tilhenger og hvor tung den var, hvor ofte man har vasket og polert bilen, om sjåføren har svettet unormalt mye på ryggen og alle andre sånne ting som er umulig å måle, men som de fleste sikkert gjerne ville foretrukket å ligge i "riktig" ende av skalaen på.. 2 Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Har du noe som kan underbygge denne påstanden? Hvis bilen ble kjøpt under forutsetning av at den var skadefri måtte nok selgeren tatt bilen tilbake, eller gitt en rabatt i den størrelsesorden jeg nevnte. Den hadde blitt veldig tungsolgt i markedet. Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 At en slik (mindre) skade skulle automatisk medføre et verditap, som man som bruktbilselger/kjøper skal kunne gardere seg mot er akkurat som å kreve at man ved kjøp/salg skal finregne på hvor flink man er til å bruke clutchen, hvor hardt man bremser, hvor hullete vei bilen har kjørt på, hvor langt man har kjørt med tilhenger og hvor tung den var, hvor ofte man har vasket og polert bilen, om sjåføren har svettet unormalt mye på ryggen og alle andre sånne ting som er umulig å måle, men som de fleste sikkert gjerne ville foretrukket å ligge i "riktig" ende av skalaen på.. Jeg er helt uenig, reparerte karosseriskader stiller i en helt annen kategori enn mer vanlig slitasje, hvis det i tillegg er reparert utenfor merkeverkstedet, som du jo ikke vil vite noe om dersom du kjøper en bruktbil hvor selgeren ikke regner det som en større skade har du jo heller ingen rett til å få dekket eventuelle problemer på rustgarantien til produsenten. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Kjenner noen som kjøpte et splitter nytt hus. Huset var bygget dårlig, og det var problemer med grunnmur og grunnarbeid. Resultatet var hellende gulv, dører som går igjen av seg selv etc. Snekkere var inn og jevnet ut gulv, rettet vinduer og dører etc. slik at alt var som det skulle. Likevel er ikke huset 100% riktig, vegger er ikke HELT rette etc. Og selv om det har blitt ganske bra reparert, er dette fortsatt et hus som i utgangspunktet var helt nytt. Vedkommende beskrev kjøpet som å kjøpe en ny bil som veltet rundt på taket under transport, og ende opp med en reparert nybil. Den er nok bra, men den er aldri ny. Jeg er enig i at reparasjon er vel det eneste man kan forvente i en slik sak, men jeg hadde nok likevel satt krav på en ny bil. Ansvaret er 100% til verkstedet! JEG ville ikke godtatt reparasjon av hus eller bil. Det er du selv som må leve med det videre på grunn av noen andres feil. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Korrekt. Og selv om de ikke innfrir kravet ditt skal de få lov til å oppleve at de da mistet en kunde på feilen de gjorde. 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg er helt uenig, reparerte karosseriskader stiller i en helt annen kategori enn mer vanlig slitasje, hvis det i tillegg er reparert utenfor merkeverkstedet, som du jo ikke vil vite noe om dersom du kjøper en bruktbil hvor selgeren ikke regner det som en større skade har du jo heller ingen rett til å få dekket eventuelle problemer på rustgarantien til produsenten. Men det er jo ikke det vi diskuterer her. Hvis du ser på det du lot være å sitere fra mitt innlegg så skriver jeg jo at bilen blir reparert etter de krav og spesifikasjoner som stilles fra produsent. Dermed vil garantien fortsatt gjelde. Produsentene har klare retningslinjer for hvordan bilen skal håndteres for å ivareta lakk- og rustgaranti, og dette, som alle andre garantibevarende/forebyggende arbeider blir (ihvertfall for de merkene jeg kjenner) dokumentert i serviceheftet, enten det er snakk om steinsprut eller andre småbulker. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Men det er jo ikke det vi diskuterer her. Hvis du ser på det du lot være å sitere fra mitt innlegg så skriver jeg jo at bilen blir reparert etter de krav og spesifikasjoner som stilles fra produsent. Dermed vil garantien fortsatt gjelde. Produsentene har klare retningslinjer for hvordan bilen skal håndteres for å ivareta lakk- og rustgaranti, og dette, som alle andre garantibevarende/forebyggende arbeider blir (ihvertfall for de merkene jeg kjenner) dokumentert i serviceheftet, enten det er snakk om steinsprut eller andre småbulker. Det er ikke noe problem med steinsprut skader og slikt, det er mer det at når det gjelder litt større karosseriskader så tror jeg egentlig verkstedet som skal utføre reparasjonen har en umulig oppgave. Uansett hva teorien sier så er min erfaring at reparert ikke blir like bra som nytt og at bytte av clutch ikke kan sammenligning med karosseriarbeid. Jeg er klar over at det her var en mindre skade, men det virket som du prøvde å fremme det prinsippet at det nesten ikke spilte noen rolle uansett hvor stor skaden var bare det var reparert i forhold til produsenten sine retningslinjer, men det er jeg uenig i. En større reparasjon som bytte av girkasse eller motor har jeg ingen problemer med, men karosseri blir noe annet. Den forrige bilen jeg kjenner til var fin og kjøre før skade, etter skade til og med, men etter de hadde hatt den i jigg var det bare noe med bilen som føltes feil. Jeg tror ikke det er noe uvanlig. Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Nå har bilen vært inne på verksted igjen for å få bukt med vibrasjonsstøyen. De bytta ut en del, da det forhåpentligvis skulle fjerne lyden. Jeg skulle hente bilen i går kveld, men til min store forundrelse fikk jeg ikke kjørt den. Det var nå nemmelig oppstått et problem med bremsesystemet ikke ville løses ut, dvs at håndbrekk ikke ville slås av(elektrisk). Jeg fikk noen til å hente meg og kjøre hjem. I morges ringer jeg til forhandler og opplyser om problem (måtte ringe privat siden de ikke har åpent i dag). Jeg ble rådet til å ringe bilberging som skulle hjjelpe til med problemet. Bilberger kom, satte seg i bil og vridde om nøkkel. Nå virket plutselig bilen helt fint.... 20 min seinere står jeg på monter med fullesset bil, og samme feil oppstår igjen. Etter mye banning og irritasjon setter jeg med ned med bilens manual, og finner en prosedyre for manuell utløsing av håndbrekk. Etter 30 minnutters omvridning av et spesialverktøy i bilens bagasjerom, løste bremsen seg ut. Dette er som sagt en nødprosedyre, så jeg måtte kjøre hjem med piping fra bilen og blinkende instrumentpanel.... Vel hjemme ser jeg at bilens bakdel, der hvor den er omlakkert, er ujevn og dessuten full av mikroskraper og tåkete partier. Dette er rett og slett for dårlig, og jeg finner meg ikke lenger i å måtte kjøre rundt i en mangelfull, splitter ny mandagsbil! Og forresten, vibrasjonsstøyen er der fremdeles, med en ny rasling fra bagasjerommet... Endret 10. september 2011 av bokfinn Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Helt utrolig hvor uheldig du er! Bilen er ny, med mange feil og den er solgt av et forhandlerapparat som ikke akkurat oser av seriøsitet. Det å ringe bilberging er greit nok, men jeg synes forhandleren bør ta ansvar. Min anbefaling til deg er å kontakte importøren av bilen, være seg Hyundai Norge, Ford Norge eller hvem enn det er. (aner ikke hva slags bil du har...). Forklar problematikken, og si at du ikke synes situasjonen er holdbar. Bilen har tydeligvis ikke blitt reparert korrekt heller! Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Bilen er av marke som er rangert på topp når det gjelder lite feil og driftssikkerhet... Derfor ble det dette merket. Betalte 360.000 for den, så er ikke noe billig drit. Ledelsen hos forhandleren skal ta opp saken i morgen (da det tidligere bare har vært verkstedet som har håndtert ting) Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Hvordan gikk det? Lenke til kommentar
bokfinn Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Har ikke hørt noe enda... I dag ble leiebilen avskiltet mens jeg var på jobb.... Noen hadde glemt å betale årsavgiften på bilen, fantastisk! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Du har tidenes flaks med bedritne forhandlere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå