Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Ah, nei, ser nå at det faktisk var dette du skrev. Var jeg som tolket litt feil.

 

Det er vel fordeler og ulemper med begge løsningene... fordelen med Risen 2 sin løsning er at skatter i prinsippet kan befinne seg hvor som helst uten noen synlige hint (før man har funnet kartet), mens i Risen 1 var det kun enkelte typer jord man kunne grave i. I Gothic-spillene var det vel bare ved gravstøtter e.l. man kunne grave hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Skattejakt har aldri vært en av PBs styrker, og selv om det funker bedre her enn i tidligere spill, er det fortsatt rom for forbedring. Jeg mener å huske at Ultima IX: Ascension hadde morsom og utfordrende skattejakt, selv om det var uten spade...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har rotet meg borti en ganske så seriøs bug i spillet. Jeg kan ikke snakke med Carlos i den aller første questen i spillet. Resultatet er at jeg ikke kommer meg videre i spillet.

 

Jeg snakket med support og fulgte instruksjonene til ingen nytte. Er det noen som har hatt samme problemet som meg?

 

"Unfortunately AMD's FX CPUs are causing a lot of problems with current games.

Most of these problems related to this specific processor type could be

remedied by a BIOS / EFI update.

Please check if there is an update available from the manufacturer of your

motherboard and make sure that the latest driver for your mainboard chipset is

installed."

Lenke til kommentar

For å gi deg et svar som kanskje ikke er et svar, så har jeg ingen anelse angående det hardware-relaterte problemet, men tviler på at det er dette som ødelegger oppdraget ditt. En liten mulighet for å "omgå" problemet i spillet, kan være å utføre oppdraget uten å ha fått det, dersom du vet hva du skal gjøre, så kan du dra tilbake til Carlos og se om han blir trigget av "utført-oppdrag-kommandoen...."

 

Edit: Ser nå at du sannsynligvis virkelig snakker om en game-breaking bug, at du mener at du faktisk ikke kommer deg bort fra den aller første "opplærings-øya" og da hjelper trikset mitt fint lite...

Endret av aphelion3
Lenke til kommentar

Jeg har rotet meg borti en ganske så seriøs bug i spillet. Jeg kan ikke snakke med Carlos i den aller første questen i spillet. Resultatet er at jeg ikke kommer meg videre i spillet.

 

Har du sjekket om det er andre som har opplevd samme bug, enten på Piranha Bytes, Deep Silver eller World of Risen forumene?

 

Kanskje dumt spørsmål, men har du forsøkt å starte et nytt spill?

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

I gang igjen med spillet etter ferie. Merker at det er veldig mørkt både i tetteste jungelen og i huler og det er veldig vanskelig å se detaljer. Jeg har en IPS-skjerm fra Dell, og disse sies å ha dårlig svartnivå. Jeg har ikke lest noe om at de også har dårlige nyanser/gråtoner slik at detaljer i mørke scener blir borte - men det der kanskje nettopp det som skjer med skjermer som har dårlig svartnivå. Jeg har spilt få spill det siste året da kvaliteten på nyere spill stort sett er latterlig dårlig - og derfor har jeg lite å sammenligne med. Har Risen et problem med lite detaljer i mørke scener eller er det mest sannsynlig min skjerm som er problemet? Hvordan ser det ut med TN-baserte skjermer, noen erfaringer?

 

For øvrig er spillet artig selv om det etter min mening er for casualisert i forhold til tidligere titler. Faktisk er spillet litt sprikende, da det er blitt veldig enkelt på en del ting samtidig som det fortsatt har hardcore-elementer som skremmer de "ukyndige". De har gått i den fella å skyve fra seg spillere fra begge leire. Kompromisser blir sjelden bra når det kommer til spill. Multi-plattform er en tragisk utvikling (slik som det blir gjennomført i dag i hvert fall).

Lenke til kommentar

På min Samsung sync-master, er det også veldig mørkt... Synes nesten det er lettere å se i huler uten fakler, da disse bare forstyrrer bildet. For øvrig ganske enig. Opplever at spillet fremstår som mindre inspirert enn tidligere titler, nesten litt identitetsløst. Dessverre. Morro å spille i blant, men det limer meg ikke til skjermen slik som Gothic gjorde. Enten er jeg gått lei av samme formelen, eller så har PB gått tomme for triks...

Lenke til kommentar

Takk, da er det ikke bare skjermen min nei. Enig, du ser nesten enda mindre med fakler.

Jeg vet ikke om de er gått tomme, men det er en del ting som bidrar til at ting blir svakere enn før:

 

For det første er spillet multiplattform, hvilket nok gjør at småselskaper som PB særlig rammes - da det er vanvittig mye koding som skal gjøres for å komprimere spill på alle mulige måter for at spill også skal kunne fungere på xbox og PS3. Selv om det sies at de utvikles parallellt, kan de ikke levere en pc-versjon med langt smartere NPCer++. Det blir begrensninger for AI, begrensninger i verden / størrelse /frihet osv.

 

En annen veldig viktig ting er at de mistet komponisten fra tidligere spill. Hans musikalske bidrag hadde stor betydning for stemningen i spillene og det gjorde veldig mye med innlevelsen. I Risen 2 er musikken langt dårligere enn i tidligere spill (tidvis er den ganske bra, men den har også perioder der den er latterlig svak faktisk).

 

Videre er det ganske skuffende å se hvordan konsekvenser for handlinger er blitt tonet ned. Men spillet er uansett bra, jeg har det langt morsommere og mer spennende her enn i Skyrim (sier det ikke for å rakke ned på Skyrim, men det er et spill som mange kjenner og er derfor en nyttig ref.). For øvrig har jeg også spilt ganske få spill de siste årene fordi kvaliteten jevnt over er ræva. Jeg velger spill med omhu, og blir likevel skuffet over alle spill jeg prøver. Dog skal Risen 2 ha at det ikke er 3,5 karakter dårligere enn Skyrim, slik Gamer har satt karakterene. Skyrim var vel svakere på stort sett alt, bortsett fra større verden og mer frihet. Men friheten gav lite og spillet var alt for generisk. Skyrim og Oblivion er blant de få spill jeg har klart å sovne nesten hver gang jeg har spilt hvis jeg har holdt på et par timer (og med det fått forb.. vondt i nakken etterpå). Har fortsatt til gode å sovne i et PB-spill heldigvis. Men de har mistet noen stjerner også hos meg.

Lenke til kommentar

Når man snakker om konsekvenser av handlinger.... - Tuslet forbi noen kanoner her forleden, på inkvisisjons-fortet på sverdkysten. Fikk opp en kontekst-sensitiv mulighet til å bruke kanonen. Tenkte at dette går skikkelig gæli, nå blir jeg vel umiddelbart pågrepet og kastet på cella. Men neida, fyrte av kanonen så mange ganger jeg ville mot skuta som lå i havna rett nedenfor, uten noen som helst skadefølge, verken på skuta, brygga eller i form av noen av soldatene som brydde seg katten om hva jeg gjorde. For min del kan man vel trygt si at dette ødelegger noe av innlevelsen....

 

Ad off-topic - Skyrim vs Oblivion, så synes jeg likevel Skyrim er veldig mange ganger bedre enn Oblivion, og en del av verdens-designet er unektelig fantastisk. Men man går lei, ja, dårlig tegn å miste interessen for hovedoppdraget underveis pga at man har forspist seg på spillet gjennom altfor mange sideoppdrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre er det ganske skuffende å se hvordan konsekvenser for handlinger er blitt tonet ned.

Det er faktisk slik at det ikke er konsekvenser for handlingene i Risen 2 i det hele tatt. Omverdenen reagerer ikke på hva du gjør, bortsett fra når det er scriptet inn. aphelion3 har allerede nevnt skyting med kanoner, og du kan faktisk

bruke kanon til å skyte hull i fengselet og befri en fange, og like etterpå ta den befridde fangen med inn i byen igjen uten at noen reagerer.

 

Du saboterer også kanoner og stjeler et skip uten at noen bryr seg om det.

Helt enig med aphelion3 at dette ødelegger mye av innlevelsen.

 

Skyrim var vel svakere på stort sett alt, bortsett fra større verden og mer frihet.

I Skyrim så reagerer ivertfall omverdenen på det du gjør. I tillegg blir du presentert med flere valg gjennom ulike oppdrag som får konsekvenser for de som er involvert. Dette er omtrent fraværende i Risen 2.

Lenke til kommentar

Har Risen et problem med lite detaljer i mørke scener eller er det mest sannsynlig min skjerm som er problemet? Hvordan ser det ut med TN-baserte skjermer, noen erfaringer?

Har TN-skjerm (120Hz). Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til dette, men husker at jeg la merke til noe rart med fargene enkelte steder i spillet. (f.eks teksturer på noen innendørs vegger og kister helt i begynnelsen av spillet)

 

Prøvde å starte opp spillet nå for å sjekke, og da kom jeg borti mitt aller største irritasjonsmoment med dette spillet: Av og til starter det ikke opp i det hele tatt. Noen som har hatt dette problemet? Får opp boksen "Preparing to launch Risen 2 - Dark Waters..." så skjer det ingenting. Jeg tror dette har med Steam å gjøre. Tipper piratene har trukket det lengste strået igjen...

 

Ang. fakkelproblemet. Dette er problematisk i omtrent alle liknende spill jeg har vært borti. Fakler lyser opp alt i nærheten av spilleren mens alt annet blir vanskeligere å se. Også Mage Light og liknende spells lager samme problemet, ettersom du får et lyst punkt på skjermen som blender og gjør alt annet vanskeligere å se. Tror dette er en helt naturlig effekt, på lik linje med at øyet trenger tid til å omstille seg når du går inn i et mørkt rom etter en tid ute i sola.

 

Problemet (spesielt Mage Light) er mindre i first-person view, ettersom lyskilden selv ikke er synlig på skjermen. I Gothic 3 mener jeg å huske at jeg foretrakk fakkel, ettersom lyset fra den var "mildere" enn magien, og samtidig var det et flott lysshow med skygger osv.

 

Edit:

Fikk startet opp nå, måtte bare starte Steam i Offline Mode.

Når det gjelder mørke scener, snakker du om natta, eller inne i tett jungel om dagen?

 

Jeg synes stort sett spillet gjengir ting riktig (på en kunstnerisk riktig måte). Om natta og inne i mørke huler skal det være mørkt. Da skal det ikke hjelpe med en lyssterk LCD-skjerm satt på høy lysstyrke og kontrast. Da blir kontrastforholdet i mørket dårlig. Drar du opp en fakkel ser du det som manglet.

 

Alle LCD-skjermer har problemer med detaljer i mørke scener. Jeg byttet en gang i tiden ut en LCD-skjerm med en CRT for å spille Gothic 3, det var mye bedre og mer naturlig i mørke scener på CRT-skjermen (selv om den hadde problemer med andre aspekter av bildekvalitet)

 

Dette problemet blir vi ikke kvitt før OLED (og liknende teknologier) har kommet til PC-skjermer.

 

TL;DR Grafikken i spillet er ikke perfekt men gjengir ting på en måte så det "føles" riktig. Før vi får en bedre teknologi enn LCD til PC-skjermer vil det være vanskelig å si hva som er objektivt best, ettersom dette avhenger av hva slags skjermer brukerne har. F.eks store deler av Gothic 3 så bedre ut på en CRT-skjerm enn på LCD.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Dere har helt rett i dette med kanonene, og det er noe av det jeg reagerte mest på. Jeg burde skrevet at konsekvenser er tonet kraftig ned og ikke tonet ned. Helt borte er de dog ikke, men det varierer mye fra situasjon til situasjon. Og som jeg skrev lenger opp, tror jeg dette skyldes multi-plattform og at de ikke kan gjøre AI langt skarpere i pc-versjon enn konsoll av åpenbare grunner. Derav har de gått for en lite tilfredsstillende løsning for oss som har spilt de eldre spillene deres og forsåvidt også enkelte andre eldre RPGs. Kan ikke komme på et eneste spill de senere år som har god AI uansett hvem utvikler eller utgiver er.

 

Visjoner: Jeg tenker på tidspunkter da det burde være mer detaljer - ikke midt på natten. Jeg tror min skjerm er svært dårlig på å vise nyanser i grått/svart. Ja, i huler er det nesten værre å bruke fakkel. Kan ikke huske at det var slik i Gothic 2 og 3 eller Risen 1. Skal på ferie igjen ganske snart, og når jeg kommer tilbake skal jeg kjøpe meg ny plasma-tv fra Panasonic. Blir spennende å se om naynser i svart/grått blir en del bedre da. Regner med å måtte starte spillet på nytt, da min spilling i det siste har blitt alt for oppstykket.

 

Realzi: Tittelen var tatt hardt i bevisst, og det står faktisk (e)neste og ikke eneste. Jeg forventet /håpet på et spill like bra som forgjengerne og det var vel for mye å håpe på når de gikk multi-plattform og ikke minst at utgivere nok blander seg enda mye mer inn i spillutviklingen nå for tiden enn for bare få år tilbake. Det er en trist utvikling som det ser ut til at vi ikke slipper unna. Når det gjelder sjel og stemning på høyt nivå, så har PB vært ganske alene om det etter min oppfatning. Det skyldes nok veldig mye komponisten, da musikken har ekstremt mye å si. Musikken i Risen 2 faller helt igjennom i forhold til forgjengerne og da særlig Gothic 2 og 3 som på dette punktet ligger himmelhøyt over alt av konkurrenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal på ferie igjen ganske snart, og når jeg kommer tilbake skal jeg kjøpe meg ny plasma-tv fra Panasonic. Blir spennende å se om naynser i svart/grått blir en del bedre da.

Dette høres ut som en god ide. Har selv en Panasonic plasma hjemme, skal teste ut Risen 2 på den ikveld.

 

Som jeg sa tidligere, det er noe rart med fargene enkelte steder i Risen 2. Nesten som om de har skrudd kontrasten kunstig høyt. Det kan være gjort for å forsøke å bøte på dårlig kontrast på LCD-skjermer. Blir spennende å se på plasmaen.

 

PS: Panasonic plasma er et godt valg! :)

Lenke til kommentar
Skal på ferie igjen ganske snart, og når jeg kommer tilbake skal jeg kjøpe meg ny plasma-tv fra Panasonic. Blir spennende å se om naynser i svart/grått blir en del bedre da.
Dette høres ut som en god ide. Har selv en Panasonic plasma hjemme, skal teste ut Risen 2 på den ikveld. Som jeg sa tidligere, det er noe rart med fargene enkelte steder i Risen 2. Nesten som om de har skrudd kontrasten kunstig høyt. Det kan være gjort for å forsøke å bøte på dårlig kontrast på LCD-skjermer. Blir spennende å se på plasmaen. PS: Panasonic plasma er et godt valg! :)

 

Tror du har helt rett i dette med kunstig høy kontrast. Har en gammel Panasonic plasma fra før (PV60), men den er ikke full hd og blir ikke spesielt bra på dataspill. Hvilken modell har du? Håper du poster erfaringen din i kveld eller i morgen. Jeg er veldig spent på resultatet :)

Lenke til kommentar

Har en Panasonic P42G10, som er Full-HD, men ikke av de aller nyeste, så sortnivået er ikke perfekt. Men, fargegjengivelsen er veldig god, og (native)kontrasten er størrelsesordener bedre enn LCD, så det blir interessant å se hvordan Risen 2 ser ut der.

 

Skal prøve å få postet noe ikveld.

 

Update:

 

Jepp, da har jeg fått testet Risen 2 på plasmaen. Det ble ikke tid til så mye, men fikk løpt litt rundt i skogen og inne i en hule med og uten fakkel.

 

Det første jeg kan si med en gang er at spillet ser enda bedre ut på plasma enn på LCD-skjermen. Fargene er mye riktigere og mer naturlige. Dybdefølelsen er mye sterkere.

 

Detaljer i sortnivåer inne i hulen kommer greit frem, men det ligger nok en "hard limit" i teksturene. Noen av de har litt høy kontrast etter min smak (det skal dog sies at dette er et problem jeg har sett i veldig mange spill, inkludert Bethesda sine). Ellers står jeg ved det jeg sa om at jeg liker at det er mørkt inne i huler, og jeg synes de kunstneriske frihetene PB tar seg for å skape stemning, gjør underverker. Opplevelse fremfor realisme...

 

Men, en ting jeg la veldig godt merke til på plasmaen var steder der det var litt "disig", f.eks ved inngangen til en hule, hvor man så et rødbrunt fargeskinn gli over i svart. Der var det tydelig at det var altfor få farger i bruk. Vet ikke om dette har noe med innstilliger å gjøre eller om spillet kjører f.eks 16-bits palett som standard... Har ikke sjekket opp dette. Kan dette ha noe med konsollifisering å gjøre?

 

Ute i skogen har jeg ikke følt noe problem tidligere, men det ser bedre, klarere og mer levende ut på plasma. Vandret ikke i skogen midt på natta, men basert på alt jeg har sett ikveld, er jeg sikker på at dette også er mye bedre på plasma.

 

Jeg sjekket litt nærmere hvordan fakkelen fungerer. Det virker som den lyser opp en radius på ca. 3m rundt spilleren. Dette fungerer fint for å saumfare kriker og kroker i huler, men i skogen om natten vil det ikke være til veldig stor hjelp. Har ikke selv noe erfaring med fakler i virkeligheten og realismen rundt dette. Erfaring med lommelykt tilsier at det ikke blir dag bare man skrur på den. Du ser deg selv og det som er i umiddelbar nærhet, evnt. det du peker på.

 

Kort Oppsummert - Plasma gir mer dybdefølelse, mer følelse av levende natur, virkelige omgivelser og følelsen av å "være der". Eneste negative er at plasmaen ikke tar 120Hz inn... :hm:

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Takk for fyldig og god informasjon Visjoner. Godt å høre at det ser bedre ut på plasma. På min Dell U2311 opplever jeg at nyanser i mørke scener forsvinner, og alt ser mer eller mindre svart ut. Har sett lignende ut i andre spill også, men ikke så påfallende som i Risen 2 tror jeg. Det er litt den samme effekten som du ser på LCD-tv der f.eks. folk med svart dress ser ut som de har på seg en svart sekk, da du ikke kan se forskjell på armen og resten av kroppen/jakken (alt det sorte går over i hverandre, mister detaljer). Var i Antigua i går kveld og merket at jeg så veldig lite detaljer selv om det ikke var helt mørkt og dette tror jeg mest er skjermen men også litt spillet.

 

Skal kjøpe 55 tommer Panasonic, enten ST50Y eller VT50Y. Dessverre selges ikke GT50Y i 55 tommer i Norge (tror den ville vært det perfekte kompromisset, VT50Y er egentlig i dyreste laget og mulig jeg venter til høsten i håp om at disse går litt ned i pris).

Gleder meg til å teste Risen 2 ++ på en slik skjerm når den tid kommer. Skal gi rapport når jeg får testet det ut. Burde vel egentlig hatt en ny pc (eller i det minste et nytt skjermkort også).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå spilt en del timer R2, og opplevd noe jeg aldri trodde jeg kom til å oppleve i et PB-spill. Kjedsomhet. Det kom faktisk til et slikt punkt at jeg sluttet å spille både det og alt annet for en lengre periode, og trodde at nå er dagen her, nå er jeg blitt for gammel til å glede meg over spillmediet lenger. Jeg gikk rett og slett lei av å tråkke rundt i forglemmelige miljøer (allerede beskrevet godt av KayAu,) og kampene satt aldri noe godt. Det funker simpelthen ikke for meg når man ikke har tilgang til ordentlige avstandsvåpen som bue eller magi. Synes også plottet halter og verdenen ikke løfter atmosfæren tilstrekkelig. Sorry PB, dette er nok et spill jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å fullføre, for første gang.

 

Her forleden hadde jeg noe ledig tid, og før jeg visste ordet av det, var jeg midt inne i en intens spilleropplevelse igjen, blodpumpa gikk, og engasjementet glødet. Jeg spilte tilfeldigvis Half Life 2 - episode 2 for n-te gang. Så mange år etter finnes fremdeles ikke dette spillets like som helhet.

 

Så gikk jeg i gang med et annet spill jeg har hatt liggende uten å tro særlig på det. Kingdoms of Amalur: Reckoning på ps3. Du verden. Før jeg visste ordet av det, var et par timer borte. Et velpolert, enkelt, robust og vakkert rollespill til tross for/på grunn av nesten identisk grafikk som WoW. Nesten like dypt som Skyrim på mange måter, og med et kampsystem som bokstavelig talt banker skiten ut av det meste, og definitivt Risen 2. Ren eskapisme uten noe ekstra staffasje. Og kanskje innimellom er det akkurat det legen foreskrev.

Endret av aphelion3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Risen 2 er definitivt PBs svakeste tittel, men det slår da ganske lett makkverket KoA.

 

KoA er det letteste spillet jeg noengang har spilt. Selv med vanskelighetsgraden skrudd til maks var det null utofordring. Kamper blir kjedelige når det ikke går ann å tape.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke dra noen KoA-diskusjon her, men har du spilt gjennom det, Skurupu? Jeg er helt enig med deg i at spillet fremstår som meget lett i hvert fall tidlig, men en kamerat påstår at det blir vanskeligere etterhvert.

 

Er nå uansett uenig i at det er et makkverk, i hvert fall hvis eneste kriterium et slikt utsagn baseres på er vanskelighetsgraden. Ja, det er en salig pastisj av alle tenkelige rpg-klisjeer, men gud bedre, Gothic og Risen vinner ikke akkurat Nobel-prisen for nyskapning de heller. Det KoA gjør, gjør det i hvert fall meget bra, og som sagt, kampsystemet er svært bra, selv sammenlignet med såkalte action rpgs. Så får vi håpe de skrur opp vanskelighetsgraden drastisk til 2eren....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...