Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Leier for tiden en hybel i en kjeller og har hørt med en del medstudenter som har sett den at jeg kan flytte på dagen pga. mangel på rømningsvei. Det er et lite vindu nær taket som jeg såvidt kan åle meg ut av og det ligger forsåvidt under bakkenivå siden det er en firkantet grop utenfor. Det er i tillegg veldig fuktig der, klær tar opptil 48t eller mer for å bli helt tørre. Sengetøyet føles fuktig når jeg kommer hjem fra skolen. Når det gjelder døra, så er det en dør ut til felleskjøkkenet og en dør derfra og opp en trapp til utgangsdøra. Når det gjelder depositumet så betalte jeg til en ferdig konto, men fikk fikk en signert komtrakt og en til han. Skal måle vinduet når jeg kommer hjem(ikke hjemme altså). Takker til svar. Endret 28. august 2011 av Slettet-INkUtP Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Hva lurer du på? Om du kan flytte på dagen? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Ja, og om "hybelen" er i forskriftmessig rett stand. Så hvis den mangler rømningsvei så kan jeg flytte på dagen uten oppsigelsesperiode, og få tilbake depositumet mitt. Endret 28. august 2011 av Slettet-INkUtP Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jeg er nok ikke helt hjemme her i "juss-forumet", men jeg vil da tro du skal ha en rømningsvei, som er langt bedre enn det lille vinduet. Om du kan flytte på dagen og få tilbake depositumet på grunn av dette kan jeg ikke svare på i det hele tatt. Sorry :O Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Er det vindu på felleskjøkkenet som kan brukes som rømningsvei? Eller rømningsmulighet gjennom en annen hybel? Dersom alle hyblene med felleskjøkkenet er regnet som en branncelle, trenges det ikke rømningsmulighet fra hvert rom/hybel, det er nok med to rømningsveier fra et punkt utenfor døra di, opp trappa, og en til som ikke trenger å være innenfor din hybel. Men, hvis vinduet ditt er for lite til å kunne rømme gjennom, kan det også være for lite til å gi tilstrekkelig dagslys til at hybelen er godkjent som oppholdsrom. I så fall er dette en mangel ved hybelen. Vindusarealet skal være minst 10% av gulvarealet. Det skal også være mulig å se ut når man sitter, ikke bare rett i en betongvegg i ei lysgrav. Videre skal et oppholdsrom være minst 15 m3 for at du skal ha luft til å puste i, 6,25 m2 ved takhøyde 2,4 m. Og dersom det er plagsomt mye fukt, er det en mangel som kan gi rett til å holde tilbake leie, kreve redusert leie, eller heve kontrakten. Se husleielovens kapittel 2 om krav til husrom og mangler. 1 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Når det gjelder depositumet så betalte jeg til en ferdig konto, men fikk fikk en signert komtrakt og en til han. Depositum skal settes inn på en egen konto i ditt navn som disponeres av utleier og deg i fellesskap. Du skal også ha renter av depositumet. EDIT: Du kan også sjekke med kommunen om hybelen er godkjent til beboelse. Det er dessverre noen utleiere som leier ut ikke_godkjente_rom. Endret 29. august 2011 av PerB Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Er dette vinduet det einaste viduet som kan åpnast? Ein liten hybel treng berre to rømningsveier. Så dersom du f.eks har sovealkove så blir "soveromet" rekna som ein del av eit større rom (ofte stova) slik at det då held å ha ei dør som er primær rømningsveg og eit anna vindu som du kan ta deg ut av som sekundær rømningsveg. Men dette finner du ut av dersom du tar kontakt med kommunen. Du kan forresten sjekke om du har eit klistremerke inne i dørkarmen på hoveddøra, dersom hybelen er registrert så skal det vanligvis stå ei adresse og eit bolignummer der. Men sjølv om dette er ein ulovleg hybel så gir ikkje dette deg rett til å gå på dagen. Du har antageligvis sett på hybelen før du signerte på leigekontrakta. Slike mangler er noke som du burde påpeikt før du godtok avtalen. Avtaler skal som hovedregel haldast, så lenge den eine parten ikkje har fått ein avtale som urimelig i favør for den eine parten. Mest sannsynlig så har vel du godtatt å leige ein billig hybel utan å sjekke desse forholda på forhånd? Dersom ein hybel er billegare en andre hybeler i området så er det ofte ein grunn til det, enten fordi det er eit lokale som er gjort om til bolig utan løyve eller fordi hybelen har dårlig standard (fukt problemer). Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Som andre skriver her, ville jeg tatt kontakt med kommunen / brannvesenet. Stikk en tur innom for en prat, så regner jeg med at huseieren får et besøk ganske snart Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Men sjølv om dette er ein ulovleg hybel så gir ikkje dette deg rett til å gå på dagen. En ulovlig hybel, det vil si en hybel som ikke er godkjent p.g.a. bl.a. manglende rømmingsveier e.l. kan ikke bebos. Dermed har TS ikke lov å bo i den, og utløeier ikke lov til å leie den ut som hybel. Da hjelper det ikke hva en hybelleiekontrakt sier. Husk at det her (ut fra TS sin beskrivelse) også er snakk om brudd på reglene rundt depositum. 1 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Du kan lese om krav til rømmingsveier på bl.a.: http://www.haugesund.kommune.no/krav-til-roemningsvei/category2789.html og: http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/Brannvern/Bolig/Romningsvei/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Men sjølv om dette er ein ulovleg hybel så gir ikkje dette deg rett til å gå på dagen. En ulovlig hybel, det vil si en hybel som ikke er godkjent p.g.a. bl.a. manglende rømmingsveier e.l. kan ikke bebos. Dermed har TS ikke lov å bo i den, og utløeier ikke lov til å leie den ut som hybel. Da hjelper det ikke hva en hybelleiekontrakt sier. Husk at det her (ut fra TS sin beskrivelse) også er snakk om brudd på reglene rundt depositum. Manglande rømningsvegar er ein mangel, ein mangel gir ikkje automatisk rett til å avbryte leigeforholdet. Men som leigetaker så har du rett til å få mangelen utbetra. Ein kan også kreve erstattning for tap som du blir påført som følge av mangelen, i dette tilfellet vil dette typisk være kostnader knytta til at leigetakeren må overnatte ein anna plass så lenge hybelen ikkje har godkjente rømningsforhold. Sjølv om den eine parten har gjort noke ulovleg så vil ikkje det bety at du kan bryte kontrakta kun basert på dette. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Avtaler skal som hovedregel haldast, så lenge den eine parten ikkje har fått ein avtale som urimelig i favør for den eine parten. Selv om man har en avtale så står ikke denne over loven. Dette står i klartekst i husleieloven: § 1-1. Lovens virkeområde m.v. Loven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag. § 1-2. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Man har undersøkelsesplikt. Husleieloven beskriver så langt jeg vet ikke branntekniske forhold, men det står: § 2-2. Generelle krav til tilstand Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til, Lenke til kommentar
asicman Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Manglande rømningsvegar er ein mangel, ein mangel gir ikkje automatisk rett til å avbryte leigeforholdet. Dette er ikke noe som har oppstått, men man kan heve leieavtalen pga. mangler: § 5-7. Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15. Det er også flere ledd i huslieloven som omhandler grov uaktsomhet fra utleiers side. Det å leie ut en brannfelle er etter min mening grovt uaktsomt. Jeg mener å ha lest tilfeller hvor leier har flyttet inn på hotell pga. mangler som ikke har blitt rettet og utleier må dekke hotellutgiftene. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Jeg mener å ha lest tilfeller hvor leier har flyttet inn på hotell pga. mangler som ikke har blitt rettet og utleier må dekke hotellutgiftene. det stemmer nok. Det er flere ganger i siste årene vært artklier i pressen om leiligheter/hybler/utleierom er blitt øyeblikkelig stengt grunnet brudd på manglende rømmingsveier, brannsikring, evt manglende brukstillatelse, ferdigstillelsesatest. Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Er ingen ekspert, og jeg har ikke lest gjennom reglene, men slik vil jeg tro det fungerer: Ved en kontroll vil utleier kunne få pålegg om å utbedre feilen. I denne perioden tror jeg kommunen vil nekte enhver leietaker i boligen. På den måten vil ikke leietaker få tjenesten han/hun betaler for. Selv hadde jeg ikke bodd i en leilighet uten godkjente brannvarslere, slukningsutstyr, rømningsvei mm. Det å tenke "det skjer ikke meg" er ufattelig dumt den dagen man oppdager brann, og skjønner at det ikke er noen vei ut. Man har ikke mange minuttene på seg fra brannen har oppstått til det er for seint...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå