Gå til innhold

spm. om Lysmåler på Olympus OM1+framkallinskurs

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har en smart metode å bedømme hvorvidt lysmåleren på mitt OM-1 tar gode (nok) målinger? Går det an å sammenligne med et digitalt kamera eller funker ikke det fordi det ene eller andre kamera trenger mer/mindre lys i samme omgivelser?

Batteriet som står i er forresten nokså gammelt, kanskje 7-8 år, dog nesten ikke brukt. Filmen jeg tester med er på ISO 100(svart/hvitt).

Er det forresten noe sted å få litt kursing i framkalling av film, ihvertfall svart/hvitt? Alltid morsomt å lære seg noe nytt, og framkalling blir vel bare dyrere og dyrere med årene.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går helt greit å sammenligne med f.eks en Dslr for å se om lysmåleren er noen lunde innenfor.

Som vanqui skriver er det fullt mulig å sammenligne. Husk at OM1 har gjennomsnittsmåling så hvis du sammenligner et vanlig motiv med et digitalkamera med matrisemåling så kan det gi ulike resultater. Enkleste er å sammenligne jevne flater som en vegg, et gråkort el.l.

Lenke til kommentar

Hvis du bor i Oslo eller i nærheten tror jeg LabDoka lar folk få se hvordan de holder på. Det skal dog holde med å se noen youtube-videoer. Det er en veldig enkel prosess. Det eneste som jeg syntes var litt vanskelig i starten var å få filmen av og på holderen. Det er bare å øve med en billig filmrull i lyset først flere ganger enn det jeg gjorde, så skal nok ikke det være et problem.

Husk på å finne et sted som tar i mot brukte kjemikalier! Fremkaller og stop kan i 99% av tilfellene skylles ned i do, men fix er veldig miljøskadelig.

Lenke til kommentar

Takk til Boffeeen for tipset og takk til dere andre for avklaringen.

Men et lite spørsmål til .Er det noen som har erfaring med batterier til OM-1 sin lysmåler? Har lest litt rundt og det ser ikke ut som om de produserer batterier som passer perfekt(med tanke på spenning), så hvis det er noen som har erfaring og kan si noe om hvilke batteri du bruker hadde det vært flott.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Enkleste er vel å skaffe weincell batterier fra f.eks ebay som vil passe nedi og gi riktig spenning. Eneste problemet er at de kanskje ikke holder så lenge. De er i prinsippe bare sølvoksid(riktig oversatt?) batterier

med en skive rundt som gjør at den passer nedi batterikammeret.

Hvis du googler litt rundt så finnes det flere løsninger på problemet:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...