SuperSjantis Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Heisann! Jeg har 2 stk. JBL Decade 6*9 liggende(av gammeltypen, MEGET gode i perfekt stand), en Pioneer 12" subwoofer på 350W RMS(like gammel som 6*9erene og i god stand), en kenwood-spiller(4*50W, standard greier, nyere modell), og et frontsett med 2x 5" mellomtone, 2 tweetere og delefilter. Jeg har koblet frontsettet riktig på spilleren, og det gir godlyd. Det jeg mangler er en forsterker som kan drive JBL-høyttalerene pluss den eldgamle Pioneer-subben. Jeg hadde en gammel Boss-forsterker, men den ble utsatt for fukt og kunne ikke gjenopplives... Jeg har meget dårlig kunnskap når det kommer til bilstereoforsterkere, og trenger hjelp med så og si alt. Skal jeg kjøpe 2/3/4/5-kanals? Hvordan brokobler man, og hvorfor skal jeg gjøre det? Når det er 2stk av "+" og "-"-kontakter på sub og høyttalere, hvilke skal jeg koble på? Legger ved illustrasjon for det siste spørsmålet mitt, om setningen er uklar:) Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Du kan se bort i fra de 2 + og - på jbl høyttalerene, for de er linket sammen som du ser, de skal i hvertfall være det orginalt. Men en ting du bør vite, er at høyttalere i hatthylle vil påvirkes av trykket fra suben, og dermed låte fælt. Hvis du har mulighet, så burde du helt klart lage kasser til de jbl høyttalerene, men da må du opp i 55liter pr.stk, og rør på 10cm x 22cm, og da spiller de til gjengjeld helt rått Btw, du trenger en bra 4 kanals forsterker, eller en 2 kanals og en monoforsterker Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Du kan se bort i fra de 2 + og - på jbl høyttalerene, for de er linket sammen som du ser, de skal i hvertfall være det orginalt. Men en ting du bør vite, er at høyttalere i hatthylle vil påvirkes av trykket fra suben, og dermed låte fælt. Hvis du har mulighet, så burde du helt klart lage kasser til de jbl høyttalerene, men da må du opp i 55liter pr.stk, og rør på 10cm x 22cm, og da spiller de til gjengjeld helt rått Btw, du trenger en bra 4 kanals forsterker, eller en 2 kanals og en monoforsterker Mkaay, takk for svar! Enn hvis + og - ikke er linket sammen da? De er nemlig ikke det på Pioneer-sub'en :O Jeg bygde en god kasse til sub'en i fjor(i MDF), og har bassrefleksrør opp igjennom hatthylla(legger ved tegning). Da blir vel trykket mot 6*9'erene minimalt? Nederste enden på bassrefleksrøret sitter ca 4cm unna bunnen på kassen, og jeg har isolert. Gidder du å tegne hvordan jeg skal koble sub'en opp i mot en 4 kanals forsterker hvis jeg skal brokoble den? Endret 29. august 2011 av Reap Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Jeg regner med at membranen på 6x9" kommer til å være synlig under hatthylla, og hele bagasjerommet vil jo fylles med luft når suben spiller, og dette vil igjen påvirke membranen i 6x9" og da skjønner du hva som skjer. Når jeg ser tegningen din, så håper jeg det refleksrøret ikke står så nær bunnen av kassa som det ser ut til..?? Det kan også være en fordel å få suben på andre siden av kassa, slik at den spiller mot bakenden av bilen. Jeg må vite hvilken pioneer sub det er snakk om for å si hvordan den kan kobles, men i utgangspunktet så pleier det å bli best med en monoforsterker til et element med dobbel spole fordi impedansen (ohm) kan bli for lav for en brokoblet forsterker, eller så høy at du får for lite effekt ut av forsterkeren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå