Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkeverksted kræsjet bil på garantiservice, hva skjer?

bokfinn

Anbefalte innlegg

Fikk meg ny (flunka ny) bil 1 juli, og har hatt et så godt som feilfritt bilhold frem til nå.

Siden jeg fikk bilen har det vært en liten vibrasjonslyd fra den ene ventilasjonsutblåsningen på vestre side av rattet.

På torsdag leverte jeg bilen på verksted for å fikse dette på garanti.

Fredag morgen ringer verkstedet meg (som er hos bilbutikken jeg kjøpte bilen fra), og sier at de ikke finner feilen som jeg har beskrevet, men at de samtidig har klart å knuse bakdelen på bilen min (støtfanger knust, baklykt knust, og skjerm bulket) når de skulle kjøre den. 1 ukes verkstedopphold med omlakkering må til. Som følge av dette måtte jeg låne en 2001 bil som lukter røyk og som ikke har blitt vasket siden sikkert 07.

Hvordan er mine rettigheter ift ombytte osv? Bilen jeg får tilbake fra rep, vil den ha verditap som følge av at dette? Hva kan jeg kreve/bør jeg kreve iht til forbrukerloven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør du ordne deg skikkelig hjelp ja.. En ting er helt klart, og det er at bilen blir aldri som ny igjen, og du vil få et verditap etter en skade.. Om bilen har metalic lakk, så er skal det godt gjøres at dette ikke blir synlig.. Lakken kan se ganske lik ut i starten, men etter en stund vil du se tydelig forskjell.. Kun en hel lakering av bilen vil dekke det, men fortgjort å gjøre en dårlig maskering, som avslører at bilen har vært omlakkert..

Du bør få en skikkelig kompensasjon for dette uhellet..

Verkstedet er jo forsikret, og forsikrings selskapet kan bli vanskelig.. de elsker å trekke ut tiden og være direkte vansklige for å slippe å dekke mer enn nødvendig..

Så skaff deg noen som har god peiling på slike saker.. Snakk også med ditt eget forsikrings selskap (de kan hjelpe deg mye, om ikke det er samme selskap som verkstedet har.. )

Lykke til iallefall..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jævla Døgenikter på det verkstedet. Hvordan i allverden har de klart å smashe hele bakenden på en splitter ny bil ?

Hva hadde de ut på veien i din bil å gjøre i det heletatt ? sjekke vibrasjonslyden i ventilasjonsutgangen ?

Husker en lignende episode for et år eller 2 tilbake , der verkstedet hadde tjuvlånt en bil som var på service og totalvraket den, finner ikke igjen artikkel, men skal lete litt.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis samme forsikringsselskap som verkstedet, da jeg kjøpte forsikring gjennom forhandler. Skal ringe forbrukerrådet seinere og høre om de kan hjelpe, for jeg er selvsagt ikke medlem av naf...

På vei til jobb i dag fikk lånebilen motorstopp, noe som resulterte i at jeg misset toget og kom for seint på jobb!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min 08 MB var inne på merkeverkstedet til garantirep i april, og da skadet de støtfangeren bak ved å rygge på noe inne på verkstedet (selv om bilen har ryggesensor). Etter 3 måneder fikset de dette uten kostnader for meg, og jeg fikk leiebil så lenge.

Lenke til kommentar

Enig med festen. Det er enklere for selger å ta tilbake bilen og selge den på nytt med det aktuelle verditapet, enn det er for deg(eller noen andre) å kalkulere det aktuelle verditapet på bilen forårsaket av uhellet. Spesielt ikke når den er såpass ny.

Spørsmålet er naturligvis om selger/forsikringsselskapet er enige i dette.

Så få juridisk hjelp snarest. La dette være en sak med juridisk støtte så tidlig som mulig før det hele trekker ut i tid.

Og når det gjelder uhellet og verkstedet så skjønner eg ikke hvorfor folk går så hardt ut mot de. Uhell kan skje alle, og det at bilen ble skadet betyr ikke automatisk at de har vært ute på morrotur med bilen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Å forvente/forlange ny bil blir for drøyt, vi snakker ikke om en stor skade i dette tilfelle. Bytte fanger og lykt er uproblematisk i forhold til verditap. Skade på skjerm kommer an på omfang, men et bra merkeverksted fikser dette uten at det synes. Noe annet hadde det vært med en stor frontskade. Irriterende er det uansett, den første bulken/skaden er som kjent den verste.

Klart skader kan skje, også på et verksted. Jeg fikk min tilbake etter mindre enn en uke, helt som ny, etter skaden på bakre fanger og den ene bakskjermen. Det som var viktig for meg, var at verkstedet tok ansvar og utbedret skaden uten at mitt forsikringsselskap ble involvert.

Lenke til kommentar

Problemet med bakskjermen er fremtidig rust. I teorien burde det ikke være noe problem, men jeg vil nesten garantere at det vil bli et problem. Det kommer til være en skade for 20 tusen kroner dette. På en 2 mnd gammel bil. Da burde de ta bilen tilbake og selge den som demo-bil og gi kunden en annen bil. De fortjener å miste mye av pengene de tjente på å selge den bilen dersom de ønsker å beholde kunden og skal tjene penger på service osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...