Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakk og rustgaranti på Audi A3

Anbefalte innlegg

Finner ikke noe spesifikt svar på garantien på nettet. Ser noen sier rustgaranti er på 12 år, noen sier 10 år og noen sier det er 5år garanti på lakk.

Så det jeg ønsker da, er en bekreftelse på hva som er riktig. Ikke kom meg "jeg tror" svar, ønsker en 100% sikkert svar.

Kjører en Audi A3 06, som har noen små riper og et par rustbobler på bagasjedøren. Kan dette gå på garantien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan gå på garantien om lakken er original og det ikke ser ut som det er skader. Er det bruktimport, tidligere skader som de ikke har i systemet sitt er det nærmest umulig å få noe igjen, men det er et håp likevel fordi det er importøren som betaler, forhandleren tjener uansett.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Uten å ha sjekket: Tror Audi har 12 års garanti mot gjennomrusting og 3 års lakkgaranti. Riper og dårlig vedlikehold dekkes ikke (uten at jeg sier at dette er tilfelle hos deg), men det går an å få en vurdering av rusten.

Edit:

Sjekket:

Garanti lakk

Alle nye Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi og Skoda leveres med 3 års lakkgaranti som gjelder alle skader i lakken som kan føres tilbake til feil i produksjonen. Skader som er oppstått på grunn av ytre påvirkning, faller naturlig nok utenfor garantien. Vedlikehold av lakken i henhold til bilens instruksjonsbok forutsettes.

Garanti rust

Volkswagen,Volkswagen Nytte, Audi og Skoda leveres med 10 - 12 års garanti mot gjennomrustning. Det forutsettes at vedlikehold utføres i henhold til bilens instruksjonsbok, og at eventuelle skader utbedres før disse får utvikle seg, samt at skadene ikke må være forårsaket av ytre påvirkning.

Kilde: http://www.mollerbil.no/wip4/ommollerbil/index_v3.epl?id=9656

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Det kan nok være vanskeligere å få det dekket på slutten av året hvis det er et år det har vært mye reklamasjoner slik at de må spare inn hos importøren. Forhandleren vil skrive en søknad som sendes importøren som så tar regningen ellers er det lite sannsynlig å få det dekket. Jeg tror også det er lettere å få det til hvis søknaden sendes fra en forhandler som er i et distrikt hvor det sendes lite forespørsler som går på rust.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Haha, ikke for å være kjip og virke som jeg er ute etter deg, men det er faktisk ikke slik det fungerer.

Til tross for at man kan ha høye garanti/goodwill-kostnader så er man konsekvente i måten reklamasjoner behandles, man strammer ikke inn på slutten av året i tilfellet budsjettene overstiger hverandre.

Hos de store bilimportørene så sitter heller ikke garantibehandler med direkte oversikt over disse utgiftene så jeg har vanskelig for å tro at dette blir satt ut i praksis.

Jeg har gjennom tidene jobbet hos 3 forholdsvis store bilimportselskaper og har aldri opplevd det du nevner.

For å holde meg litt til tråden også.

Er det sinkslipp så burde dette være en reklamasjonssak inntil bilen er 5 år gammel, men om det er andre regler som også styrer dette så kan det hende du er trygg ut i 8. år, men dette kommer an på nasjonale kulanseregler.

Om bilen er bruktimportert så har du ingen rettigheter utover fabrikkgaranti, og for Audi så var det vel 3 års lakkgaranti i 2006 (her er jeg på ganske tynn is), og da kan du ikke forvente å få dekket noe utover det.

Forøvrig så var det en venn av meg som fikk utbedret noe sinkslipp og noe annet "småtteri" på Micropaint-systems på Røa, og det så ut som de gjorde en ganske ok jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...