Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkeverksted kræsjet bil på garantiservice, hva skjer?


bokfinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først så må jeg si at jeg forstår at det føles urettferdig, men jeg tror ikke du kommer noen vei. Jeg var like fortvilet da en idiot kjørte i ræva på meg ifjor vinter ikke så lenge etter jeg hadde kjøpt helt ny bil, det som er spesielt ergerlig er jo at det ikke er din feil, men allikevel blir du påført et tap uten å annet enn en reparert bil tilbake, men er egentlig ikke dette nok?

 

Jeg måtte slå meg til ro med at merkeverkstedet reparerte skaden iht. gjeldende anvisninger fra produsent og at dette ble gjort på en skikkelig måte.

Det eneste jeg kan gjøre er å følge med på skadeområdet og om det har skjedd noen merkbar forandring; reklamere på dette.

 

Har det ikke begynt å ruste innen 5 år, så tror jeg faktisk ikke du har noe problem.

 

Når det gjelder det juridiske så er det eneste jeg kan tenke meg er at det er håndverkertjenesteloven som regulerer skader påført av tjenesteyter.

 

 

§ 29. Annet erstatningsansvar.

(1) Reglene i § 28 gjelder tilsvarende dersom ting eller eiendom er påført skade mens den var i tjenesteyterens varetekt eller for øvrig under tjenesteyterens kontroll.

(2) For tap ellers i forbindelse med tjenesteoppdraget som ikke er en følge av forsinkelse eller mangel, er tjenesteyteren ansvarlig når tapet skyldes feil eller forsømmelse på tjenesteyterens side.

 

§ 30. Ansvarets omfang.

(1) Erstatningen skal svare til det økonomiske tap forbrukeren har lidt (utlegg, prisforskjell, tapt arbeidsfortjeneste, tingskade m.m.). Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av forholdet.

(2) Forsømmer forbrukeren å begrense tapet gjennom rimelige tiltak, må forbrukeren selv bære den tilsvarende del av tapet.

(3) Ansvaret kan settes ned dersom det vil virke urimelig for tjenesteyteren ut fra størrelsen av tapet i forhold til det tap som vanligvis oppstår i liknende tilfelle, og ut fra tilhøva ellers.

(4) Erstatningsreglene i kapitlet her gjelder ikke for tap i ervervsvirksomhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg hadde krevd ny bil. Hadde ikke godtatt noe annet.

Man må ha et juridisk grunnlag for å stille et slik krav. Hvor finner du dette?

Lenke til kommentar

Noe som er kjendt er at nybilprisene til dels har gått ned, men kostnadspress og inflasjon i Norge har likevel ikke gjort at det kommer kundene til gode. På enkelte modeller selv i prisklassen under 250 tusen kroner kan det ligge en fortjeste opp mot 100 tusen kroner som naturligvis deles mellom forhandler og importør. Gjelder spesielt merker hvor garantiordningene er spesielt gode. Fortjenesten i å selge en hyundai er åpenbart større sammenlignet med å selge en skoda. Marginene mellom det en bil koster og det en forhandler selger den for har økt. Det ser ikke ut som en forhandler gidder å gjøre en transaksjon dersom det ligger mindre enn 40 tusen i fortjeneste, men helst mer, spesielt på merker med et lavt volum på salget. Derfor tror jeg det kan bli en kompensasjon.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvordan regner du ut at bilimportør og -forhandler har opp mot 100.000 i fortjeneste på en bil til 250.000? Det er ettermarked, service og salg av tilbehør som gir gode marginer, ikke bilsalget.

Lenke til kommentar

Hvordan regner du ut at bilimportør og -forhandler har opp mot 100.000 i fortjeneste på en bil til 250.000? Det er ettermarked, service og salg av tilbehør som gir gode marginer, ikke bilsalget.

 

Gjennom å regne ut differansen i pris i ulike markeder og legge på avgifter og igjen se på differansen til utsalgspris i Norge. Jeg antar at importører og forhandlere i disse andre markedene heller ikke selger med tap.

 

Det kan være at det selv med de høye marginene på bilsalg på grunn av kostnadene for hvert salg er slik som du sier.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Haha!

100.000 kroner i fortjeneste på en bil som koster 250.000 kroner?

 

Jeg kan ihvertfall avkrefte at det ikke stemmer.

 

Jeg tror du har glemt at det faktisk koster penger å kjøpe bilen fra produsent, den er jo ikke gratis...

 

For å sette opp et regnestykke på en tilsvarende bil jeg har alle data på.

Pris på bil til forhandler 138.000 kroner, eks.mva.

Pris til kunde er 162.000 eks.mva, så fortjenesten er altså 24.000 kroner, om du ikke får solgt med ekstra utstyr, eller om du leverer gratis vinterdekk.

 

På denne bilen så er det ca 61.000 kroner i avgift til staten, så totalprisen på bilen blir da 263500 inkl.mva.

 

Eventuell frakt og leveringsomkostninger er nok ikke medberegnet da dette varierer fra hvor i landet bilen skal leveres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha!

100.000 kroner i fortjeneste på en bil som koster 250.000 kroner?

 

Jeg kan ihvertfall avkrefte at det ikke stemmer.

 

Jeg tror du har glemt at det faktisk koster penger å kjøpe bilen fra produsent, den er jo ikke gratis...

 

For å sette opp et regnestykke på en tilsvarende bil jeg har alle data på.

Pris på bil til forhandler 138.000 kroner, eks.mva.

Pris til kunde er 162.000 eks.mva, så fortjenesten er altså 24.000 kroner, om du ikke får solgt med ekstra utstyr, eller om du leverer gratis vinterdekk.

 

På denne bilen så er det ca 61.000 kroner i avgift til staten, så totalprisen på bilen blir da 263500 inkl.mva.

 

Eventuell frakt og leveringsomkostninger er nok ikke medberegnet da dette varierer fra hvor i landet bilen skal leveres.

 

Tar du med fortjenesten til importøren kommer du nok minst opp i 55 tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ta et konkret eksempel.

 

Pris i Tyskland ca 87000 kroner netto, med avgifter i Norge, ca 170 tusen, veil fra forhandler 270 tusen. Hvis importøren i Tyskland kjøper den for samme pris som importøren i Norge, og også både importør og forhandler i tyskland tjener penger (regnestykket forutsetter at importøren i tyskland og forhandleren i tyskland ikke tjener 5 øre og derfor går med tap etter utgifter som lønn, lokaler, garantier), derfor vil jeg tro avansen i Norge ikke bare er 100 tusen, men enda mer, om da ikke fabrikken prøver å tyne Norge sammenlignet med Tyskland.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. dette å kreve ny bil.

Selv om bil har vært inne hos merkeverksted, hadde jeg som salgsavdeling nektet å gi ut en ny bil fordi verkstedet hadde ødelagt noe. Hvorfor skal salgsavdelingen dekke uhellet til verkstedet?

 

Verkstedet er ærlig nok til å si til kunden at et uhell har forekommet. Vil tro at mange andre ville sagt minst mulig til kunden, og fikset opp i skaden uten at kunden ble informert.

Lenke til kommentar

Ang. dette å kreve ny bil.

Selv om bil har vært inne hos merkeverksted, hadde jeg som salgsavdeling nektet å gi ut en ny bil fordi verkstedet hadde ødelagt noe. Hvorfor skal salgsavdelingen dekke uhellet til verkstedet?

 

Det er vel ingen som mener at forhandleren skal gi ny bil fordi et verksted et annet sted i landet gjorde en feil. Det er snakk om at det er verkstedet til forhandleren og da går salgsavdeling og verksted for det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha!

100.000 kroner i fortjeneste på en bil som koster 250.000 kroner?

 

Jeg kan ihvertfall avkrefte at det ikke stemmer.

 

Jeg tror du har glemt at det faktisk koster penger å kjøpe bilen fra produsent, den er jo ikke gratis...

 

For å sette opp et regnestykke på en tilsvarende bil jeg har alle data på.

Pris på bil til forhandler 138.000 kroner, eks.mva.

Pris til kunde er 162.000 eks.mva, så fortjenesten er altså 24.000 kroner, om du ikke får solgt med ekstra utstyr, eller om du leverer gratis vinterdekk.

 

På denne bilen så er det ca 61.000 kroner i avgift til staten, så totalprisen på bilen blir da 263500 inkl.mva.

 

Eventuell frakt og leveringsomkostninger er nok ikke medberegnet da dette varierer fra hvor i landet bilen skal leveres.

 

Tar du med fortjenesten til importøren kommer du nok minst opp i 55 tusen.

 

Men fremdeles langt unna de 100.000 kronene du snakket om?

 

edit : Jeg kan ikke avkrefte eller bekrefte noe der, for så nære sitter jeg ikke noe prisforhandlinger, men utifra det jeg vet så får ikke importørene i Europa samme pris, dette er noe som forhandles med fabrikk, samt støttebeløp til eventuell markedsføring, bonuser etc.

 

Men 100.000 kroner i rein fortjeneste er nok litt å ta i, man må også huske på eventuelle avsetninger til garanti/forbrukerkjøpslovsaker, samt evt. gratis tilbehør, kampanjer etc.

 

 

Men poenget ditt med den opprinnelige posten var egentlig...?

 

editedit : Forøvrig så er gjennomsnittlig resultatmargin for bilforhandlere i 2009 1,9%, så det er ikke nødvendigvis SÅ lukrativt å være bilforhandler.

5322.jpg

 

Her kan du også se regnskapstallene for alle Toyota-forhandlerne i Norge.

http://bilnytt.no/files/5345.pdf (for 2009 riktignok, men det finnes ikke nyere oversikter.)

Endret av Hachon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvorvidt bilforhandlerne tjener penger eller ikke har ikke noe med erstatningsgrunnlaget for denne saken å gjøre. Som nevnt over hadde jeg tilsvarende situasjon på min MB(som riktignok er 3 år), og ventet ikke annet enn at verkstedet skulle utbedre skaden på bilen, noe de også gjorde (etter noen purringer). På samme måte hadde jeg, dersom jeg hadde lånt bort bilen til en bekjent som hadde påført samme skade på bilen, ikke ventet at han skulle kjøpe ny bil til meg, men dekke kostnadene mine for utbedring av skaden.

 

Selvsagt er det synd at slikt skjer, men vi snakker om en bruksgjenstand.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo det jeg også spør om, hvor relevansen er, men det blir litt off-topic.

 

Jeg er helt enig med deg, Zanta, og når folk kommenterer at det garantert begynner å ruste og at han skal kreve ny bil så blir jeg litt forundret.

Man må jo forvente at merkeverkstedet reparerer på en skikkelig måte, og godta at bilen blir reparert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men fremdeles langt unna de 100.000 kronene du snakket om

 

Men 100.000 kroner i rein fortjeneste er nok litt å ta i, man må også huske på eventuelle avsetninger til garanti/forbrukerkjøpslovsaker, samt evt. gratis tilbehør, kampanjer etc.

 

Men poenget ditt med den opprinnelige posten var egentlig...?

At de hadde fått nok penger inn på bilen til å yte god service og ta den tilbake, det er da ikke riktig at de ikke skal tape penger når de har gjort en feil på en så ny bil.

Det jeg mener er at Norge er et høykostland, høye kostnader, lave volum, det igjen betyr at det trengs større påslag for å tjene penger. Jeg mente ikke at 100 tusen var typisk, eller at det blir igjen noe særlig av de pengene med de lønns og driftskostnader som finnes, men det er egentlig helt irrelevant hvor det blir av disse pengene. Det som betyr noe er om andre land i EU klarer å selge biler til en mye lavere pris og fortsatt tjene penger, enda prisen på enkelte modeller på markedet i Norge i den prisklassen vi snakker om er 100 tusen lavere kjøpt fra merkeforhandler i Tyskland sammenlignet med merkeforhandler i Norge, selv om jeg ikke mener en slik forskjell er typisk, kan jeg absolutt dokumentere at det finnes (på enkelte modeller).

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt bilforhandlerne tjener penger eller ikke har ikke noe med erstatningsgrunnlaget for denne saken å gjøre. Som nevnt over hadde jeg tilsvarende situasjon på min MB(som riktignok er 3 år), og ventet ikke annet enn at verkstedet skulle utbedre skaden på bilen, noe de også gjorde (etter noen purringer). På samme måte hadde jeg, dersom jeg hadde lånt bort bilen til en bekjent som hadde påført samme skade på bilen, ikke ventet at han skulle kjøpe ny bil til meg, men dekke kostnadene mine for utbedring av skaden.

 

Det er bare tidsaspektet her og omstendighetene som er spesielle. Kunden leverer en 2 mnd gammel bil til garantireparasjon og de roter det til slik. De fortjener å måtte levere kunden en ny bil og selge den andre bilen som en bruktbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men de fleste bilforhandlere vil tape penger i en slik sak, og det går ihvertfall utover min egen forventning.

 

Såfremt det blir reparert på en ordentlig måte og eier har en erstatningsgjenstand i reparasjonstiden så er det mer enn godt nok.

 

edit: Ihvertfall iht. lovverket, samt etter mine egne prinsipper.

 

Skulle han krevd en ny bil om noen kjørte på han i samme periode?

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...